17-09-2008

Formule 1 Racereport

Goed of slecht?

Het stond al een tijd op mijn verlanglijstje en nu is het moment aangebroken: er komt een beoordeling over hèt Formule 1-blad in Nederland, Formule 1 Racereport. Hieronder een
beschrijving van het tijdschrift dat ik vond op internet:
FORMULE 1 RaceReport
Het snelste blad van Nederland Het merk FORMULE 1 RaceReport is begin 2006 ontstaan na de fusie van de bladen FORMULE 1 en RaceReport. FORMULE1 RaceReport is een absolute autoriteit en hèt platform voor mannen die alles over FORMULE 1 willen weten. Het merk rust op 2 pijlers: Het magazine en de website. Beiden de grootste en meest actuele in hun soort in de Benelux. FORMULE 1 RaceReport informeert en entertaint en neemt de lezer mee in de wondere glamourwereld van de FORMULE 1. FORMULE 1 RaceReport biedt aspiratie en informatie, schrijft journalistiek en objectief en is kritisch over ontwikkelingen in de pits.


Ja, ja dit wordt echt weer een artikel voor
mannen met een biertje. Ik baseer me nu even op het pasverschenen 15e nummer, aangezien nummer 13 en 14 om een mij onbekende reden zijn verdwenen. Dat maakt ook weer niet zo veel uit, want de nummers verschillen onderling amper qua structuur.

Het begint met een rubriek "actueel". "Wie durft nog in te halen?" heet het en het gaat uiteraard over de inhaalactie van Hamilton op Räikkönen die eerstgenoemde uiteindelijk een tijdstraf op zou leveren. Daarna komen drie foto's die twee volle pagina's innemen, met een stukje tekst erbij. Het zijn meestal nietszeggende foto's met commentaar dat op een recente gebeurtenis slaat. Vervolgens zijn er zes pagina's die over de actualiteit gaan. Deze rubriek wordt "warm up" genoemd en is inderdaad het opwarmertje voor wat er echt toe doet: de raceverslagen.

Raceverslagen
Hier gaat het natuurlijk om en in dit nummer komen er twee Grand Prix' aan bod. Meestal komt het blaadje op de woensdag na de race uit, tenzij de volgende race het weekend erna wordt gereden. Het begint dan ook met de GP van België (niet altijd gaat het chronologisch!) ,waar een verslag wordt gemaakt van vooral bijzaken. Er wordt vooral veel aandacht besteed aan de belevenissen van de koplopers. Af en toe duiken nog wat quotes op, maar de meeste quotes staan toch wel op de laatste pagina van het "verslag". Jammer genoeg wordt er geen melding gemaakt van wat er in de achterhoede gebeurd en is er geen kolom meer met highlights, een chronologisch overzicht van zowat elke gebeurtenis in de race. Nu is het meer een aanvulling op wat er tijdens de race op de achtergrond heeft meegespeeld, maar als je de race hebt gemist, krijg je niet een heel goed idee wat er allemaal gebeurd is.

Daarna komt een beoordeling, (!) waarin de rijders flink worden afgekraakt. Toch is er geen peil op te trekken. Zo krijgt Massa op de nog te bespreken GP van Italië een vette acht voor zijn zesde plaats. Voor zijn derde plaats in Monaco kreeg hij nog een vijf... Het lijkt dus zeer sterk op nattevingerwerk, waarbij persoonlijke voorkeuren een sterke rol spelen en die niks zinnigs zeggen over het werkelijk functioneren van de rijders. Niet dat de beoordelingen ergens nuttig voor zijn, maar dat terzijde.

Tot slot is er dan nog een lapchart, een warrig lijnenspel waaruit de positie van elke coureur op elk moment in de race is te zien. Geef mij maar een rondetabel. Die stonden er tot 2004 (uit mijn hoofd) in en die zijn veel prettiger leesbaar.
Daaronder staan de "uitslagen" van de vrije trainingen en kwalificaties. Op de rechterpagina staat uiteindelijk nog de uitslag van de race, samen met de WK-stand voor zowel de coureurs als constructeurs. Verder is de pagina nog volgepropt met andere data en statistiekjes en een foto van Hidefeld.
Over de uitslag wil ik nog kwijt dat het lijkt alsof ze vroeger slimmer waren. Dan wilden ze nog wel eens vermelden waardoor iemand was uitgevallen als-ie toch was geklasseerd. Nu staat er hoogstens "DNF" of - zoals nu bij Räikkönen - is het niet eens duidelijk dat het een uitvaller betreft.

Verder
Na het eerste raceverslag komen we bij het unieke verkoopargument van het blad. Was het voorgaande nog wel van internet te jatten, nu komt er ouwemannenkennis. Het begint met de rubriek "techniek", waarin het over het reglement van volgend jaar gaat, maar ook over de aerodynamische innovaties die de laatste tijd zijn uitgevoerd.
Daarna is er een pagina ingeruimd voor de lezerspost, waar doorgaans weinig verheffends is te lezen. Gauw door naar "historie", waar het gaat over de onlangs overleden oud-wereldkampioen Phil Hill. Na een zeldzame reclamepagina komt er een analyse van de GP2, gevolgd door de inmiddels vaste rubriek "spin the wheel", een soort interview waar de ondervraagde coureur door middel van het toeval kan bepalen over welk onderwerp de vraag zal gaan. Ditmaal is het brokkenpiloot Subtiel, die het rad vier keer op de grond liet vallen. Er worden op zijn minst veertien - niet Formule 1-gerelateerde - vragen gesteld. Uiteindelijk zijn er zo te zien drie vragen geschrapt wegens ruimtegebrek. Anders kan ik ook niet verklaren waarom na vraag vijf vraag zeven komt, gevolgd door vraag tien.

Om boven je bed te hangen...
De middelste twee pagina's van het blad worden in beslag genomen door een wazige foto van de auto van Räikkönen, met op de achtergrond Hamilton. Tussen de twee is een wazig vlekje te zien, vermoedelijk een Honda. Foto's waar de snelheid "te zien is" zijn erg in trek bij de redactie, maar het is niet echt mijn smaak.

Vervolgens komt er een interview met Jenson Button, die zijn beste jaren zit te verkloten bij Honda. Toch is hij positief. Weet hij iets dat wij niet weten?

Misschien wel de beste rubriek is de rubriek "Achter de schermen". Het is een nieuwe rubriek, maar wel een die duidelijk door iemand is geschreven met veel kennis van zaken. De vorige keer ging het om de Astronomisch hoge toegangsprijzen, ditmaal gaat het over het circuit van Spa-Francorchamps. Er wordt overwogen het circuit "in tweeën te hakken", of beter gezegd: te verkorten. In de rubriek wordt duidelijk waarom.

Vervolgens komt het tweede raceverslag aan bod, gevolgd door een interview met de verrassende racewinnaar. Vervolgens komen de "kolommen" van vaste klanten Mowk Webbah en Subtiel. Vervolgens nog een verhaal over de carrière van Jean Alesi.

Tot slot
Aan het eind van het nummer is het weer eens tijd om de volgende race voor te beschouwen. Het gaat over de nachtrace in Singapore. Wat moet je er van denken... Ook is er nog ruimte over om alle mislukte/nikszeggende foto's te dumpen, waarna een of andere nerd er een dom verhaal bij verzint. Vervolgens is er nog een verdwaald historisch artikel, dat "terugblik" lijkt te heten. Het laatste "serieuze" stuk is de "kolom" van Olav Mol, waarna Toon van Driel met een slecht getekende strip voor een "waardige" afsluiting zorgt.

Rapport
Het Formule 1-blad is er op bepaalde gebieden op achteruit gegaan ten opzichte van vroeger. Vooral de raceverslagen zijn summier en door het internet heb je het blaadje voor veel zaken niet eens nodig. Toch bevat het blaadje ook rubrieken met interessante (achtergronds)informatie die je niet zomaar op internet tegenkomt. Dat is uiteraard wel een sterk verkoopargument. Alleen daarom al verdient het blad in ieder geval een zes. Helaas gaat daar niet heel veel aan bijkomen, omdat de verslaggeving behoorlijk eenzijdig is. De raceverslagen waren vroeger beter en dat is een kwalijke ontwikkeling. Desondanks:

Een zeven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten