13-05-2007

Loser

Zwart
Ik kan tegenwoordig niet meer met zwart spelen of zo. Ik speelde een teleurstellend seizoen in de externe competitie. Mijn geweldige scores:
 
Wit:
2½/4 (+2, =1, -1) tegen gemiddeld 2017. TPR = +/- 2108

 
Zwart:
1½/5 (+0, =3, -2) tegen gemiddeld 1998. TPR = +/- 1849
 
Ook op het PK scoorde ik met wit meer. Na de eerste dag had ik met wit twee keer remise gespeeld en met zwart gewonnen (!!), drie weken later verloor ik tweemaal merkwaardig met zwart. Met wit won ik gelukkig nog, waardoor ik 50% behaalde.

Ook in Hengelo won ik niet met zwart. Hengelo leek verdacht veel op de externe competitie. Ik verloor ook toen de eerste met zwart, daarna won ik met wit, remise met zwart en verloren met wit. En ik verloor de laatste partij.

Het eerste wat ik me toen bedacht was dat de externe competitie wel wat beter verliep dan Hengelo. Het tweede wat ik me bedacht was dat ik altijd verlies in de laatste ronde van de externe competitie.

Mijn herinneringen gingen terug tot het seizoen 2003-2004. Toen had ik een goed seizoen en werd ik aan bord één opgeofferd. Het ging ook toen best goed. In de laatste ronde speelden we tegen Vegtlusd of zo en het was zeker dat we niet meer konden degraderen. Ik maakte al op de zesde zet een fout, waarna ik kut stond en verloor.
Een jaar later stond de promotie op het spel. Een zeer matig seizoen (uiteindelijk scoorde ik nog net 50%. Ondertussen was ik met m'n rating van 1936 naar 1871 gedaald, m'n grootste daling ooit en was m'n zelfvertrouwen min erg veel.) Gelukkig was Peter Drost in die tijd erg sterk en wonnen we dik van HSG 3. Ik verprutste een goede stelling en verloor.
Vorig jaar stond opnieuw promotie op 't spel. Ik viel in voor 't eerste en ik was als eerste klaar. Ik stond iets beter met zwart, toen ik opeens keihard getruct werd. Het gekke was dat ik de simpele truc helemaal niet had zien aankomen. Ik had zo remise kunnen maken de zet voor m'n blunder. Uiteindelijk werd het 4-4 en promoveerde BSG 1 niet.
Dit jaar verloor ik ook snel. Een rare partij. Gelukkig voor mij bleef BSG 2 voor de derde klasse behouden.

Volgend jaar beter hoop ik. Ik vond het een zwaar seizoen met externe competitie. Misschien was de druk te groot. Misschien kan ik gewoon niet schaken. Misschien iets daar tussenin.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten