Drie ronden voor de finish leek Kimi Räikkönen voor een kleine sensatie te gaan zorgen door voor de vierde keer op rij te winnen op Spa-Francorchamps. Gestart vanaf de vierde plaats, had hij zich al snel opgewerkt naar de leiding, maar in de slotfase sloeg het noodlot toe.
De Ardennen staan bekend om hun vele neerslag en ook dit weekend was de vraag weer of het weer eens flink ging regenen. De dreiging hing de hele tijd in de lucht, maar op de beslissende momenten leek het droog te blijven.
Kwalificatie
In de kwalificatie was het dan ook gewoon droog. In "Q1" wist Bourdais verrassend de snelste tijd neer te zetten. Daarmee deed hij het beter dan de beide Honda's en Nakajima, die niet verder kwam dan een walgelijke 19e plaats.
Uiteindelijk werden de beste vier startplaatsen weer gewoon door de twee beste teams verdeeld. Hamilton en Massa vechten hard voor de pole. Massa duikt in zijn laatste rondje onder Hamiltons beste tijd, maar Hamilton pakt hem op de valreep terug. Kovalainen troeft Räikkönen nog af om de derde plaats, in de schaduw van hun teamgenoten.
Alonso leek op weg naar de felbegeerde vijfde plaats, maar Hidefeld troefde hem nog af. Daarmee deed de Germaan het voor het eerst in lange tijd weer beter dan zijn teamgenootje. Kubica was slechts achtste, achter Mowk Webbah, die de Toro Rosso's verrassend genoeg voorbleef.
Race
De race gaat droog van start. Toch is de baan nog steeds een beetje nat, vooral bij start/finish. De start verloopt dan ook chaotisch. Hamilton behoudt de leiding, maar daarachter rukt Räikkönen op naar de tweede plaats. Hij drukt teamgenootje Massa hardhandig het gras in op het rechte stuk. "Wegwezen, jij! Ik heb belangrijker werk te doen!"
Kovalainen heeft juist een hele slechte start. Hij is een van de rijders die een alternatieve route neemt in de eerste bocht en valt daardoor ver terug. Trulli is juist iemand die veel risico's neemt bij de start. Na een zeldzaam slechte kwalificatie pakt hij bij de start een handvol mensen. De eerste ronde is echter nog niet voorbij, of hij spint en valt ver terug. De rest van de race zou hij ook in de achterhoede blijven.
De tweede ronde is net begonnen, als Hamilton in de eerste bocht even uitglijdt. Räikkönen passeert hem even verderop. Zodoende ligt de Fin binnen tien kilometer al op de eerste plek. "Hoezo kan ik deze race niet meer winnen?"
Na de eerste ronden gebeurt er vrij weinig. Kovalainen rukt dankzij de sterke Mercedes-motor op vanuit de achterhoede. Langzaam maar zeker boekt hij terreinwinst, totdat hij Mowk Webbah tegenkomt. De Australische pechvogel wordt achterstevoren getikt na een wat al te optimistische inhaalpoging. Beiden kunnen doorrijden, maar Kovalainen zou niet lang daarna bestraft worden met een drivethroughpenalty. Het ruïneerde zijn race ongeveer net zo als het ziekenhuisballetje van Sjonnie Heitinga bij Oranje.
Pitstops
In Valencia mokte Hamilton nog dat hij had kunnen winnen als ze hem met dezelfde hoeveelheid brandstof lieten kwalificeren als Massa. Hamilton kwam dan ook vroeg binnen. Räikkönen en Massa konden langer doorrijden, maar na de pitstops was de volgorde vooraan ongewijzigd. Wel had Räikkönen zijn voorsprong vergroot.
Vooraan is weer eens een modern racebeeld te zien: de nummers één, twee en drie zitten in één beeld. Er is dus weinig ruimte voor fouten. Fouten worden dan ook alleen gemaakt door Piquet, die bij het aanremmen op de witte streep blijft rijden en hard crasht. Sommigen leren het ook nooit...
Ook de tweede serie pitstops zorgen niet voor positiewisselingen. Kubica probeert Bourdais via de pitstops in te halen, maar het sluwe plannetje gaat niet door. Kubica's stop is dusdanig lang, dat zelfs Vettel en Hidefeld (die na een slechte start was teruggevallen) hem passeerden.
Regen
Tegenwoordig worden er weersvoorspellingen doorgegeven aan de kijker. Zo werd er regen verwacht voor de slotfase, maar zou die voorspelling uitkomen (meestal niet namelijk) en zou het niet te laat komen? Ik herinner me de GP van Monaco nog, toen vooral Renault de dupe werd van hun eigen onbetrouwbare weersvoorspellingen. Nu komt de voorspelling beter uit. Drie ronden voor het einde raakt Räikkönen opeens zijn voorsprong van twee seconden kwijt. Hamilton probeert hem achterop het circuit in te halen. De eerste poging faalt. Hamilton moet de chicane afsnijden en geeft de gewonnen positie terug aan Räikkönen, om direct over te gaan tot de tweede aanval. Die slaagt en in de eerste bocht is hij er voorbij.
Vervolgens wordt het glibberen en glijden. De regendruppels zorgen voor ongekend grote problemen. Vooraan wisselen Hamilton en Räikkönen fouten uit. Hamilton verremt zich, knalt bijna op de eveneens spinnende Rosberg en moet door het gras. Räikkönen kijkt lachend toe, totdat hij opeens spint. Vervolgens neemt de race een noodlottige wending. Terwijl Hamilton probeert zijn bolide heel te houden voor de laatste zeven kilometer, belandt Räikkönen op het asfalt naast de baan. Bij een inhaalpoging op een achterblijver verliest hij de macht over het stuur. De Ferrari vliegt de muur in; geen punten voor Räikkönen.
Finish
Hamilton is de lachende tweede. In plaats van twee punten te verliezen op Räikkönen, wint hij er tien. Dan moet hij er wel in slagen zijn bolide op de baan te houden. In de beruchte Eau Rouge verliest hij zijn bolide al bijna op lage snelheid. Massa past ook goed op en rijdt de laatste ronde zéér beheerst.
Dat onder dergelijke omstandigheden tientallen seconden zijn goed te maken, realiseren Hidefeld en Alonso zich. Ze stappen over op regenbanden en in de laatste ronde de vloer aan met iedereen. Hidefeld passeert de arme Toro Rosso-boys alsof ze stilstaan en wordt derde. Alonso wordt vierde, terwijl Vettel en Bourdais een fantastisch weekend afsluiten met een vijfde en zevende plaats. Fantastisch weekend, alleen die laatste ronden... Kubica wordt zesde, terwijl Glock het laatste puntje pakt. Negende wordt Mowk Webbah, de enige coureur in dezelfde ronde als de winnaar die buiten de punten bleef. Kovalainen beëindigde zijn zwakke race als tiende met een stilgevallen bolide. Hij moet zich inmiddels echt zorgen gaan maken om zijn positie. Heidfeld daarentegen, reed juist op het moment dat zijn positie onder druk stond een slimme race.
Stand
Hamilton mach zich ondertussen wel de regenkampioen noemen. Hoewel hij niet foutloos was, behaalde hij na Monaco en Groot-Brittanië zijn derde overwinning in de regen. Net als in Monaco ging er een fout aan vooraf, maar wat geeft het. Hij voegde in ieder geval weer tien belangrijke punten toe aan zijn puntentotaal. Na deze race is het wel duidelijk geworden dat Felipe Massa de enige is die hem nog kan tegenhouden.
Links:
Formule 1-nieuws
Gerelateerde artikelen:
Massa oppermachtig in Valencia; 24-08 2008
De Ardennen staan bekend om hun vele neerslag en ook dit weekend was de vraag weer of het weer eens flink ging regenen. De dreiging hing de hele tijd in de lucht, maar op de beslissende momenten leek het droog te blijven.
Kwalificatie
In de kwalificatie was het dan ook gewoon droog. In "Q1" wist Bourdais verrassend de snelste tijd neer te zetten. Daarmee deed hij het beter dan de beide Honda's en Nakajima, die niet verder kwam dan een walgelijke 19e plaats.
Uiteindelijk werden de beste vier startplaatsen weer gewoon door de twee beste teams verdeeld. Hamilton en Massa vechten hard voor de pole. Massa duikt in zijn laatste rondje onder Hamiltons beste tijd, maar Hamilton pakt hem op de valreep terug. Kovalainen troeft Räikkönen nog af om de derde plaats, in de schaduw van hun teamgenoten.
Alonso leek op weg naar de felbegeerde vijfde plaats, maar Hidefeld troefde hem nog af. Daarmee deed de Germaan het voor het eerst in lange tijd weer beter dan zijn teamgenootje. Kubica was slechts achtste, achter Mowk Webbah, die de Toro Rosso's verrassend genoeg voorbleef.
Race
De race gaat droog van start. Toch is de baan nog steeds een beetje nat, vooral bij start/finish. De start verloopt dan ook chaotisch. Hamilton behoudt de leiding, maar daarachter rukt Räikkönen op naar de tweede plaats. Hij drukt teamgenootje Massa hardhandig het gras in op het rechte stuk. "Wegwezen, jij! Ik heb belangrijker werk te doen!"
Kovalainen heeft juist een hele slechte start. Hij is een van de rijders die een alternatieve route neemt in de eerste bocht en valt daardoor ver terug. Trulli is juist iemand die veel risico's neemt bij de start. Na een zeldzaam slechte kwalificatie pakt hij bij de start een handvol mensen. De eerste ronde is echter nog niet voorbij, of hij spint en valt ver terug. De rest van de race zou hij ook in de achterhoede blijven.
De tweede ronde is net begonnen, als Hamilton in de eerste bocht even uitglijdt. Räikkönen passeert hem even verderop. Zodoende ligt de Fin binnen tien kilometer al op de eerste plek. "Hoezo kan ik deze race niet meer winnen?"
Na de eerste ronden gebeurt er vrij weinig. Kovalainen rukt dankzij de sterke Mercedes-motor op vanuit de achterhoede. Langzaam maar zeker boekt hij terreinwinst, totdat hij Mowk Webbah tegenkomt. De Australische pechvogel wordt achterstevoren getikt na een wat al te optimistische inhaalpoging. Beiden kunnen doorrijden, maar Kovalainen zou niet lang daarna bestraft worden met een drivethroughpenalty. Het ruïneerde zijn race ongeveer net zo als het ziekenhuisballetje van Sjonnie Heitinga bij Oranje.
Pitstops
In Valencia mokte Hamilton nog dat hij had kunnen winnen als ze hem met dezelfde hoeveelheid brandstof lieten kwalificeren als Massa. Hamilton kwam dan ook vroeg binnen. Räikkönen en Massa konden langer doorrijden, maar na de pitstops was de volgorde vooraan ongewijzigd. Wel had Räikkönen zijn voorsprong vergroot.
Vooraan is weer eens een modern racebeeld te zien: de nummers één, twee en drie zitten in één beeld. Er is dus weinig ruimte voor fouten. Fouten worden dan ook alleen gemaakt door Piquet, die bij het aanremmen op de witte streep blijft rijden en hard crasht. Sommigen leren het ook nooit...
Ook de tweede serie pitstops zorgen niet voor positiewisselingen. Kubica probeert Bourdais via de pitstops in te halen, maar het sluwe plannetje gaat niet door. Kubica's stop is dusdanig lang, dat zelfs Vettel en Hidefeld (die na een slechte start was teruggevallen) hem passeerden.
Regen
Tegenwoordig worden er weersvoorspellingen doorgegeven aan de kijker. Zo werd er regen verwacht voor de slotfase, maar zou die voorspelling uitkomen (meestal niet namelijk) en zou het niet te laat komen? Ik herinner me de GP van Monaco nog, toen vooral Renault de dupe werd van hun eigen onbetrouwbare weersvoorspellingen. Nu komt de voorspelling beter uit. Drie ronden voor het einde raakt Räikkönen opeens zijn voorsprong van twee seconden kwijt. Hamilton probeert hem achterop het circuit in te halen. De eerste poging faalt. Hamilton moet de chicane afsnijden en geeft de gewonnen positie terug aan Räikkönen, om direct over te gaan tot de tweede aanval. Die slaagt en in de eerste bocht is hij er voorbij.
Vervolgens wordt het glibberen en glijden. De regendruppels zorgen voor ongekend grote problemen. Vooraan wisselen Hamilton en Räikkönen fouten uit. Hamilton verremt zich, knalt bijna op de eveneens spinnende Rosberg en moet door het gras. Räikkönen kijkt lachend toe, totdat hij opeens spint. Vervolgens neemt de race een noodlottige wending. Terwijl Hamilton probeert zijn bolide heel te houden voor de laatste zeven kilometer, belandt Räikkönen op het asfalt naast de baan. Bij een inhaalpoging op een achterblijver verliest hij de macht over het stuur. De Ferrari vliegt de muur in; geen punten voor Räikkönen.
Finish
Hamilton is de lachende tweede. In plaats van twee punten te verliezen op Räikkönen, wint hij er tien. Dan moet hij er wel in slagen zijn bolide op de baan te houden. In de beruchte Eau Rouge verliest hij zijn bolide al bijna op lage snelheid. Massa past ook goed op en rijdt de laatste ronde zéér beheerst.
Dat onder dergelijke omstandigheden tientallen seconden zijn goed te maken, realiseren Hidefeld en Alonso zich. Ze stappen over op regenbanden en in de laatste ronde de vloer aan met iedereen. Hidefeld passeert de arme Toro Rosso-boys alsof ze stilstaan en wordt derde. Alonso wordt vierde, terwijl Vettel en Bourdais een fantastisch weekend afsluiten met een vijfde en zevende plaats. Fantastisch weekend, alleen die laatste ronden... Kubica wordt zesde, terwijl Glock het laatste puntje pakt. Negende wordt Mowk Webbah, de enige coureur in dezelfde ronde als de winnaar die buiten de punten bleef. Kovalainen beëindigde zijn zwakke race als tiende met een stilgevallen bolide. Hij moet zich inmiddels echt zorgen gaan maken om zijn positie. Heidfeld daarentegen, reed juist op het moment dat zijn positie onder druk stond een slimme race.
Stand
Hamilton mach zich ondertussen wel de regenkampioen noemen. Hoewel hij niet foutloos was, behaalde hij na Monaco en Groot-Brittanië zijn derde overwinning in de regen. Net als in Monaco ging er een fout aan vooraf, maar wat geeft het. Hij voegde in ieder geval weer tien belangrijke punten toe aan zijn puntentotaal. Na deze race is het wel duidelijk geworden dat Felipe Massa de enige is die hem nog kan tegenhouden.
Links:
Formule 1-nieuws
Gerelateerde artikelen:
Massa oppermachtig in Valencia; 24-08 2008
7 opmerkingen: