Regen
Het weer is de laatste tijd flink van slag in Europa. Overal komt de regen met bakken uit de hemel, (hier toevallig even niet, godzijdank) zelfs in het zonnige Italië. De zon had ditmaal plaatsgemaakt voor bewolking en heel veel regen. Het weer was het hele weekend bar en boos. Voor de fans, de zgn. Tifosi, was het helemaal een vervelende tijd. De Ferrari's kwamen helemaal niet in het stuk voor, hoewel de uiteindelijke winnaar wel een Ferrari-motor achterin had...
Kwalificatie
Wie de kwalificatie had gemist, zou waarschijnlijk denken dat de startopstelling door lootjes trekken was ontstaan, want behalve Subtiels vaste laatste plek was er weinig logica te ontdekken. Het was Vettel die de pole opeiste. Hij voelde zich in de natte omstandigheden als een vis in het water en bleef Kovalainen net voor. Ook daarachter regende het verrassingen. Met de derde plek beperkte Mowk Webbah het gezichtsverlies voor Red Bull, dat door hun B-team de oren was gewassen. De Australiër versloeg Bourdais (!) op de valreep.
Van de favorieten ontbrak elk spoor. Pas op de zesde plek duikt Massa op. Hij krijgt het maar niet voor elkaar echt snel te rijden en dat deed zeer. Zijn zesde plek was nog altijd beter dan de startplaats van Kubica (11), Räikkönen (14) en Hamilton (15). Raikkonen was gewoon traag, terwijl Hamilton een onbegrijpelijke blunder beging door in de tweede sessie op intermediates te rijden. Hij probeerde z'n fout nog te herstellen, maar toen ging het nog harder regenen...
Bij Force India konden ze wel juichen: Fisichella haalde voor het eerst "Q2" en legde beslag op de twaalfde startplaats.
Race
De merkwaardige kwalificatie beloofde wat voor de race. Helaas heb ik vanwege een simultaan op het Baarnse schaakkamp het begin gemist. De simultaan was best leuk. :P Hoe dan ook, toen ik via een niet-geplande route toch Bussum had bereikt, zag ik de race aan. Die schijnt achter de safetycar te zijn gestart. Het weer was ongeveer net als in de rest van het weekend: regenachtig.
Het circuit was dan ook flink nat en dan vraag je je wel eens af of die rijders nog wel iets kunnen zien. Blijkbaar wel, want er vonden amper botsingen plaats. De enige botsingen vonden uiteraard weer plaats met DC, die eerst Fisichella's neus eraf reed en later deed hij hetzelfde bij Nakajima. Voor Fisichella betekende het dat uiteindelijk zijn ondergang. Voor de Parabolica brak zijn voorvleugel af en vloog hij stuurloos rechtdoor de muur in.
Vooraan is weinig te beleven. Vettel rijdt onbedreigd naar de zege (!). Daarachter zijn wel aardige gevechten, zoals tussen Alonso en Glock. Räikkönen en Hamilton slagen er niet in om zich heel snel een weg naar voren te banen. Räikkönen komt pas na veel ploeteren voorbij Fisichella, niet lang voordat de Italiaan (!) uit zou vallen. Hamilton lukt het in één keer, waarna hij jacht maakt op Räikkönen. En eigenlijk ging het toen nog op rolletjes voor de Brit. Langzaam maar zeker maakte hij plaatsjes goed en toen de mannen vooraan naar de pits gingen, lag hij zelfs tweede en joeg hij Vettel op.
Droog
Als de eenstoppers halverwege de race naar de pits gaan, heeft Vettel weer het rijk alleen. De baan droogt langzaam maar zeker op en op een gegeven moment wordt het tijd om over te schakelen naar intermediates. Alonso is er als de kippen bij, maar de anderen stappen ook over voordat hij er veel profijt van heeft. Voor de Toyota's en o.a. Hamilton betekent het dat ze een extra pitstop moeten maken. Anderen, zoals Kubica, komen opeens bovendrijven. De Pool kan bij zijn enige pitstop meteen op de juiste banden overschakelen en wint daarmee kostbare tijd. Het brengt hem zelfs op het podium.
Terwijl Vettel zonder veel moeite lijkt te winnen, breken daarachter de gevechten los. Hamilton probeert zijn verloren terrein goed te maken en loopt razendsnel in op het groepje van Alonso, Hidefeld en Massa. Passeren is een ander verhaal. Hamilton kan ze zelfs geen enkele keer bedreigen. Dat doet de - jammerlijk teruggevallen - Mowk Webbah wel. Hamilton laat zich dan ook niet van zijn beste kant zien door zijn achtervolgers constant het gras in te drukken. Uiteindelijk behaalt hij een magere zevende plaats, maar omdat Massa niet verder komt dan een zwaar teleurstellende zesde plaats, verliest hij maar één puntje. Verder scoort Räikkönen wéér geen punten en is hij in de stand ingehaald door Kubica. Met een achterstand van 21 punten op Hamilton moet hij op wel hele rare dingen hopen.
Maar de ster van de race was natuurlijk Vettel, de 21-jarige jongen die zeer snel en professioneel de tien punten binnenhaalde. Tweede werd Kovalainen, die een degelijke, maar ook erg bleke race reed. Derde werd Kubica, die Alonso, Hidefeld, Massa, Hamilton en Webber nog net voor bleef. Raikkonen werd uiteindelijk nog negende, terwijl Piquet een - voor zijn doen - uitstekende race reed en tiende werd.
Het weer is de laatste tijd flink van slag in Europa. Overal komt de regen met bakken uit de hemel, (hier toevallig even niet, godzijdank) zelfs in het zonnige Italië. De zon had ditmaal plaatsgemaakt voor bewolking en heel veel regen. Het weer was het hele weekend bar en boos. Voor de fans, de zgn. Tifosi, was het helemaal een vervelende tijd. De Ferrari's kwamen helemaal niet in het stuk voor, hoewel de uiteindelijke winnaar wel een Ferrari-motor achterin had...
Kwalificatie
Wie de kwalificatie had gemist, zou waarschijnlijk denken dat de startopstelling door lootjes trekken was ontstaan, want behalve Subtiels vaste laatste plek was er weinig logica te ontdekken. Het was Vettel die de pole opeiste. Hij voelde zich in de natte omstandigheden als een vis in het water en bleef Kovalainen net voor. Ook daarachter regende het verrassingen. Met de derde plek beperkte Mowk Webbah het gezichtsverlies voor Red Bull, dat door hun B-team de oren was gewassen. De Australiër versloeg Bourdais (!) op de valreep.
Van de favorieten ontbrak elk spoor. Pas op de zesde plek duikt Massa op. Hij krijgt het maar niet voor elkaar echt snel te rijden en dat deed zeer. Zijn zesde plek was nog altijd beter dan de startplaats van Kubica (11), Räikkönen (14) en Hamilton (15). Raikkonen was gewoon traag, terwijl Hamilton een onbegrijpelijke blunder beging door in de tweede sessie op intermediates te rijden. Hij probeerde z'n fout nog te herstellen, maar toen ging het nog harder regenen...
Bij Force India konden ze wel juichen: Fisichella haalde voor het eerst "Q2" en legde beslag op de twaalfde startplaats.
Race
De merkwaardige kwalificatie beloofde wat voor de race. Helaas heb ik vanwege een simultaan op het Baarnse schaakkamp het begin gemist. De simultaan was best leuk. :P Hoe dan ook, toen ik via een niet-geplande route toch Bussum had bereikt, zag ik de race aan. Die schijnt achter de safetycar te zijn gestart. Het weer was ongeveer net als in de rest van het weekend: regenachtig.
Het circuit was dan ook flink nat en dan vraag je je wel eens af of die rijders nog wel iets kunnen zien. Blijkbaar wel, want er vonden amper botsingen plaats. De enige botsingen vonden uiteraard weer plaats met DC, die eerst Fisichella's neus eraf reed en later deed hij hetzelfde bij Nakajima. Voor Fisichella betekende het dat uiteindelijk zijn ondergang. Voor de Parabolica brak zijn voorvleugel af en vloog hij stuurloos rechtdoor de muur in.
Vooraan is weinig te beleven. Vettel rijdt onbedreigd naar de zege (!). Daarachter zijn wel aardige gevechten, zoals tussen Alonso en Glock. Räikkönen en Hamilton slagen er niet in om zich heel snel een weg naar voren te banen. Räikkönen komt pas na veel ploeteren voorbij Fisichella, niet lang voordat de Italiaan (!) uit zou vallen. Hamilton lukt het in één keer, waarna hij jacht maakt op Räikkönen. En eigenlijk ging het toen nog op rolletjes voor de Brit. Langzaam maar zeker maakte hij plaatsjes goed en toen de mannen vooraan naar de pits gingen, lag hij zelfs tweede en joeg hij Vettel op.
Droog
Als de eenstoppers halverwege de race naar de pits gaan, heeft Vettel weer het rijk alleen. De baan droogt langzaam maar zeker op en op een gegeven moment wordt het tijd om over te schakelen naar intermediates. Alonso is er als de kippen bij, maar de anderen stappen ook over voordat hij er veel profijt van heeft. Voor de Toyota's en o.a. Hamilton betekent het dat ze een extra pitstop moeten maken. Anderen, zoals Kubica, komen opeens bovendrijven. De Pool kan bij zijn enige pitstop meteen op de juiste banden overschakelen en wint daarmee kostbare tijd. Het brengt hem zelfs op het podium.
Terwijl Vettel zonder veel moeite lijkt te winnen, breken daarachter de gevechten los. Hamilton probeert zijn verloren terrein goed te maken en loopt razendsnel in op het groepje van Alonso, Hidefeld en Massa. Passeren is een ander verhaal. Hamilton kan ze zelfs geen enkele keer bedreigen. Dat doet de - jammerlijk teruggevallen - Mowk Webbah wel. Hamilton laat zich dan ook niet van zijn beste kant zien door zijn achtervolgers constant het gras in te drukken. Uiteindelijk behaalt hij een magere zevende plaats, maar omdat Massa niet verder komt dan een zwaar teleurstellende zesde plaats, verliest hij maar één puntje. Verder scoort Räikkönen wéér geen punten en is hij in de stand ingehaald door Kubica. Met een achterstand van 21 punten op Hamilton moet hij op wel hele rare dingen hopen.
Maar de ster van de race was natuurlijk Vettel, de 21-jarige jongen die zeer snel en professioneel de tien punten binnenhaalde. Tweede werd Kovalainen, die een degelijke, maar ook erg bleke race reed. Derde werd Kubica, die Alonso, Hidefeld, Massa, Hamilton en Webber nog net voor bleef. Raikkonen werd uiteindelijk nog negende, terwijl Piquet een - voor zijn doen - uitstekende race reed en tiende werd.
Vettel reed bijna foutloos in de rondte en boekte een sensationele overwinning.
Links:Formule 1-nieuws
Gerelateerde artikelen:
Spa zilver; 07-09 2008
Links:Formule 1-nieuws
Gerelateerde artikelen:
Spa zilver; 07-09 2008
1 opmerking: