15-08-2008

Overzicht A&E

GeschiedenisDe geschiedenismaand is alweer bijna halverwege, tijd voor een mooi verhaal uit de oude doos. Het wordt een soort overzicht van mijn afgelopen studiejaar. In Italië kwam ik opeens op het idee en het leek me wel eens wat om mijn geheugen op te frissen. Nou daar gaat-ie:

September 2007
Periode 1


Op maandag 3 september begon het studiejaar. Ik had veel zitten wikken en wegen over welke studie ik nou eens zou gaan doen. Scheikunde? Of toch dat rare Aarde en Economie? Ik besloot voor het eerste te gaan, maar al op de tweede dag had ik er een heel slecht gevoel over. Dus besloot ik die woensdag om stiekem een lesje mee te lopen bij A&E. Het was niet al te lastige piskunde, dat voor mij begrijpelijk werd uitgelegd. Hoewel ik die maandag erop nog een economische les volgde, besloot ik de gekke studie dan toch maar te doen.

Inschrijving
Het werd een hectische tijd. Ik moest me nog inschrijven en ik moest het collegegeld nog overmaken. Verder had ik wat lesjes gemist en zat ik in een klas die ik eigenlijk niet kende. Ik had liever een "normale" start willen hebben, want dat is veel makkelijker. Ik was blij dat ik de keus eindelijk had gemaakt en dat ik me nu kon gaan richten op deze studie.

Er kwamen echter al gauw "uitdagingen". De zomer was de wereld dan wel uitgeholpen, maar mijn zorgen niet. Het was vrijdag de 28e, waar ik op het Centraal Station een informatiecentrum over de Noord/Zuidlijn moest zien te vinden. Het was het begin van een week durende
excursie.

Oktober 2007

De eerste vijf dagen van oktober werden ingevuld door de eerder genoemde excursie. Op de maandag kregen we nog les en op dinsdag moest ik om kwart over acht (!) aanwezig zijn op de VU. Kun je nagaan hoe vroeg dat is!

De excursie bestond uit lange, lange dagen. Het was wel relaí dat je lekker in de bus kon zitten, maar je moest wel steeds opletten. Bovendien moesten we erg vaak preken en saaie verhalen aanhoren. De vertellers waren soms best grappig, maar het was gewoon te veel.
's Avonds zat je dan in een stayokay en dat vond ik best spannend. Zeker met dat incident met die dronkelap. Na vier lange dagen was ik blij dat ik weer naar huis kon.

Agenda
De roosters bij A&E zijn zo onduidelijk, dat ik ze al gauw in m'n agenda ging opschrijven. Elke dag kon ik dan in m'n agenda zien waar ik nu weer les had. Dat werkte best aardig, al schreef ik wel eens verkeerd over van het rooster. Zat ik toch fout...

Aarde en Economie
Een doorn in het oog was het vak Aarde en Economie. De naam klinkt erg abstract en ik vond het dan ook een lastig vak. Zo moest je over de excursie twee dingen noemen waar het spanningsveld tussen "Aarde" en "Economie" het duidelijkst was. Verhip... Later kwam er nog een werkstuk bij. Ook hier was de opdracht ongeveer hetzelfde. Het moest nu alleen gaan over een aantal zelfgekozen gemeenten. Ik dacht al gauw een makker te hebben gevonden, maar dat was mooi niet zo. Gelukkig was er nog een chickie over, Alise. Dat was dan weer mooi geregeld, dacht ik. Alleen jammer dat ik zo ongelooflijk slecht ben in dit soort onderwerpen.

Tentamenweek
De tentamenweek was de laatste volledige week van oktober, van de 22e t/m de 26e. Ik had slechts een tentamen van het vak Systeem Aarde en die was op vrijdag. Ik blij. Ik besloot de hele week dag in dag uit te leren. Uiteindelijk haalde ik het vak (net) niet. Dat vond ik niet zo heel erg. Ik had wel eens lagere cijfers gehad. En misschien was het wel te verklaren door mijn lastige start en mijn achtergrond. In tegenstelling tot de meeste anderen had ik op de middelbare school geen aardrijkskunde in mijn profiel. Het was eigenlijk best bemoedigend.


Periode 2Na de tentamenweek begon een nieuwe periode, met één nieuw vak: Systeem Aarde werd vervangen door Inleiding Economie. Het piskundige vak en Aarde en Economie gingen gewoon door. Bij Inleiding Economie was ik wel heel blij dat ik een soortgelijk vak al eens eerder had gehad. Ik kan me heel goed voorstellen dat niemand het begreep.

November 2007

Elke donderdag was er een inleveropdracht van Inleiding Economie. Het was de bedoeling om met een maat die opdrachten te proberen, maar al gauw deed ik ze gewoon zelf. Ik las het boek dan een beetje door, bekeek de voorbeelden en dan kon ik de opdrachten vaak wel "maken". Ik deed er behoorlijk m'n best op en ik haalde ook vaak hoge cijfers. Die cijfers telden uiteindelijk niet zo zwaar mee, veel belangrijker was dat ik veel had geoefend. Dat bespaarde me in ieder geval tijd uit voor het leren van het tentamen en ook mijn kans op een goed cijfer was daardoor veel hoger. Dan was er in ieder geval nog een vak dat ik zou halen.

Ook het piskundige vak moest ik makkelijk kunnen halen. Maar dan A&E... De deadline voor het werkstuk kwam steeds dichterbij. 30 november, de laatste dag van de meteorologische herfst, kwam angstaanjagend dichtbij. Uiteindelijk werd de inleverdatum bijna een week uitgesteld.

December 2007

Met het piskundige vak zaten we nu vooral te computeren. Het was een cursus om met Excel te kunnen omgaan. Toevallig had ik zo'n cursus al eens gedaan, maar deze was toch anders. Ik zat vaak grafiekjes te maken, die ik dan een mooie achtergrondskleur gaf. Zoiets als geel dat langzaam doorloopt in rood. Ik vond het wel wat vrolijker staan dan dat saaie grijs. Vaak was ik dan wel snel klaar en kon ik nog lekker klooien op Utrechtschaak. Toen was het nog mogelijk om onder een schuine naam grappen uit te halen.

Tentamenweek
In de beruchte week 51, de week met het minste daglicht op het noordelijk halfrond, vond de tweede tentamenweek plaats. Ditmaal had ik drie tentamens; op dinsdag van het vak Inleiding Economie, op donderdag van piskunde en op vrijdag, als leuke afsluiting van de week, het vak Aarde en Economie. Ik ging voor "2 uit 3" en ik kreeg "3 uit 3". Met meer geluk dan wijsheid had ik Aarde en Economie gehaald. Het was een mooie opsteker, bijna net zo leuk als dat de herfst eindelijk voorbij was.

Na de tentamenweek was er natuurlijk de kerstvakantie, de enige vakantie buiten de zomervakantie om. Tijdens deze vakantie die het schooljaar in twee helften verdeelt ben ik nog een weekend in Brussel geweest. Wat dit met de studie heeft te maken, weet ik niet en waarom ik dit vermeld weet ik evenmin.

Wordt vervolgd
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten