13-08-2009

Weerstation


Verjaardag

Normaal gesproken kan ik weinig bedenken als me wordt gevraagd wat ik voor m'n verjaardag wil. Dit jaar had ik daar minder moeite mee. Spelletjes als "koehandel" wilde ik wel hebben. En iets als een eigen weerstation bezitten, dat leek me ook wel wat. Op een dag had m'n pa zoiets gevonden en kwam ik op de dag het "zomerfeest" in het bezit van een doos vol apparatuur.

Door tijdgebrek had ik de doos vandaag pas echt opengemaakt. Als een soort IKEA-bouwpakket zaten de verschillende componenten ingepakt (en ik kan het weten, want ik heb meegeholpen aan het in elkaar zetten van Ewoods bed). Samen met m'n ma (ik wilde het niet alleen doen) probeerde ik er een werkend geheel van te maken. Niet dat dat makkelijk ging; de gebruiksaanwijzing vind ik ook maar een rare puzzel. De eerste stap was in ieder geval het openschroeven van de units, waarna m'n ma steeds een stukje plastic verwijderde, zodat de batterijen gingen werken. Dat was nog eenvoudig te noemen.

De data kwam binnen op een hoofdunit. Daar wist ik onder andere de tijd in te stellen, maar gek genoeg kwam er nog geen data door. Na veel gedoe kwam ik erachter dat de losse units moesten worden gereset. Via een heel klein gaatje kon je die dingen dan resetten, waarna de dingen inderdaad gingen werken. Vreemd genoeg kwam las ik tussen neus en lippen door dat je de hoofdunit pas later moest aanzetten, omdat er anders wel eens foutmeldingen konden voorkomen. Echt te spreken ben ik dus niet over de gebruiksaanwijzing. Er zit geen lijn in en tot overmaat van ramp is de Nederlandse versie gewoon letterlijk uit het Engels overgenomen, waardoor je constant in aanraking komt met de Engelse ziekte. Woorden als "Barometer druk bereik" en "Wind vlaag update interval" bepalen in grote mate het tekstbeeld.

Hoewel ik het idee had dat het ontzettend moeilijk zou worden om het weerstation operationeel te maken, viel het uiteindelijk nog wel mee. En dat ondanks die dikke gebruiksaanwijzing, waar vooral veel in wordt geblaat. In hele algemene omschrijvingen wordt gezegd wat je moet doen, maar even zeggen hoe dat moet, dat kunnen ze dan niet. Even een plaatje met daarop een uitleg van de verschillende knopjes of frutseltjes was wel zo fijn geweest. En dan deed mijn hoofdunit niet eens wat -ie moest doen. Ik wilde de luchtdruk in andere eenheden (hij stond vreemd genoeg op inch Hg), maar dat kon ik met geen mogelijkheid veranderen... Stomme nietszeggende Engelse maten ook. :(

Data
De eerste metingen zijn al begonnen. Het begon met de thermometer, een doosje dat ik buiten monteerde aan een muur in de schaduw. Helaas kwamen de metingen niet door, waardoor ik het ding maar omruilde met een reserve-exemplaar. Toen deed-ie het wel goed. Jammer genoeg gaf het ding wel steevast te hoge temperaturen; volgens het ding was het vanmiddag zo'n 23 graden C, terwijl het in De Bilt niet warmer was dan 21 graden. Hmm...

De regenmeter werd in de voortuin geplaatst. Doordat de "tipping bucket" bij de montage al de nodige keren heen en weer is geslingerd, heb ik al de eerste "regen" gemeten. De windvaan is nog niet opgehangen. Eigenlijk zou zo'n ding op het dak moeten staan, maar dat is niet goed uitvoerbaar. Het ding zal ergens op het balkon komen. Hopelijk worden de metingen daardoor niet te veel beïnvloed, maar een betere (en veiligere!) plaats konden we niet bedenken. Maar goed, echt accuraat zijn de waarnemingen nog niet en het is maar de vraag of ik het een en ander kalibreren.

Wat ik hoop te leren van de waarnemingen is welk tijdstip van de dag het warmst is, als aanvulling op de seasonal lag. Daarvoor hoeft de meting niet zo betrouwbaar te zijn, maar als ik een eigen weerstation heb, wil ik wel dat het ding enigszins bruikbare data geeft. Ik wil namelijk een weersite hebben. Een site als die van het Weerstation Uithoorn lijkt me vet. Zoiets wil ik ook wel maken, maar de vraag is of ik dat kan. Allereerst moet de data naar m'n computer verzonden worden. Dat kan met zo'n USB-kabel. Omdat ik het gevoel had dat m'n computer heel traag was toen ik per ongeluk een USB-stick erin had laten zitten, vraag ik me af of dat nu niet weer gebeurt. Verder hoop ik dat één of ander softwarepakket me een hoop taken uit handen neemt. Ik hoop dat de metingen live naar de nog op te richten site verstuurd worden en dat de resultaten in een file worden weggeschreven. Dan kan ik de data later analyseren.

Site
Nou, het mag geen verrassing meer heten, maar ik zou graag een eigen site willen hebben. Graag zou ik tips krijgen over hoe je daaraan komt, wat de beste koop is en dat soort dingen. Daarnaast ben ik benieuwd hoe je zo'n ding bewerkt. Deze weblog is daarin heel eenvoudig, maar ik weet niet of een eigen site ook zo toegeeflijk is. Daar moet ik in Wenen maar om zeuren...

Wordt hopelijk vervolgd...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten