20-02-2007

Interne competitie ronde 19

Stukoffers

Gisteren
kwam ik maar weer eens naar de club om een potje te schaken. Ik kwam al erg vroeg aan en toen alle opdringerige kindertjes weggingen, (dat belooft nog wat morgen) waren Peter & knabbel er opeens. Ik ging maar wat snelschaken tegen Peter. Het was een gelijkopgaande strijd, hij was wat sterker, maar ik maakte het vaker af. =D Sizzel zei dat ik de laatste jaren beter was geworden met snelschaken. Tja... Eergister speelde ik bij Pascal wat potjes tegen 'm en ik kon maar net 2-2 gelijk spelen. :| Knabbel is ook goed geworden met snelschaak.

Rond een uur of acht werd het snelschaken abrupt afgebroken omdat de indeling werd omgeroepen. Ik werd ingedeeld tegen Emile Wüstefeld, de clubkampioen. Ik had al remise gespeeld tegen Leon (die er ditmaal niet was) & Henk, maar Emile is anders. Het Frans is wel een goede opening om een zwakkere tegenstander mee te ownen. Gelukkig had ik er de nodige playchess-ervaring mee. Niet allemaal even prettig, maar ik wist in ieder geval waar ik voor moest uitkijken. Toch week ik al snel af. Met snelschaken wil een gare opstelling tegen die krukken nog wel eens succes hebben, tegen een sterke strateeg als Emile wilde ik liever geen onnodige kansen weggeven. Er ontstond een spannende stelling. Ik speelde f5!?, waarna hij counterde met ...b4!?, een zet die ik even over het hoofd had gezien. Ik peinsde en kwam tot f6!, waarna hij niet op c3 kon slaan. Een echt stukoffer kon je het niet noemen.

Aan de andere borden werden er wel stukken geofferd (een mooi woord voor weggegeven.) Naast me liet Bert Kieboom een stuk insluiten in vijandelijk gebied, Sizzel overzag ergens een vorkje en moest een stuk geven, terwijl Peter een stuk offerde voor een sterk centraal pionnenfront.

Over naar mijn eigen kunstwerk. Ik kreeg aanzienlijk voordeel, dat volgens Emile ook ergens had kunnen worden geconcretiseerd. Ik speelde het minder nauwkeurig, waarna hij dames kon ruilen, ten koste van een pion. Ik speelde het vervolgens niet goed genoeg uit. Ik ruilde de torens, waarna ik hoopte de centrumpionnen van zwart (die de strijd hadden overleeft) te kunnen tegenhouden. Zelf had ik nog wat Keniaantjes achter de hand. Toch had ik het idee dat ik voor remise moest vechten, maar dat was niet zo. Door die misvatting gaf ik waarschijnlijk nog te vroeg remise.

Uiteindelijk bleek Peter ook nog gewonnen te hebben. Hij kwam zelfs een toren achter, maar de combinatie van centrumpionnen en tijdnood bij zijn tegenstander bleek genoeg voor het punt; BSG 1 - BSG 2 1½-½. =D

De partij zal ik later aan de "partijenpagina" toevoegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten