12-08-2009

Is Roi Miedema nou echt zo'n toptalent?

Dieren en Enschede

Nadat het ONK te Dieren was afgelopen, werd het tijd voor het ONJK te Enschede. In de A-categorie deden Large en Ewood het super. Large trok zijn goede prestatie van Dieren door en begon met vier overtuigende overwinningen. Dat was misschien nog in lijn der verwachting; dat Ewood hetzelfde deed was waarschijnlijk verrassender. Niet dat ik Ewood lager inschat dan Large, maar in de praktijk blijkt hij veel meer moeite te hebben met het neerzetten van resultaten. Ewoods overwinningen waren af en toe ook gelukkig, hoewel zijn zege op Eugene Riaan d'or knap was, omdat hij uit een mindere stelling was teruggekomen.

Blijkbaar hadden zowel Large als Ewood profijt van het feit dat ze een kamer deelden. In de vijfde ronde speelden ze snel remise tegen elkaar, waarna ze weer probeerden de concurrentie in de pan te hakken. Large had daar weinig moeite mee, hoewel hij een halfje liet liggen tegen diezelfde Eugene, wat niet had gehoeven. Ewood speelde remise tegen Tobias Kabos (hij stond een pion voor, maar uiteindelijk moest hij eeuwig schaak toestaan) en tegen Roger Meng (die had hij ook mogen winnen). Large eindigde dus met 8 uit 9 als eerste, Ewood werd keurig tweede op een halfje achterstand. Hij had een prima toernooi gespeeld, maar tegen Large in bloedvorm kon hij niet op. Daarmee deden ze het veel beter dan vorig jaar, toen een mislukt ONJK een tegenvallend schaakjaar inleidde voor Ewood. Wie weet wat dit jaar zal brengen.

Opmerkelijk was het vormverlies van FM "TopTalent". De openjeugdkampioen van vorig jaar speelde in Dieren nog de sterren van de hemel, in Enschede was het drie keer niks. Hij werd vijftiende van de achttien deelnemers. Natuurlijk had hij nog steeds een verdienstelijke 2300-TPR, maar hem kennende zal hij er niet tevreden mee geweest zijn.

2004
Vroeger was Roi Miedema nog een stil schakertje dat niet extreem goed was voor z'n leeftijd. In 2004 speelde ondergetekende tegen hem in het Huttontoernooi en won. Destijds was het een aardige meevaller. "Was dat Roi Miedema? Die is toch best goed?", dacht ik toen. Ik had met zwart een 1800 verslagen, iemand van ongeveer m'n eigen niveau. Daar was ik natuurlijk blij mee.

Die periode, eind 2004, bleek zo'n beetje het startpunt te zijn van een snelle ratingstijging:

Augustus 2004: 1817
November 2004: 1885
Februari 2005: 1947
Mei 2005: 2084

In 2006 was hij al opgeklommen tot een kleine 2200. Tijdens het ONK te Dieren verloor hij toen volgens mij in de eerste ronde van Tiviakov. Hij hield het amper twintig zetten vol met wit. Later in het toernooi speelde hij met wit tegen Roelieboelie. Hij kwam vrolijk langs bij onze tent en liet gauw zien wat hij wilde spelen. Na twintig zetten stond het dan "+2" voor wit; hij stond een pion en een stelling voor of zoiets. Ik vond het grappig om te zien. Zou die Miedema even brutaal een sterkere tegenstander vegen? Het antwoord was nee, want hoewel hij zijn voorbereiding op het bord kreeg, speelde hij het daarna zo slecht uit, dat hij met moeite remise kon maken. Dat was wel komisch.

Later dat jaar speelde ik tegen hem tijdens het NK snelschaken te Heerenveen. Toen was hij te sterk voor me, wat ik niet zo gek vond. Hij was immers zo'n 400 punten sterker geworden sinds onze eerdere ontmoeting. Desondanks liep hij met z'n 2200-rating nog altijd flink achter op de sterkste spelers van zijn generatie. Roelieboelie, die het toernooi won, had destijds al iets van 2350.

Opmerkelijk was dan ook toen begin 2007 op Utrechtschaak opeens een berichtje kwam "TopTalent zoekt TopToernooi". Dat "toptalent" was dus Roi MIedema, wat ik toch een beetje misplaatste arrogantie vond. 

01-02-2007 09:49 Roi Miedema

Hoi Allemaal,

Ik ben al heel lang op zoek naar een toernooi in het buitenland waar je een IM norm kan scoren. Ik ben nu 17 jaar en kan niet zelf autorijden, daardoor ben ik afhankelijk van anderen. Hier kan ik waarschijnlijk veel anderen vinden, en mijn belangrijke vraag stellen:Is er iemand die mij (en andere jeugdspelers) kan begeleiden in de voorjaarasvakantie (midden-zuid) naar het toernooi in Cannes?

Of anders later naar het toernooi van Capelle La Grande?

Of weet er ieamand zelf nog iets?

Het is namelijk heel belangrijk dat ik in het voorjaar een groot toernooi meepik, want mijn rating nadert de 2300 en als ik dat voor juli heb dan kan ik in de (Young Masters) misschien wel meedoen. De kans is dan in ieder geval veel groter. 

Als er iemand is die mij en andere jegdspelers wil ehlpen aan een leuke voorjaarsvakantie hoor ik het graag!

Zo begon de discussie dus. Echt veel wijs word ik er niet van. Als ik het teruglees, kom ik veel bagger tegen, maar ook enkele terechte opmerkingen waarom hij zelf niet wat meer informatie inwint. Later zijn er volgens mij meer negatieve reacties gekomen en werd er een beetje de draak met hem gestoken, maar hij vroeg er toch zelf om?

Ondertussen ging Roi door met pluggen en begon hij steeds meer aan de weg te timmeren. Hij liep het ene na het andere buitenlandse toernooi af (geen idee hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen) en behaalde zo nu en dan goede resultaten (ook geen idee hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen... ;)). Vorig jaar gingen Ewood en hij naar Roemenië. Daar speelde hij een 2600 met zwart bijna naar een nederlaag en won hij van Mikhail Ulibin.

De laatste tijd zet hij die lijn rustig door. Zo bond hij al spelers als Erwin l'Ami, Alexander Graf en Anish Giri aan de zegekar. Nog even en hij denkt dat hij alles kan. Zoals een collegaschaker eens zei: "Vroeger was hij heel stil en praatte hij bijna nooit, nu moet je z'n bek bijna dicht rammen." Dat zijn doorbraak tijdens het ONK te Dieren kwam, is dan ook onzin.

Natuurlijk was die gedeelde tweede plaats een goede prestatie, maar daar staan ook enkele mindere prestaties tegenover, zoals het HSG Open (-2,27) en het Leiden Chess-Tournament (-1,52), waardoor de winst van "Dieren" alweer ruimschoots is gecompenseerd. En dan moet Enschede nog meetellen.

In dat licht vond ik het volgende succesinterview dan ook erg zwak. Als je wint heb je vrienden, maar de interviewer, Tom B., lijkt totaal niet op de hoogte van de prestaties van deze Brabolander. Een aantal fragmenten:

"Zelfs de huidige webmaster van de KNSB (...) kwam het nieuws diverse keren ter ore. Als iemand weer eens bij hem kwam klagen over die arrogante Miedema die niet eens meer dan 2248 had. (...) Maar één ding was hem gelukt. Ineens kende iedereen Miedema.
In schaakposit
ieve zin viel hij de jaren daarna nauwelijks op. Het morrende volk leek gelijk te krijgen. Miedema werd een beetje vergeten, hoewel hij door enkele die-hards nog altijd schamper het toptalent werd genoemd.

Vorige week in Dieren gebeurde er iets merkwaardigs. Miedema eindigde tot verrassing van iedereen ongeslagen op de gedeelde tweede plaats achter Erwin l'Ami. Met evenveel punten als Jan Timman en Anish Giri en een TPR van 2673."

Botte Ma: "Vond je jezelf destijds echt het grootste talent van Nederland?"

FM Roi: "Niet echt, nee. Daar was ik ook helemaal niet mee bezig. Het was bedoeld als reclameslogan. Ik wilde toernooien spelen. En het werkte op zich wel want een paar weken later kon ik al met Marita Cals - de moeder van Benjamin Bok - meerijden naar Cappelle la Grande waar een toernooi gehouden werd."

Botte Ma: "Wat kreeg je verder voor reacties op de kreet 'toptalent zoekt toptoernooi'?"

FM Roi: "Heel veel negatieve reacties. Die site werd toen blijkbaar goed gelezen. Doe niet zo belachelijk, dat heb ik in die tijd heel vaak gehoord."

[Ik denk dat dat nogal meevalt. Gezien het grote aantal halve zolen dat destijds op het vermaledijde schaakforum zat te prutsen, waren het meestal hele behulpzame reacties.]

Botte Ma: Ik moet toegeven dat ik tot Dieren ook niet in je geloofde...

FM Roi: O nee?

[Ik kan de verbazing van Roi begrijpen. Hij wint de laatste tijd geregeld van sterke spelers, maar omdat die toernooien vaak in het buitenland zijn, valt het niet zo op. Als Botte Ma wat meer had gekeken naar Rois ratingprofiel (ja, die foto is inderdaad erg slecht), dan had hij vast een intelligentere opmerking gemaakt.]

Botte Ma: Ik weet nog dat ik tijdens het NK Jeugd in april jouw overwinning in de laatste ronde op Robin Swinkels naspeelde (met Rybka) en wel doorhad dat het een verschrikkelijk goede partij was, maar tegelijkertijd ook dacht: die Swinkels zal wel zenuwachtig geweest zijn.

FM Roi: Tsja. Dat was wel een goede partij, maar over mijn overwinning eerder op de Duitse grootmeester Alexander Graf tijdens de Stauffer Open, daar ben ik nog tevredener over.

[Die partij tegen Robin stelde volgens mij niet zo veel voor, want hij was volgens mij afgelopen voordat Roi uit z'n openingstheorie was. Overigens begrijp ik niet wat de suggestie over de zenuwachtigheid van "die Swinkels" nou uit zou maken. Dat doet toch geen afbreuk aan Rois partij? Overigens zag ik dat Roi twee keer kort achter elkaar won van die Graf. Opmerkelijk.]

(...)

Botte Ma: En nu?

FM Roi: Zelfs de grootste sceptici houden nu hun mond. Ik heb alleen nog maar vrienden sinds Dieren.

[Als Roi daarbij afgaat op de stemming op Utrechtschaak, dan kan hij zich nog lelijk verkijken. Natuurlijk vindt iedereen hem een blaaskaak, maar door de sociale druk probeert iedereen elkaar te overstemmen in de lofzang. Een mooi voorbeeld was toen Roi ging inzetten op wanneer hij zijn eigen norm zou halen. In plaats van dat iemand hem vertelde dat als hij een norm wilde, hij zijn energie beter in het schaken kon steken, gingen ze vrolijk mee in de hype, met als trieste dieptepunt toen ze gingen inzetten op welke TPR hij zou halen... Tja, als je wint heb je vrienden, maar na zijn slechte resultaten in Enschede ging Roi diep door het stof.]

Botte Ma: Waarom ben je zelfs nog geen meester?

[Deze vraag verdient natuurlijk geen serieus antwoord. Ik kan me immers ook een webmaster van een niet nader te noemen schaakforum herinneren, die ook jaren als FM door het leven ging, hoewel hij van IM-kracht was. Nee, Roi had beter kunnen zeggen dat hij wel degelijk een FIDE-meester was of dat hij de benodigde diploma's er niet voor heeft of iets in die richting...]

(...)

Botte Ma: Tot slot, wie is anno 2009 het grootste schaaktalent van Nederland?

FM Roi: Dat lijkt me toch wel duidelijk... Nog altijd Roi Miedema natuurlijk.

["Het stinkt hier!"]

Nee, als je mij zou vragen wie op de foto bij het artikel nou het toptalent is, dan zou ik toch eerder naar Giri neigen... Grootmeester op je vijftiende, nou dat zie ik Roi nog niet doen. ;)

Gerelateerde artikelen:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten