25-02-2007

PK 2007

Zaterdag

Gisteren kwam ik na enen thuis van de bekerwedstrijd tegen ESGOO. Acht uur later mocht ik weer aan de bak. Het leek wel een schaakmarathon.

Omdat ik in de eerste ronde een bye had, had ik geen idee wie er hadden gewonnen. Op de heenreis reed ik (m'n ma reed eigenlijk :$) achter Pascals Boleno (of zo) aan. We waren benieuwd wat hij gedaan had tegen Peter. Hij had verloren, al kwam hij niet heel teleurgesteld over.

Toen ik in de zaal kwam zag ik Le & La al staan. Ook pinda was er. Ze vroegen meteen of ik naar de kapper was geweest. Ook kwam ik erachter dat ik tegen dat kleine, geniepige ventje moest. Hij had van Marijntje-pijntje verloren. Graag wilde ik hem een tweede nederlaag bezorgen. =D

Jesper de Groote - Lars Ootes
Ik speelde dus weer eens iets mafs. Het werd een of andere Siciliaanse stelling, waarin ik het idee had dat ik goed stond. Ik speelde de aanval wat maf en opeens begon de partij te kantelen. Ik hield opeens een slechte loper over tegen een vrolijk hinnikend paard. In de tijdnoodsfase graaide large een pion mee en leek hij te gaan winnen. Gelukkig voor mij gaf hij de pion later terug, waarna hij na een kwaliteitsoffer eeuwig schaak forceerde.

Ik ging nog even analyseren, maar om twee uur begon de tweede ronde alweer. Ik had uitzicht op The faster, die tegen Ali B speelde. De andere meesterklassepartij was tussen Oscar Lemmers en David Smerdon, de Australische Jan Smeets volgens mij.
Ik speelde ditmaal met zwart opnieuw tegen een dier. En ditmaal een G.M.

Gerrit Meine Muis - Jesper de Groote
Dit keer kreeg ik 1.c4 te verwerken. Meestal baal ik van zo'n opening, maar nu kon het me weinig schelen. Ik stelde me actief op en toen deed hij het fout. Na 8.e4?! en 9.Ld3 kwam ik in het voordeel. Met 10...Pg4! kwam ik tot een aanval op de witte koningsstelling. Op zet 16 gaf hij op, waarna we nog analyseerden.

Later kwamen The faster en Ali B nog mee analyseren. Op het laatst ging Ali de stelling van Lemmers en Smerdon nog bekijken. Remise of winst voor wit. Uiteindelijk won wit en zodoende staat Utrecht - ESGOO 1-1.
Uiteindelijk kon ik met Monique meerijden.

Thuis kon ik eindelijk even uitrusten. Pas om twaalf uur kwam de indeling op internet. Ik zag dat ik tegen Peter Drost zou spelen. Met wit. Liever had ik het witvoordeeltje bewaard voor een ander. Ik ging in ieder geval rustig slapen. Het ging namelijk goed.

Met wie het ook goed ging, was Vincent. Hij won tweemaal in de Promotiegroep en staat bovenaan met 3 uit 3. Handjes op elkaar!

Zondag

Pas om twee uur begon de vierde ronde. Ik zat een beetje wortel te schieten in de ochtend, wachtend op het moment dat mijn tegenstander zou komen. Peter zou namelijk met ons meerijden. Op het laatste moment wilde Grotovsky ook nog mee. :S

Het was erg stil in de zaal, aangezien alleen de Kampioensgroep speelde. Gek genoeg stonden de andere borden wel gewoon opgesteld. :S :S

Jesper de Groote - Peter Drost
Ook nu speelde ik Siciliaans. Al gauw had ik geen idee hoe ik het moest spelen. Ik improviseerde maar wat. Het resultaat was een stelling met ongelijke lopers waarin zwart aanvalskansen had. Hij offerde twee stukken voor een toren en twee pionnen en aanval. Ik had een donkerbruin vermoeden dat ik het niet lang zou overleven, maar gelukkig kon ik veel afruilen. Na de ruiltransactie stond het materieel gezien precies gelijk, maar kon zwart bogen op meer activiteit en een beter beschermde koning. Toen ook de torens eraf gingen bood ik remise aan, maar hij vond nog een poging om door te gaan. Ik moest goed mijn best doen voor de remise en uiteindelijk lukte het me. Wat een opluchting!

Met het snelschaken won ik wel met 1-3 van 'm. =D Vooral die laatste twee waren erg. Die ene waarin ik een mataanval nog net kon stuiten met ...Lh6! en de laatste waarin ik vanuit slechte stelling toch nog won. Het is altijd leuk om tegen Peter te snelschaken. =D Even daarvoor speelde Lennart nog even tegen Peter, maar hij moest de bus nog halen. Net zoals Lars. Ik ben benieuwd of ze het gehaald hebben.

Met 2½ uit 4 ben ik niet ontevreden. Al drie lastige stellingen gered. Soms zit het mee...
Aan kop is het erg spannend. Een viertal heeft 3 uit 4 en daarachter ook weer drie met 2½. Het is een leuke poule. Onderin staan o.a. Large (1 uit 4, twee zwartremises en twee witnederlagen :'() en Pascal, die pas in de vierde ronde zijn eerste halfje scoorde. Nou ja, het kan alleen nog maar beter gaan.
De volgende ronde is op 17 maart. Dan zal "Behirder" met zwart tegen Robin Oscar van Kampen (die erg beleefd is dit toernooi) spelen. "Onderin" de kraker Large - Pascal. Voor de neutrale omstander een ronde om je baard bij af te likken.

2 opmerkingen: