02-08-2008

Dieren (2)

Het middenstuk
Mijn verjaardag was afgelopen en daarmee waren de eerste twee ronden van het Open NK schaken alweer voorbij. De tussenstand leerde ons dat iedereen behalve Vin$ 50% stond. In het middenstuk kon nog veel gebeuren. Voor de een kon het toernooi een goede wending krijgen, de ander kon het toernooi verprutsen in de drie ronden tot de rustdag. De vraag was alleen wie er op zondag nog aan schaken zat te denken en wie de rustdag nodig had om weer op krachten te komen.

Donderdag 24 juli
Het was weer een mooie zomerdag en terwijl ik m'n ontbijt net achter m'n kiezen had, kwam Vin$ aanlopen. Hij speelde tegen Freezo, een van de favorieten voor de eindzege. Gelukkig had Vin$ nog wit, waardoor hij dacht een kans te maken. Met zwart zou het veel lastiger worden, meende hij. Het toeval wilde dat Ewood en ik ook met wit speelden. Ewood speelde tegen Erik van den Dikkenberg, een aardige FM met maar een beperkte rating. Die beperkte rating was nog altijd zo'n 300 punten hoger dan wat mijn tegenstander had. Ik speelde namelijk tegen Hubertus Joosten, iemand die ik niet kende en ook niet wist te traceren in de database. Zonder voorbereiding zou het misschien moeilijker worden om van 'm te winnen, maar 't moest me toch een keer lukken. Het was immers geen Nijboer.

Een witte dag
Nadat we de plaatselijke Em-té (ik had nog nooit van die winkelketen gehoord) aandeden was het tijd voor het echte werk, het schaken. Ik speelde weer eens tegen iemand die zijn c-pion op de eerste zet niet ver genoeg vooruit schoof. Weer een Caro-Kann! Hoe kan dat nou? Ik heb die opening al jaren niet tegen me gehad en nu opeens twee keer in drie partijen... Het zou in ieder geval gesneden koek moeten zijn. Ik kon af en toe langs de borden wandelen. Ik zag hoe Vin$ in een schuifstelling was gekomen tegen Freezo. Freezo speelde geroutineerd zijn stukken rond, maar ik wist dat je Vin$ niet moet onderschatten in dergelijke stellingen.

Vreemde zet
Mijn partij ging wel volgens plan. Na een mindere zet van hem kwam ik goed te staan, maar hij verraste me opeens met een gekke zet. Een zet die ik niet had zien aankomen. Ik dacht lang na, maar ik kon alleen een voortzetting vinden waarmee ik in een iets beter eindspel kwam te staan. Daar liet ik het niet bij zitten. Ik besloot mezelf maar vol te proppen met brood en drinken, om daarna weer verder naar de stelling te kijken. Ik vond geen betere zet, maar ik had mezelf overtuigd dat ik nog voordeel had na de afwikkeling. Er kwam een eindspel met toren en loper tegen toren en paard op het bord, waarin ik meer activiteit had. Zwart moest het nauwkeurig spelen om niet opeens in moeilijkheden te komen. Mijn tegenstander was er minder van onder de indruk en hij bood remise aan met een zet die onmiddelijk verloor. Ik zag hoe ik zijn zet kon afstraffen. Vreemd genoeg miste ik een hele simpele winst, maar het toreneindspel wat ontstond was nog steeds erg goed voor mij. Na niet optimaal tegenspel won ik direct na de tijdcontrole.

Ondertussen zag ik dat Vin$ klaar was. Op het bord was een hoopje stukken te zien, met in het midden twee koningen. De witte koning stond op e4, de zwarte op d5. Vin$ had dus gewonnen! Ik besloot hem te gaan zoeken. In de analysezaal was hij niet, nee, hij was in het café. Ze waren bijna klaar met analyseren. Freezo gaf de zet ...Te8 de schuld van zijn problemen. Vin$ werd nog ge-interviewd. Opeens wisten ze hem weer te vinden. Het vraaggesprek stelde niet zo veel voor, het enige dat ik weet was dat Vin$ zei dat hij de opening een beetje kende en verder alleen de plannen. Daarna kreeg ik de partij nog eens te zien. Als donderslag bij heldere hemel kwam er een pionoffer dat de zwarte stelling op zijn grondvesten deed schudden. Ondanks de lastige stelling was Freezo een beetje afwezig. Hij liep vaak van zijn bord en kwam dusdanig in tijdnood dat hij verloor. Vin$ was blij, al kon hij het zelf nog niet helemaal geloven wat hij had gedaan.

Tegen het einde van de analyse kwam Harmen van den Berg langs. Hij vroeg of hij een toren mocht lenen. Vin$ stemde toe. Toen even later Ewoods partij werd nagespeeld, kwam Vin$ tot de volgende ontdekking:
"We missen een toren."
Ewood had ook gewonnen. Hij kwam prima te staan na de opening en gaf zijn tegenstander geen kans meer. Daarmee was het een fraaie dag geworden, met drie klinkende witzeges. Le en La konden wat minder tevreden zijn. La kwam niet voorbij de Rat, terwijl Le een "egel" mishandelde.

Avond
Die avond was het weer eens tijd om iets eetbaars uit de schappen te trekken. Vandaag werden het wokkels, een lekker makkelijke maaltijd. Daarna was het weer tijd voor een lekker potje voetbal.

Vrijdag 25 juli
De vrijdag was juist een zwarte dag. Vin$, Ewood en ik hadden alledrie zwart. Vin$ speelde tegen Reiner Odendahl, een sterke Germaanse FM, die vooral positioneel heel sterk lijkt te zijn. Ewood speelde tegen Eelke Wiersma, een IM die hij vorig jaar op het HSG open verrassend versloeg. Verrassend, omdat hij heel slecht stond. Zelf speelde ik tegen Jan Evengroen, een naam waar ik nog nooit van had gehoord. Ik had m'n eerste zege op zak en ik was vastberaden om nu een tweede zege te pakken.

€ 200
De partij die ik het meeste volgde was de partij tussen Wiersma en Ewood. Ewood speelde voor de verandering een opening die behoorlijk slecht is voor zwart. Hij stond een pion achter die hij niet meer echt kon aanvallen. Met een aardig stukoffer kreeg wit een pionnenwals. Het zag er dreigend uit, maar toch schijnt Ewood nog een paar keer een remise te hebben gemist.
Zelf stond ik bijna de hele partij een pion voor. Ik was m'n tegenstander stilletjes dankbaar dat hij voor het Schots gambiet koos. Ik won een pion en met nauwkeurig spel bleef ik die ook gewoon voor. Helaas bleek de stelling nog steeds erg moeilijk te winnen. Zijn toren werd actief, maar toen ik een pion offerde om mijn eigen toren te kunnen activeren, zag ik het zonnig in. Helaas bleek het eindspel niet te winnen en moest ik in remise berusten.

FM Henk
In het café ging ik met m'n tegenstander de partij analyseren. Er moest wel ergens een winst in zitten, maar zelfs FM Henk kon het niet ontdekken. De FM, die voor de verandering niet meespeelde, was als supporter naar de achterhoek afgereisd. Hij had het de laatste tijd nogal druk gehad, wist hij me te melden. Dat verklaarde zijn afwezigheid. De afgelopen jaren speelde hij altijd braaf mee. In
2006 had hij nog een behoorlijk goed toernooi gespeeld, waar Johan Hut destijds veel over schreef. Ook teamleider EB was er. Ze hadden helaas geen beste dag uitgekozen om te komen kijken.

Ondertussen won Vin$ opnieuw. In een onnavolgbare partij tegen de man met de "enorme bril" en "nepneus" trok hij aan het langste eind. Verder wist Le nog te winnen. La had een mindere dag. Tegen Bas van Opheusden verloor hij merkwaardig genoeg.

Avond
Die avond stonden er doperwten op het menu. De frustratie van twee matige resultaten werd er weer uit gespeeld op het voetbalveld.

Zaterdag 26 juli
Vandaag was het mOnStErTjE jarig. Ik ging haar proberen te bellen, maar dat was niet zo'n succes. Ik had blijkbaar een oud nummer van d'r. Later ging het beter en had ik een gesprek dat anderhalve minuut duurde. Toen was de verbinding opeens weg.

Broederliefde
Het duel van de dag was de partij tussen Le en La. In plaats van een korte remise af te spreken, gingen de twee elkaar hardhandig te lijf op het schaakbord. Toch duurde het maar en duurde het maar voordat de partij tot een einde kwam. De zaal werd steeds leger en toen Ewood het na zijn teleurstellende remise tegen de Rat maar besloot weg te gaan, speelden ze nog.

Pas op de plaats
Vin$ moest na twee spectaculaire zeges genoegen nemen met een nederlaag. Tegenstander was echter Ikonikov, die al gauw erg goed kwam te staan. Daar doe je weinig tegen. Zelf smaakte ik het genoegen te winnen. Mijn tegenstander bood me een drankje aan, gevolgd door een goede stelling. Ik was in het begin nog wat zenuwachtig geweest over zijn Siciliaans, maar toen ik op een goed moment dameruil kon aanbieden, stond ik prima. De winst liet erg lang op zich wachten en op een gegeven moment leek-ie er ook niet meer in te zitten. Op zet 48 kwam een remiseaanbod, op zet 58 deed zwart zijn laatste zet. Ik probeerde nog wat te klooien en ik had de mazzel dat hij niet zag hoe hij er iets tegen kon doen. Een doorbraak betekende een zwaarbevochten punt.

Avond
Als beloning gingen we lekker brood met knakworst vreten. Het regende die avond pijpenstelen, dus veel gevoetbald werd er niet. Pas heel laat kwam het bericht binnen dat Large toch gewonnen had. Over zwaarbevochten punten gesdproken...
Wordt vervolgd
Gerelateerde artikelen:
Dieren 2008 (1); 01-08 2008Dieren 2008; 31-07 2008      

Geen opmerkingen:

Een reactie posten