13-03-2008

Onzin in de formule 1

Suggesties

Het Formule 1-seizoen staat voor de deur. Aankomend weekend wordt de eerste race van 2008 verreden. Hoe zouden de teams er voor staan? Komt er nog spektakel?

Veranderingen in de formule 1
De formule 1 ligt al jaren met zichzelf overhoop. Steeds moeten er dingen veranderd worden en de vraag is daarbij of dat wenselijk is. Een groot probleem is dat de races steeds meer op een optocht beginnen te lijken.
Al jaren probeert men de sport interessanter te maken. Er zouden te weinig inhaalacties zijn. Keer op keer komen er suggesties binnen. Niet zelden klinken ze erg vreemd, maar dat klonk het plan voor profielbanden ook en we weten allemaal hoe het gelopen is.

Voor degenen die het niet weten: tien jaar geleden werden de "profielbanden" ingevoerd. Dit was uit veiligheidsoverwegingen, maar ook was de bedoeling - door smallere wagens - dat er meer zou worden ingehaald.
De profielbanden zorgden er nou niet meteen voor meer plezier voor de rijders en het publiek. Inhalen was er in 1998 amper bij en in 2007 ook niet. Inmiddels zijn er plannen om weer terug te gaan naar de gewone "slick".

Professionalisering
Ook het toestaan van oa. tractiecontole in 2001 (voor 2008 afgeschaft) en het andere puntensysteem in 2003 (de eerste acht kregen punten in plaats van de eerste zes) maakte de sport er niet leuker op. De professionalisering zette voort, wat leidde tot saaie races, waarin weinig fout ging. Dieptepunt was Monza 2006 (als ik me niet vergis), waar iedereen finishte.

De kleine teams werden opgeslokt door grote bedrijven en de slechte coureurs van vroeger (de Rossets, de Diniz' en de Mazzacanes) zijn verdrongen door zeer talentvolle rijders en rijders die hun sporen al hebben verdiend.

Startopstelling
Maar goed, laatst opperde de altijd -irritant- aanwezige Flavio Briatore een raar idee om de races weer spannend te maken:
Briatore: "Formule 1 is te voorspelbaar"
4 maart 2008

Renault-teambaas Flavio Briatore heeft maandag weer eens flinke kritiek geleverd op de Formule 1. Volgens de 57-jarige Italiaan zijn de races te saai en moet er iets radicaal worden veranderd om de Formule 1 weer spannend maken.
"De races duren te lang en zijn te voorspelbaar", vertelde Briatore aan een Italiaanse radiostation. De Italiaan ziet wel wat in een omgekeerde startvolgorde, met de snelste rijders achteraan. "Op die manier moet er wel worden ingehaald. Dit zou de show alleen maar ten goede komen. Er moet in elk geval ixc3xa9ts veranderen."
Vorig jaar opperde Briatore nog het idee om een sprint- en hoofdrace in te voeren, zoals bijvoorbeeld ook in de GP2-serie en de A1GP-klasse het geval is.

Ik vind dingen als "kortere races" en "sprintraces" dingen voor lage klasses. In suffe racesklasses als toerwagens hebben ze nog wel eens die grap dat de top 8 van de eerste race in omgekeerde volgorde mag starten voor de tweede race en dat soort idioterie.

Het idee van "omgekeerde startvolgorde" leek me helemaal niks, maar het kan zijn dat ik het verkeerd heb begrepen. Ik dacht: als je de snelste rijder in de kwalificatie achteraan de startgrid neerzet, wie rijdt er dan nog een kwalificatie? Niemand natuurlijk.

Wijzere woorden kwamen van
Patrick Head, die de startopstelling omgekeerd evenredig wilde vaststellen aan de stand in het kampioenschap. Voorzichtig voegde hij er aan toe dat er veel haken en ogen aan zaten.

Misschien bedoelde Briatore dat ook. Het voorstel om de startopstelling te baseren op de stand in het kampioenschap kan leuke races opleveren. Maar toch, en daar is die professionalisering weer, denk ik niet dat het plan kan worden uitgevoerd.

Bezwaren
De topteams krijgen een vorstelijk bedrag van de sponsoren en die sponsoren zullen niet blij zijn dat hun auto's vanaf de tweede race steeds vanuit het achterveld moeten beginnen. De kleinere teams hebben daardoor misschien weer meer kans om sponsoren binnen te halen, daar ze vaker vooraan rijden en meer kans hebben op punten.

Maar ook dan zal het moeilijk worden; races duren zo lang dat de snelste auto's toch wel winnen. Hoewel, in Monaco kan het rare situaties opleveren. Inhalen is daar bijna onmogelijk, wat kan betekenen dat het veld tot aan de eerste pitstops als een aaneengesloten "blikken" slang door de straten raast.

Dat lijkt misschien leuk, maar als er niet kan worden ingehaald heb je er niks aan, werk je botsingen in de hand en misschien wel erge ongelukken, want als er iets gebeurd, knalt iedereen d'r bovenop.

Koningsklasse
De vraag is of de formule 1 moet veranderen. De sport is al jaren het teken van technologische ontwikkeling. Die ontwikkeling wordt echter steeds meer stopgezet om de kijkers tegemoet te komen. Dit is een kwalijke ontwikkeling. Met vreemde maatregelen wordt geprobeerd kunstmatig actie te creëren, wat de sport niet ten goede komt. Na 2002 is de kwalificatieopzet keer op keer veranderd, maar voor het publiek werd het er niet beter op.

Door de toenemende mate van ingrijpen van bovenaf zullen de snelheidsverschillen tussen de teams kleiner worden, waardoor de formule 1 steeds meer gaat lijken op alle andere klasses. Ik vind dat geen goede zaak. De formule 1 is al jaren de sport waarin zowel rijder als team een topprestatie moet leveren en waarbij een kampioenschap ALTIJD een prestatie is van het hele team (hoewel dit de laatste jaren ook geen zuivere koffie meer is.)

Wanneer de technologie het verschil niet meer kan maken (bevriezing motorreglement en zo), heeft de formule 1 geen bestaansrecht meer.

1 opmerking: