10-08-2009

Dieren 2009 ronde 4 en 5


Vrijdag 24 juli
Na drie nederlagen werd ik ingedeeld tegen Amir Nicolai, de zwakste deelnemer in de poule. Hij deed mee aan het NJK, waar hij dan ook ergens achterin eindigde. Ik speelde met zwart en ik werkte me dan ook in het zweet om de opening zo goed mogelijk te kunnen spelen. Gesteund door een groot aantal ideeën die ik had aangetroffen in de partijen, ging ik proberen van die verdraaide nul af te komen. Ik wilde per se winnen.

Ewood speelde tegen Hendrik Pieter of Pieter Hendrik Hoeksema. In de auto werden de herinneringen opgehaald over de "rots van Buffalo" of zo. FM Henk wist aan de lopende band partijen op te noemen tegen deze meester. Interessant was die keer dat hij het had over tegen wie hij het vaakst had gespeeld. Hij schatte het aantal duels met Tom de Ruiter op vierenvijftig of zo, iets meer dan Coen, want die kwam hij niet tegen op toernooien... Henk mocht tegen Tobias Kabos, ofwel GRIM REAPER. Daar kon ik natuurlijk wel wat over vertellen...

Aan de hogere borden waren enkele leuke duels te bewonderen, zoals Anus - L'Ami en Timman - Vovk. En wat te denken van Reinderman - Vis-ser? In de subtop speelde Large tegen Roelieboelie. Toen ik bij de stand keek, groette hij me. Ik was nogal blij, want ik zei: "Hoi Roelie!", waarop hij vroeg: "Hoe noemde je mij?" Daarna heb ik hem dan ook niet meer gesproken...

Het werd tijd om maar een potje te gaan schaken. Nadat er weer een aantal prijzen was weggegeven, konden we eindelijk beginnen. En eindelijk verliep er een keer iets volgens plan. Ik kreeg mooi de opening voorgeschoteld die ik had verwacht. Toch vond ik het lastig om een gedwongen een gambiet te moeten spelen. Voor mij is 3... Pf6 sterker dan 3... Lc5 na 1.e4 e5 2.Pf3 Pc6 3.Lc4. Het jammere is dat wit op pionwinst uit kan gaan, maar de vele tempoverliezen maken dit toch wel verdacht. In ieder geval kreeg ik winstkansen en daar was ik ook blij mee.

Als een tijger moest ik loeren op foutjes bij de tegenstander. Enigszins in de hand gewerkt door de slechte stand van de stukken, gebeurde dit dan ook. Met 14.f4? gaf hij meteen een pion weg, waarna de koning ook meteen op de tocht stond. Vervolgens ging het heel soepel:




Wit had 18.Dg4? gespeeld, waarna ik met 18... Te6 m'n toren activeerde. Na 19.Kh1 Pxb3 20.axb3? Dxc2 21.Lxf4 Tg6 22.Df3 Lxf4 dacht ik al het punt binnen te hebben. Wit had echter nog 23.Tf2!, maar na 23... Dxb3 24.Dxf4 Tf6 25.Dg3 Txf2 26.Dxf2 Dxd3 27.Txa7 De4+ 28.Kg1 Db1+ 29.Df1 Dxf1+ was het gedaan met hem. Interessant was overigens nog 19... Dxc2!?, wat ik had verworpen vanwege 20.Pxa5 Te2 21.d4. Zwart kan op h2 slaan, maar het is geen mat. 21... Txh2+ 22.Kg1 Te8! wint echter in alle varianten (de computer geeft -13 of zo.) Ook geen succes is 21.Pb3 vanwege 21... Txb3 22.axb3 Txh2+ 23.Kg1 Lc5+. Dat betekent dat wit het paard niet kan slaan, waardoor we kunnen concluderen dat 19... Dxc2 objectief gezien iets sterker was dan 19... Pxb3. Overigens geeft de computer na 20.Pxa5 het moordende 20... f3.

Na dit korte partijtje gingen we maar wat analyseren. Ik zag niet echt veel, maar desondanks was zwart vaak de bovenliggende partij. Uiteindelijk kon wit het in de analyse net remise maken. De sessie liep op zijn einde en we gingen ieder onze eigen weg. Aardige gast hoor, die Amir. Voor Ewoods partij hoefde ik overigens niet ver te lopen: hij zat naast me te analyseren met Lenaard, die zowaar had gewonnen. Dat had Ewood niet gedaan. Hij had een winnende aanval, maar in plaats van het winnende Pe4 deed hij Pd5. Zwart offerde z'n dame en ging niet mat. In het vervolg hapten wits stukken naar adem en verloor Ewood. Pijnlijk!

FM Henk stond een pion voor, maar koos daarna niet de beste zetten, waardoor de partij in remise verzandde. Zodoende bleef de score steken op 50 procent, waar we niet echt blij mee waren.

Voor Large begon het toernooi er goed uit te zien. Roelieboelie mopperde dat hij vanuit een goede stelling had verloren. Large had nu mooi 3 uit 4 en zou in het vervolg alleen nog maar grootmeesters tegenkomen. De eerste was Y-ge Vis-ser.

Zaterdag 25 juli
Op deze dag mocht ik tegen de FM van Veen, een creatieve hakker. Gek genoeg speelde hij wel het positionele 1.e4 e5 en ik hoopte hem er rustig af te ruilen. Ik zag in de database hoe de reus op lemen voeten de "huilvariant" behandelde en ik had daar wel het nodige op voorbereid. Helaas had ik amper data uit het toernooi, omdat alleen de hoogste 25 borden werden ingeklopt. En daar betaal je dan 75 euri aan inschrijfgeld voor... Het gevolg was in ieder geval dat hij al gauw afweek en zo kwam ik in dezelfde stelling als tegen Roelieboelie... Ik deed maar wat slaps en we kregen een partij die het aanzien nauwelijks waard was. Ik kwam al gauw raar te staan, maar zijn "minderheidsaanval" met g5 en h5 leverde hem alleen maar een zwakte op. Beide partijen hadden elkaar in de houdgreep en al gauw bood ik maar remise aan, wat stilletjes werd geaccepteerd. Ach ja, een remise is wel netjes, wetende dat Harmen Jonkman ook maar één remise behaalde in zijn witpartijen tegen deze tegenstander...

Ewood was optimistisch: hij speelde tegen iemand die met wit altijd verloor. In Leiden of zo had ze al een lading nullen gescoord en die reeks liep ook nu nog door. En laat Ewood dan net degene zijn die niet van haar kon winnen... Het gesloten Siciliaans leverde hem weinig kansen op om echt voor de winst te gaan. Opmerkelijk...

FM Henk speelde een opmerkelijke partij tegen Eugene Riaan d'or. Hij leek erg goed te staan, maar toen hij een paar schaakjes gaf, liep zwarts koning naar het strijdtoneel toe en veranderde de monarch van een doelwit in een "active fightingunit". Henk had niet de gelukkigste hand in de partij, want in plaats van een stelling met een pluspion te gaan melken, liet hij zwarts d-pion in leven en moest hij zelf maar remise zien te maken. Daarin slaagde hij wel, waar hij zowaar nog blij mee was.

Large was nog aan het zwoegen tegen Y-ge. Veel begreep ik niet van de partij. Ondanks dat Y-ge een pion wegblunderde, speelde hij in het vervolg doodleuk op de winst. Large had een heleboel zwakke pionnen, maar het materiaal dunde uit en op zijn tandvlees hield hij het remise. Daardoor kreeg hij zowaar een compliment naar zijn kop geslingerd. Dat was niet weggelegd voor Robin Swinkels, die later in het toernooi verloor en minder positief in het nieuws kwam op Y-ges rommel-site. Ach, om te worden afgebrand door Y-ge hoef je allang niet meer Monique Stam te heten.

In de A-groep verloor Lenaart na twee overwinningen. Hij kan er inderdaad niet veel meer van de laatste tijd...

De tussenstand na vijf ronden was als volgt:
1. Anus 5

14. Large
53. FM Henk
59. Ewood 2
82. Behirder

93. T Ellenbroek ½

En in de A:
57. Lennard

Het toernooi was halverwege; tijd voor een rustdag!

Gerelateerde artikelen:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten