Ministerauto's
De laatste tijd is men in de politiek erg bezig om "vervuilende auto's" aan te pakken. Terwijl het vorige kabinet de geldkraan dichtdraaide van alle milieuontlastende maatregelen, gaan ze nu weer proberen de vervuiling terug te dringen. Haast willekeurig krijgen auto's "energielabels" opgeplakt. Afgelopen maandag werd een heleboel onzin geroepen (zoals dit) over de ministerauto's, aldus Jean Loulou.
Zijn inzending stond op woensdag 23 januari in het Parool:
Wat een kletskoek
In het stuk van maandag over de ministerauto's werd, net als in het NOS journaal, maar wat geroepen.
Het ergste daarbij was die 'energieslurpende Audi A6'. Die auto verbruikt gewoon diesel, net als alle andere dieselauto's.
Pakken we de gegevens van de Volvo S80 erbij, dan zien we dat die zowel qua uitstoot als qua verbruik slechter scoort dan de Audi! (bron: Auto Trader Audi A6 2,7 tdi van 2004 /Volvo S80 2.4 d5/ 2004).
Om van de benzineversies nog maar te zwijgen. Het is vreemd dat dieselauto's nog steeds als grote vervuilers worden aangemerkt. En aardgas en hybride, dat is dan weer superschoon?
Daarnaast wordt niet gekeken naar de gevolgen van de productie van diesel, benzine en de auto's zelf op het milieu! Uiteraard zijn roetfilters in deze ook belangrijk. Die kunnen vaak gratis worden geplaatst en zitten er zo onder.
Maar de grootste besparing zit hem in het verminderen van het gebruik van deze en alle andere auto's.
In Den Haag zouden ze eens beter naar de ontwikkelingen van de autofabrikanten moeten kijken en wat minder naar de pijpen van de oliemaatschappijen moeten dansen.
Daarnaast vraag ik me al jaren af waarom auto's 210 moeten kunnen rijden, waar we al jaren niet harder dan 120 kilometer mogen rijden. Daar lijkt me nog veel te halen, zonder dat zuinig en schoon rijden dan meteen weer duurder wordt!
Jean Loulou, Bussum
In het stuk van maandag over de ministerauto's werd, net als in het NOS journaal, maar wat geroepen.
Het ergste daarbij was die 'energieslurpende Audi A6'. Die auto verbruikt gewoon diesel, net als alle andere dieselauto's.
Pakken we de gegevens van de Volvo S80 erbij, dan zien we dat die zowel qua uitstoot als qua verbruik slechter scoort dan de Audi! (bron: Auto Trader Audi A6 2,7 tdi van 2004 /Volvo S80 2.4 d5/ 2004).
Om van de benzineversies nog maar te zwijgen. Het is vreemd dat dieselauto's nog steeds als grote vervuilers worden aangemerkt. En aardgas en hybride, dat is dan weer superschoon?
Daarnaast wordt niet gekeken naar de gevolgen van de productie van diesel, benzine en de auto's zelf op het milieu! Uiteraard zijn roetfilters in deze ook belangrijk. Die kunnen vaak gratis worden geplaatst en zitten er zo onder.
Maar de grootste besparing zit hem in het verminderen van het gebruik van deze en alle andere auto's.
In Den Haag zouden ze eens beter naar de ontwikkelingen van de autofabrikanten moeten kijken en wat minder naar de pijpen van de oliemaatschappijen moeten dansen.
Daarnaast vraag ik me al jaren af waarom auto's 210 moeten kunnen rijden, waar we al jaren niet harder dan 120 kilometer mogen rijden. Daar lijkt me nog veel te halen, zonder dat zuinig en schoon rijden dan meteen weer duurder wordt!
Jean Loulou, Bussum
4 opmerkingen: