22-06-2008

Ferrari oppermachtig, Hamilton diep triest

Felipe Massa wint Franse Grand Prix
Het zou extreem warm kunnen worden, zo wist
Formule 1-nieuws te melden. Het zou misschien gaan regenen, zo werd er tijdens de race verteld. Niet dat daar veel van klopte. Het was bewolkt in Nevers en die paar regendruppels maakten ook weinig indruk.

Kwalificatie
In de kwalificatie was het Olav Mol die weinig indruk maakte. De zwaarlijvige commentator met het IQ van een baksteen* viel weer op door rare opmerkingen en domme conclusies. Het was namelijk niet de kwalificatie van BMW. Het team van klassementaanvoerder Robert Kubica kreeg weinig voor elkaar in wat een van de spannendste kwalificaties ooit mag worden genoemd. De onderlinge verschillen waren ongeveer net zo miniem als in allerlei toerwagenklasses. Alleen zijn daar alle auto's gelijk en in de formule 1 niet.
Zoals gezegd had BMW het erg moeilijk. Dat was vooral te zien bij Nick Hidefeld, die zich met een uiterste krachtsinspanning door "Q1" wist te komen. Olav Mol trok meteen de conclusie dat de Germaan meer benzine aan boord had en begon vervolgens het hersenspinsel voor te rekenen. Vreemd, want in de "Q1" mag iedereen met een minimale hoeveelheid brandstof rijden. Maar Mol was op stoom geraakt en met hetzelfde gemak als waarmee hij door plassen langs de bushalte reed neuzelde hij door over het volgende onderwerp. Hij dacht namelijk aan de sectortijden te zien hoe de auto's waren afgesteld; met veel of met weinig "vleugel". Zo maakte Kovalainen een foutje in een bochtig gedeelte, waaruit Mol de conclusie trok dat hij "weinig vleugel"** had. Toen Kovalainen op een snel gedeelte nog meer tijd verloor, bleek de cirkel vierkant te zijn.

In de kwalificatie waren de Ferrari's al oppermachtig. Räikkönen pakte de pole, terwijl Massa genoegen moest nemen met met de tweede startplaats. De derde plek van Alonso was knap, net als de vierde plaats van Trulli. Kubica hield de schade beperkt met een vijfde plaats. "En waar was Hamilton dan?", hoor ik u denken. De kleurling had
straf gekregen voor zijn botsing van de vorige wedstrijd. Hij moest tien plaatsen inleveren en startte vanaf p13 in plaats van p3. Daarmee was de gifbeker nog niet leeg voor McLaren, want ook Kovalainen kreeg straf. Hij verloor vijf startplaatsen omdat hij Mowk Webbah had gehinderd in de kwalificatie. Dat was ook niet de eerste keer dit seizoen...

Race
De race was eigenlijk al van de spanning ontdaan, of in ieder geval vooraan. De Ferrari's hoefden alleen maar een goede start te hebben, daarna zou niemand ze meer terugzien. De hoop was gevestigd op Fernando Alonso, die nog wel eens een raketstart heeft. Niet deze keer, want de Spanjaard leverde twee plekken in. In de derde bocht heroverde hij de vierde plek op Kubica, die te ver ging in een poging Trulli te passeren. Achterin maakte Hamilton een goede start en lag hij al gauw achter Kovalainen. Daarvoor haalde hij echter Vettel in door de baan wat af te snijden. Toen hij vastzat achter Piquet, die er toch weer bij was, kreeg hij er een drivethroughpenalty voor. Het zat hem ook niet mee, temeer omdat hij even later een gewone pitstop maakte. Hamilton lag toen al een ronde achter.

Een andere Brit die er niks van bakte, was Jenson Button. Hij reed achteraan, molde zijn voorvleugel en leverde zijn bolide even later moedeloos bij het team af. Kortom: hij had vandaag beter in bed kunnen blijven liggen. Dat Button de enige uitvaller zal blijven, maakt het extra zuur, niet alleen voor Button zelf.

Vanaf de vijftiende ronde begint de eerste serie pitstops. Alonso is de eerste die zijn geel-wit-oranje bolide door de pitstraat wurmt. Hij had met zijn Renault licht gekwalificeerd om de Fransen blij te maken met een derde startplaats. Door de vroege pitstop verloor Alonso weer een heleboel plaatsen. Tijdens de race klaagt hij dan ook over een gebrek aan grip.

Ferrari niet onaantastbaar
De race bloedt een beetje dood na de pitstops, totdat Räikkönen opeens veel tijd verliest. Massa komt dichterbij. Wat is er aan de hand? Het blijkt dat er een gat zit bij Räikkönens uitlaat. Het kost hem op de een of andere manier heel veel tijd. Massa passeert Räikkönen, die tot zijn probleem de snelste man op de baan was. Räikkönens tijden zakken dramatisch in. Hij verliest seconden per ronde en de tweede plaats lijkt al niet meer zo zeker. Gelukkig voor Räikkönen weet hij na een paar ronden een acceptabel tempo te rijden. Hij verliest wel een seconde per ronde op Massa, maar hij is net zo snel als zijn achtervolgers.

Na de tweede serie pitstops is het wel duidelijk dat Trulli best of the rest is. Hij rijdt een solide race, maar moet er in de slotfase wel voor werken. Kovalainen en Kubica zitten vlak achter hem. In de een-na-laatste ronde doet Kovalainen nog een inhaalpoging, maar Trulli laat zich de kaas niet van het brood vreten en duwt de Fin van de baan. Kovalainen gaat rechtdoor bij de chicane en sluit weer achter de Italiaan aan. Hij heeft zijn lesje wel geleerd en houdt zich vervolgens koest. Datzelfde doet Kubica. Hij geniet nog van zijn laatste momenten als klassementsleider.

Wat verder achterin scoren beide Renaults punten. Alonso's zwakke strategie levert hem niet veel meer op dan een zevende plaats, wanneer hij teamgenootje Piquet passeert. Wanneer Alonso een fout maakt en rechtdoor schiet, is Piquet er als de kippen bij om de zevende plek weer te heroveren. Voor Alonso is het een passend eind voor een frustrerende race.

De Red Bulls doen het goed. Ze sandwichen de Renaults. Webber finisht als zesde, terwijl Coulthard als negende finisht. "En waar is Hamilton dan?", hoor ik u denken. Die komt als tiende over de streep hobbelen. Weer had hij er niks van gebakken na een slechte startplaats. En Heidfeld dan? Die finisht als dertiende, nadat hij als elfde was vertrokken. Het is niet veel wat Hidefeld tegenwoordig laat zien.
 
 
Felipe Massa kan niet anders dan tevreden zijn: hij won voor de derde keer keer dit seizoen en neemt de leiding in het WK over.
* Ik ken iemand die hier doodleuk "een gevallen dakpan" zou opschrijven.
** De vleugels (spoilers voor n00bs) waren volgens Mol vrij horizontaal georiënteerd, waardoor de wagen weinig luchtweerstand ondervindt, maar ook weinig neerwaartse kracht genereert. Neerwaardse kracht laat de auto beter door de bocht sturen.

Links:
Formule 1-nieuws

Gerelateerde artikelen:

BMW gelukkigst op slecht Canadees asfalt; 08-06 2008Ferrari domineert, Spyker diep triest; 02-07 2007

1 opmerking: