16-06-2007

Massakamp Baarn - Soest

Gisteravond werd de traditionele massakamp tussen Baarn en Soest gespeeld. Baarn speelde dit jaar weer thuis, dus dat was mooi. Vorig jaar verdwaalden m'n moeder en ik in Soest. Ondanks een aantal afzeggingen kon Baarn toch nog 21 spelers opstellen. Drie talenten waren opvallende afwezigen. Grotovsky, Robin Oscar en Bart waren er niet. De eerste twee hebben een trainingsweekend van de bond. Van Bart weet ik het niet.

We hadden in ieder geval een excuus als we zouden verliezen.

Marco Meijer verzorgde het openingspraatje, waarin hij zei dat de thuisploeg steeds had gewonnen en sprak de wens uit dat die traditie in stand zou worden gehouden. Door de afmeldingen kon Baarn één speler minder opstellen dan Soest. Deze overgebleven speler speelde een serieuze partij. Iedere Baarnaar die meedeed aan de massakamp mocht een zet uitvoeren.

De afzeggingen van de twee sterkste spelers zorgde er voor dat Baarn kwetsbaar werd aan de hoogste borden. Pascal Losekoot zat aan bord één, ik zat aan twee en Pinda aan drie (tot zijn grote verbazing.) Voor clubkampioen Ashley Krishnasing was niet meer weggelegd dan bord zes, achter Marco Meijer en mug.

Baarn had alleen maar 2000-minners. Pascal, (ooit 2051) speelde tegen Eric de Haan. Een ratingverschil van 300 elopunten. Maar zijn tegenstander zei al tegen een klein jochie: "Ook met 300 elopunten meer kun je mat staan." of zoiets. Ik speelde tegen G.M. Muis. Op het PK won ik met zwart in weinig zetten. Dat betekende niet dat hij niet kon schaken. In de analyse stond hij steeds goed.

Ik kan voorlopig (ik heb de wedstrijddetails niet) alleen wat vertellen over mijn eigen partij. Het werd een Franse partij. Helaas was ik al gauw uit mijn openingsboek. Ik improviseerde wat en ik stond eigenlijk best goed. Ik kreeg aanvalskansen op de damevleugel. Helaas kon hij de boel redelijk afweren, waarna er een nieuwe fase aanbrak. Er werd wat geruild in het centrum, waarna ik niet meer het idee had beter te staan. Echter, toen ik met m'n vrijpionnen kon lopen, zag ik het weer zonnig in (al werd het aardig donker op dat moment.)

Helaas zag ik geen mogelijkheid de pionnen naar de overkant te loodsen. Ik probeerde het nog door middel van een stukoffer. Er kwam een interessant eindspel op het bord, waarin ik zelfs nog voor remise moest vechten. Zwart kwam uiteindelijk nog heel ver, maar ik kon het nog net remise houden. Terwijl ik nog minder dan vier minuten bedenktijd had (en hij ruim tien) kon ik in zijn tijd lekker nadenken. Ik zag vanuit mijn ooghoeken hoe Pinda na een maffe opening (met een toren op a7) steeds beter kwam te staan en in het eindspel een pion won. Daarnaast had Marco remise gespeeld tegen Erik-Jan Smedema. Twee jaar terug verloor MM daar nog van. Nu stond hij eerst een pion voor, daarna een pion achter, maar was het toch remise. Zal wel iets met eeuwig schaak geweest zijn, want zwarts koning stond op b5.

Mijn tegenstander bood remise aan, waarna we gingen analyseren. Het treurige nieuws was dat Baarn had verloren en wel met 10-12. Dat kwam volgens Marco voornamelijk dankzij het "laatste bord." Pascal, die overigens fraai remise speelde tegen De Haan, miste dat hij een toren kon slaan en sloeg een loper. Daarna gaf Schaap nog een dame weg, waardoor "bord 22" ook verloren ging.

Individuele prestaties:Download 2007.xls 

Binnenkort: de partij van het Apenhoofd.

Update 16-06-07 15.09

Geen opmerkingen:

Een reactie posten