26-06-2007

Interne competitie (derde play-offwedstrijd)

Gisteren was het eindelijk zover: de ontknoping van de Bussumse interne competitie! De stand aan kop was in ieder geval zo:
 
1. FM Henk 1½
2. IM Pliester 1½
3. Van der Heijden 1
4. Slisser 0
 
FM Henk kon bogen op een betere score in de reguliere competitie. In het onderlinge duel met het Loensreptiel had hij wit, een klein voordeeltje. Ondanks een pionwinst door een "vingerfout" of zo van Pliester, kon hij niet winnen. Sterker nog, hij wist slechts met moeite een nederlaag af te wenden.

Ditmaal had hij zwart tegen een enthousiaste Coen van der Heijden, die zich enorm had verheugd op de partij. Pliester speelde tegen Slisser, die niks meer te winnen had.
De enige die het in eigen hand had, was dus FM Henk. In de competitie had hij al van Coen gewonnen, maar de finalepoule is toch anders. Leon had in de competitie tweemaal een gelijkspel moeten toestaan tegen Slisser.

De stand was dus zo: Als van der Poel en Slisser samen meer dan een punt zouden scoren, zou Henk kampioen zijn. Zouden Pliester en Van der Heijden meer dan een punt scoren, dan was Leon kampioen en als Van der Heijden en Slisser twee punten zouden scoren, dan was Coen nog kampioen geworden.

Zelf speelde ik tegen Tom de Ruiter. Slechts de plaats in het overall-klassement stond op het spel. De partij verliep voorspoedig. Toen Lennart er nog was vroeg hij: "Do you enjoy your position?" Ik knikte. Ik had een pionnetje gewonnen. Maar plotseling keerden de kansen. Ik kon amper begrijpen waardoor het opeens zo hevig mis ging. En ik had ook amper tijd om er over na te denken. Hij miste een kans op winnend voordeel. Er kwam een dubbel toreneindspel op het bord, waarin ik voor remise vocht. Uiteindelijk kon ik opgelucht een halfje laten noteren.
Het betekende dat ik vierde werd, niet verkeerd.

In de finalepoule zag ik FM Henk ploeteren. Coen deed in een Siciliaan Lg5, een zet waarvan bij Lennart de logica ontging. Toch stond wit heel goed. Henk moest constant keepen.
Bij Leon ging het beter. Zijn stukken drongen de zwarte stelling langzaam maar zeker binnen. Ik had Leon eigenlijk nog de tip willen geven om maar "Draak" te spelen, maar die tip had hij niet nodig. Hij won vrij gemakkelijk.
FM Henk offerde een kwaliteit tegen een pion. Uiteindelijk werd het remise, tot verdriet van Henk. Hij was vroeger bijna ieder jaar clubkampioen, maar tegenwoordig lukt het hem niet meer. Net zoals vorig jaar won degene die eerste was in de reguliere competitie niet. Toen verraste Emile Wüstefeld Leon Pliester, die bijna het hele jaar onaantastbaar leek, (24 uit 25 of zo) maar verrassend van Coen verloor. Dit jaar had Leon het veel moeilijker, maar won hij op het belangrijkste moment.
 
1. L Pliester 2½
2. H van der Poel 2
3. C van der Heijden 1½
4. T Slisser 0
Download PlayOffsIC.doc 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten