05-09-2008

Voetbal bij de NOS

Kesler ontevreden over NOS

Uitgegeven: 4 september 2008 21:32
Laatst gewijzigd: 4 september 2008 21:34

ZEIST - Henk Kesler is niet te spreken over de eerste zondagse uitzending van Studio Sport. De NOS heeft de uitzendrechten van de eredivisie weer verworven.

In zijn column op de website van de KNVB concludeert de directeur betaald voetbal dat de NOS nog niet op 'topsportniveau' is. 

"Net als u was ik benieuwd naar de eerste zondagse uitzending van Studio Sport. U weet wel, van dat bord op schoot. Zo'n 1,8 miljoen mensen bekeken de uitzending. Dat viel me nogal tegen, omdat er immers steeds geroepen was dat de NOS wel weer drie miljoen kijkers zou trekken."

"Op de uitzending was ook nog wel het nodige aan te merken, althans vanuit journalistiek oogpunt bezien. Bijvoorbeeld het verslag van Sparta - ADO Den Haag. Als je trouwens de kranten leest, hebben Talpa en RTL er de afgelopen jaren niets van gebakken, een mening die ik absoluut niet deel."

(c) ANP


Studio Sport vloog razendsnel voorbij

Voetbal. Het voetbal terug bij de NOS. Toen ik dat hoorde, was ik heel blij. Na de eerste uitzending moet ik toch even wat kwijt. Ik weet niet of het aan mij persoonlijk lag, maar ik heb na afloop het gevoel, dat alles in een razendsnel tempo aan me voorbij vloog. Normaal gesproken is 19.00 uur op de zondagavond HET moment dat ik juist lekker voor de TV ga zitten om het voetbalgebeuren tot me te nemen. Bij de eerste wedstrijd, Heracles - Feyenoord, werd de opstelling verteld en kwam het ook nog eens 'voetbalplaatjes' in beeld. Maar ik kon het tempo niet bijhouden. Voordat ik het wist, was het alweer van het scherm verwijderd, terwijl Tom Egbers zijn best deed om het bij te houden (wat niet lukte). Ook de reacties van spelers en trainers werden zeer summier uitgezonden. Wellicht kiest de NOS hier bewust voor, maar ietsje uitgebreider mag van mij echt wel. Na de wedstrijden van vandaag kamen de samenvattingen van eerder dit weekend. Ook die kwamen in een tempo voorbij, dat ik het gevoel had "laat maar even snel de doelpunten zien en dan kunnen we naar huis". Natuurlijk is het de bedoeling om op de vrijdag en zaterdag naar de samenvattingen te kijken, maar voor mij persoonlijk was dat altijd wel prettig op de zondagavond, omdat ik dat eerder vaak moet missen. Al met al viel het me verschrikkelijk tegen. Voor iemand die juist op dat moment op de zondag even lekker voor het Nederlandse voetbal gaat zitten, een behoorlijke tegenvaller.

G.H. Scheper, Hilversum

Metro, 2 September 2008

Dit waren twee mensen die duidelijk niet te spreken waren over de kwaliteit van de samenvattingen van het Nederlandse voetbal. En ik moet zeggen: ze hebben gelijk. Ik keek dan ook vol verwachting in de Metro van 1 september, hopend op iemand die de NOS een flinke veeg uit de pan zou geven. Het zou een dagje langer duren, maar daar was-ie dan. Toen de directeur betaald voetbal zich er ook nog over uitliet, wist ik dat ik niet de enige was. Want wat was die uitzending bedroevend slecht...

Talpa
Toen Talpa jaren geleden de uitzendrechten kreeg, was iedereen in rep en roer. Toch was het niet hun "schuld" dat ze die rechten kochten. Die uitzendrechten vermarkten is gewoon stom. Kwalijker was dat ze veel te veel dokten voor de rechten. Daardoor moesten ze lange reclameblokken uitzenden, waar de kijker niet blij van werd. Verder waren de uitzendingen van een acceptabel niveau, al vond niemand dat.

Verder klaagden mensen steen en been over het feit dat de belangrijkste duels achteraan kwamen. Dat kon je Talpa niet kwalijk nemen. Bovendien zorgde het voor een soort spanning, net als in een film waarin de clou op het eind komt. Daardoor viel je niet na een tijdje in slaap. Later besloot Talpa de topduels wat eerder uit te zenden.

Vorig jaar was het bij RTL genieten geblazen. De wedstrijden werden netjes uitgezonden, waarna er nog wat reacties kwamen (vaak de jus van de uitzending) en natuurlijk het nababbelen. In de analyse was Jan van Halst altijd de ster. Hij zei nooit iets verkeerd en liet in een handomdraai zien wat er mis was gegaan; wie op de verkeerde plek stond, wie zat te slapen enz, enz.

NOS
Je zou verwachten dat de NOS z'n uiterste best zou doen om de - met moeite veroverde - rechten optimaal te benutten. Dat viel vies tegen. Een kaal, onaangekleed decor, met Tom Egbers die wat ongemakkelijk in het middelpunt van de belangstelling stond. Er was verder helemaal niets.

Het gekke was dat de uitzending inderdaad in een recordtempo werd afgeraffeld. In de eerste wedstrijd zag je inderdaad de opstelling aan de hand van pasfoto's op het virtuele veld gezet worden, in de andere wedstrijden deden ze dat maar niet. Erg raar...

De wedstrijden werden slecht becommentarieerd, met achteraf ingesproken geneuzel, dat vaak de plank missloeg. Zo was volgens de commentator duidelijk te zien dat de Guzman niet opzettelijk z'n
elleboog in het gezicht plantte van een Heraclied, terwijl je het moeilijk anders kon noemen. Wel raar overigens dat de Guzman akkoord is gegaan met het schikkingsvoorstel, terwijl heel Feijenoord bij hoog en laag had volgehouden dat hij het niet expres deed en dat ze geen schorsing verwachtten en bla, bla, bla... Uiteindelijk bekenden ze toch schuld.

En dat was dan nog de eerste wedstrijd...
Naarmate de uitzending vorderde, werd er steeds meer haast gemaakt. De deadline van 20:00 uur naderde met rasse schreden (ongeveer met een seconde per seconde), dus werden alleen de doelpunten getoond van de wedstrijden eerder in het weekend. Verder amper commentaar op de wedstrijd, amper quotes en geen reclame. En toch kwamen ze veel tijd tekort. Hoe doen ze dat?

Nee, je kan beter een goed programma hebben met veel reclame, dan een slecht programma zonder reclame. Op deze manier doet de NOS zowel zichzelf als de kijker tekort. Gelukkig hebben ze nog wel even de tijd om te laten zien dat het een treurig incident was. Die tijd zullen ze nog wel harder nodig hebben dan Gertjan Verbeek, Marco van Basten en Louis van Gaal. De prestaties van hun clubs laten lang niet zo veel te wensen over als de prestaties van de NOS op het gebied van voetbalpresentaties.

Wat een domper...
        

Geen opmerkingen:

Een reactie posten