15-08-2008

Overzicht A&E II

Januari 2008
Periode 3


Het nieuwe jaar is nog amper begonnen als ik op de 4e de herkansing heb van Systeem Aarde, het vak dat ik niet had gehaald. Ditmaal had ik één van de twee delen gehaald.

Januari is een beetje een gekke maand. Er zijn twee vakken, die de hele maand worden gegeven. Het eerste vak is Global Change, een vak dat dus vooral over het klimaat gaat. Het andere vak heeft de omslachtige naam Natuur, Leven en Techniek en wordt ook wel Scheikunde (!) genoemd. Het is niet meteen m'n
lievelingsvak.

De maand gaat langzaam voorbij en aan het eind zijn weer tentamens. het vak Global Change haal ik niet en dat ga ik binnenkort herkansen. Het andere vak haal ik wel, waarna ik me uitleef in de evaluatie.


Februari 2008
Periode 4


In februari komen er weer wat vakken bij. Allereerst het vak Dynamiek van het Historisch Landschap. Een vak dat ergens associaties oproept met het vak Aarde en Economie. Eenzelfde warrige term en eenzelfde soort grijs mannetje als docent. Toch is de sfeer heel anders. Relaxter, of anders gezegd, saaier. Het is namelijk een behoorlijk saai vak. Minder saai is het vak Ruimtelijke Economie. Het vak gaat over de afweging van economisch gewin aan de ene kant en de overlast aan de andere kant. De eerste docent is een begaafd spreker en vertelt levendig over het fileprobleem. De tweede docent heeft dat wat minder...

Ondertussen loopt het vak Natuur, Leven en Techniek nog gewoon door, al is het onderwerp inmiddels veranderd naar Natuurkunde. Na weer een Wikipedia-reader te hebben gekocht, besloot ik de lessen bijna niet meer te volgen. Het scheelde me elke week een maandagochtend tegen de slaap vechten.

Met Ruimtelijke Economie waren er werkgroepen. Om de week moest je dan aanwezig zijn om in een soort interactieve les een opdrachtje te maken. Als je dat braaf deed, kreeg je weer een bonuspuntje voor je tentamen. Economie is zo slecht nog niet. Alleen dat boekhouden...

Excursie
Op de 22e was er een excursie naar Zeeland. Ik moest voor 7:29 op Amsterdam Centraal zijn, om dan de trein naar Bergen op Zoom te pakken. Kun je nagaan hoe vroeg je dan moet opstaan! Het begon pas op het station langzaamaan licht te worden vanwege de halve zomertijd.
We liepen het wad op, op weg naar een van beide Scheldes. Het was die dag extreem laag water, maar het water begon weer terug te vechten. Toch kon ik nog wat
foto's maken. Verder gingen we nog allerlei dingen bezichtigen, zoals stadsmuren en zo. De dag duurde lang, net als de terugreis. We moesten eerst een half uur wachten op een intercity, die een enorme omweg maakte. Daarna stapte ik in Schiphol (!) over.

Maart 2008

In maart kwam de climax van de vierde periode. Met Ruimtelijke Economie gingen we het spel Fishbanks spelen. Een "wat minder handige" strategie zorgde ervoor dat we dik verlies maakten. Dat kwam ook omdat een groepje zijn hand wel heel erg overspeelde en de hele zee had leeggevist.

Verder waren er presentaties van het vak Dynamiek van het Historisch Landschap op de dag dat de
lente begon. Het was een best grappige Powerpoint-presentatie geworden. Martijn gebruikte als achtergrond van internet gejatte plaatjes. Verder stond er amper tekst bij. Ook werd er een flauwe grap gemaakt over de Limburgse terrassen. Zelf mocht ik wat vertellen over de geschiedenis van het gebied (Zuid-Limburg dus) en dat was wel grappig.

Tentamens
De week erop was de
tentamenweek. Ondanks een vervelend misverstand bij het tentamen van Ruimtelijke Economie, wist ik de vakken toch maar mooi te halen. Daarmee sloot ik de "gewone" vakken goed af, want er zou een duistere periode volgen.

Periode 5

Op de 31e begon een vervelend vak, ALVA. Het staat voor Algemene Vaardigheden, dus eigenlijk AV of AlVa. Het introductiecollege was saai, vervelend en lang.

April 2008

Het vak AlVa bestond uit zgn. "workshops". Er was een workshop wetenschappelijk schrijven, een workshop interviewen en een workshop presenteren. Vooral dat laatste was eng. Je moest dan aan een groepje presenteren en het werd dan nog opgenomen ook. Ik besloot mijn
vuurwerkverhaal voor te bereiden en het kwam er nog best aardig uit, vond ik. ;) Verder waren er ook nog wel minder enge spelletjes. ;)
De workshop interviewen was gelukkig maar eenmalig, de workshop wetenschappelijk schrijven was meer bedoeld voor de opdracht die bij het vak hoorde. Er moest een verhaal/onderzoeksopzet over CO-2-opslag komen. Ik zat bij nog drie anderen en in de literatuur konden we wat informatie vinden om een zéér beknopt verhaaltje te schrijven. Dat ging best goed, al kregen we maar een vrij laag cijfer. Verder was er met het wetenschappelijk schrijven nog een
spellingstoets. De timing kon niet beter: het was een jaar na pinda's spellingsartikel. Ik besloot daarom extra m'n best te doen.

Ziek
Helaas werd ik in de derde week
ziek. Dat was niet zo'n geweldige timing, omdat ik daardoor het tentamen miste. Gelukkig was het vak eindelijk voorbij.

Periode 6

Op de 21e begon een spannende periode, namelijk het
veldwerk. Het begon met wat rotzooien in een veld vlakbij Amsterdam. (Op vijf meter onder NAP, ik wist niet dat er zulke diepe troggen waren bij Amsterdam!) De dag erop was er tijd om uit te werken. Die woensdag gingen we naar Culemborg, om weer in de grond te boren. De dag erop moesten we weer de resultaten rapporteren. En dan op vrijdag was het tijd voor het echte (veld)werk.

Veldwerk in West-Brabant
Van vrijdag de 25e t/m dinsdag de 29e zaten we in Brabant. Het was vijf dagen achter elkaar doorploeteren, maar dan hadden we op Koninginnedag tenmiste vrij. Ik heb de dagen vrij gedetailleerd beschreven.


Mei 2008

Daarna was het tijd voor een korte vakantie. Op dinsdag de 6e begon de voorbereiding op het tweede, nog veel grotere veldwerk. Ook dit is - enigszins oppervlakkig -
beschreven.

Veldwerk in Zuid-Limburg
Op maandag de 26e begon het "grote"
veldwerk. Dit veldwerk heb ik achteraf proberen te beschrijven. Zeker op het eind, toen ik met niet meer zo geliefd maakte bij anderen, probeerde ik zoveel mogelijk quotes te verzamelen.

De
eerste dagen stonden vooral in het teken van bezoeken van groeves. Daar heb je best veel van in Limburg. Daarna werd het tijd om mensen te enquêteren over de ENCI. (Jech!) Het regende die dag ook nog pijpenstelen.

Juni 2008

Gelukkig was er nog een
rustdag, maar wat doe je dan? Je kan moeilijk teruggaan naar het altijd gezellige Bussum. Wat ik deed was echter nauwelijks rustgevender... Daarna moesten we een grote enquête maken en afnemen. Het resulteerde in veel gekibbel en niemand had echt zin meer. Op het laatst kregen we nog een eindopdracht, waarvoor we het veld nog een keer op gingen. Het zgn. lithostratigrafische profiel was ook af en ik begreep de aardwetenschappelijke kant veel meer.

Afronding
In de twee weken na het veldwerk moesten we de gegevens uitwerken en er een verslag van maken. Het verslag had wat oponthoud, de presentatie ging wel goed. Het was de laatste dag van het schooljaar en ik voelde me opgelucht. Op 20 juni, op de één-na-langste dag van het jaar, kwam ik voorlopig voor de laatste keer van school. "Stoppen op je hoogtepunt" heet dat.

Wat een jaar...
      

Geen opmerkingen:

Een reactie posten