28-02-2008

Combineren met het Apenhoofd

2005
 
In 2005 speelde ik een teleurstellend PK. Ik was toen ook wel overrated en ik speelde erg slordig. Slordig in de zin van weinig controle houden. Ik begon dat toernooi met een witremise tegen een 1600-speler. Ik was met groot voordeel uit de opening gekomen en juist toen m'n tegenstander in tijdnood kwam, verprutste ik alles.
Gelukkig herstelde ik me met een zwartoverwinning op - daar hebben we 'm weer - Robin Oscar. Ik kwam met iets van -2 (ik was zwart) uit de opening, maar het afmaken was nog lastig zat. Uiteindelijk won ik wel en daarmee won ik een paar elopuntjes (RO had op dat moment nog maar 1500 elopunten of zo achter z'n dubbele naam staan.)
Vervolgens een zwakke witnederlaag tegen Johan de Zwart. Het leek nergens op wat ik deed. Ik dacht waarschijnlijk iets als "ik win toch wel", maar nee. Ik verloor een pion en later verloor ik een eindspel met een kwal minder. Misschien was het nog remise te houden, maar waarschijnlijk niet.

Een paar weken later ging het beter; ik won makkelijk met zwart van een kneus en daarna kwam er een unieke Siciliaanse partij. Ik speelde heel erg op de aanval en zie...
 
De Groote (1936) - Van der Wal (1765), ronde 5 promotiegroep PK SGS (05-03 2005)

Ik was als een Coen van der Heijden op de zwarte koning afgegaan. Zwart had daarvan kunnen profiteren, maar dat liet hij na, zo bleek. Ik had net op f6 m'n loper geruild voor een paard, want ik had m'n volgende zet al bedacht...

Na de partij zei m'n tegenstander niks meer tegen mij. Als ik win, zeg ik meestal ook niet zo veel: ik heb altijd de indruk dat mensen het niet leuk vinden om (van mij) te verliezen en om dan over je partij op te scheppen is niet zo slim.

Ik had het gevoel dat m'n tegenstander dacht dat hem groot onrecht was aangedaan: hij had degelijker gespeeld, hoe kon hij dan toch verliezen?

Na deze overwinning had ik dus 3½ uit 5; een score die nog ergens op leek. De laatste dag verloor ik echter twee keer (van PJF en Large) en riep ik teleurgesteld dat ik nooit meer aan het toernooi zou meedoen.

2006

Een jaar later deed ik weer vrolijk mee, ditmaal in Bunburg (!). Ook toen begon ik met 1½ uit 3, onder andere door van een 1400 te verliezen :$. Ik kreeg nog een bye en doordat ik de laatste ronden won (o.a. tegen Strating), won ik het toernooi zelfs. Zo gek kan het lopen.

Wie weet de oplossing van het diagram?

2 opmerkingen: