Super Aguri
In de formule 1 heb je eigenlijk alleen maar op geld beluste eikels. Een van de sympathiekere teams was Super Aguri, dat met beperkte middelen dapper meedeed. Het team was min of meer ontstaan om de Japanse rijder Takuma Sato aan het werk te houden, maar dat terzijde. Super Aguri, dat eigenlijk een soort Honda II was geworden, debuteerde in 2006. Ondanks de beperkte middelen weten ze in 2007 een paar verrassend goede resultaten te behalen. In Canada finisht Sato als zesde, voor wereldkampioen Alonso.
De jaloezie bij andere teams, vooral bij Spyker, was ongelooflijk. In 2007 spande het team een rechtzaak aan tegen zowel Super Aguri als Toro Rosso. Beide teams zijn eigenlijk "tweede" teams en werden ervan verdacht de bolides niet zelf te hebben bedacht.
Het was tekenend voor het seizoen 2007, waar Spyker woest om zich heen sloeg en zichzelf keer op keer voor schut zette. Vooral in sportief opzicht was het een jaar om te huilen. Gelukkig is de naam Spyker uit de formule 1. De bolides heten nu Force India, er is niks Nederlands meer aan het team. Echt erg vind ik het niet, ik heb me vorig jaar flink geschaamd voor die oranje bolides.
Ondanks de naamsverandering wordt het team nog steeds door dezelfde mensen bestuurd. Rasgalbak Colin Kolles is nog steeds teambaas en sinds de ondergang van Super Aguri zingt hij een paar toontjes hoger. In het formule 1-blad stond een artikel over de zaak. CK (!) kwam daar nog aan het woord. Op internet vond ik het volgende artikel, dat veel lijkt op wat hij in het tijdschrift ook zei.
In de formule 1 heb je eigenlijk alleen maar op geld beluste eikels. Een van de sympathiekere teams was Super Aguri, dat met beperkte middelen dapper meedeed. Het team was min of meer ontstaan om de Japanse rijder Takuma Sato aan het werk te houden, maar dat terzijde. Super Aguri, dat eigenlijk een soort Honda II was geworden, debuteerde in 2006. Ondanks de beperkte middelen weten ze in 2007 een paar verrassend goede resultaten te behalen. In Canada finisht Sato als zesde, voor wereldkampioen Alonso.
De jaloezie bij andere teams, vooral bij Spyker, was ongelooflijk. In 2007 spande het team een rechtzaak aan tegen zowel Super Aguri als Toro Rosso. Beide teams zijn eigenlijk "tweede" teams en werden ervan verdacht de bolides niet zelf te hebben bedacht.
Het was tekenend voor het seizoen 2007, waar Spyker woest om zich heen sloeg en zichzelf keer op keer voor schut zette. Vooral in sportief opzicht was het een jaar om te huilen. Gelukkig is de naam Spyker uit de formule 1. De bolides heten nu Force India, er is niks Nederlands meer aan het team. Echt erg vind ik het niet, ik heb me vorig jaar flink geschaamd voor die oranje bolides.
Ondanks de naamsverandering wordt het team nog steeds door dezelfde mensen bestuurd. Rasgalbak Colin Kolles is nog steeds teambaas en sinds de ondergang van Super Aguri zingt hij een paar toontjes hoger. In het formule 1-blad stond een artikel over de zaak. CK (!) kwam daar nog aan het woord. Op internet vond ik het volgende artikel, dat veel lijkt op wat hij in het tijdschrift ook zei.
Kolles: "Privé-teams hebben wel toekomst in F1"
14 mei, 11:44 | Het verlies van Super Aguri was dan wel geen overwachte gebeurtenis meer, maar wel degelijk een zware klap voor de Formule 1. Dankzij de problemen bij de Japanse renstal deden de geluiden weer de ronde dat de Formule 1 niet langer geschikt is voor prive-teams. Force India-teambaas Colin Kolles ziet dit anders: "Als er maar gebruikt wordt gemaakt van een goed business plan."
In gesprek met het Britse Autosport.com laat Kolles duidelijk weten dat hij denkt dat prive-teams, zoals Force India F1 en in zekere mate ook het team van Williams, ondanks de hoge kosten wel degelijk een goede toekomst kunnen hebben in de Formule 1. "Zolang ze maar gebruik maken van een goed business plan," legt de Duitser uit. "Wij hebben in het verleden laten zien, bij de overgang van Jordan naar Midland, van Midland naar Spyker en van Spyker naar Force India dat er wel degelijk nieuwe sponsors en investeerders kunnen worden gevonden. Voorwaarde daarvoor zijn wel dat je al je zaken goed voor elkaar hebt en een goed business plan hebt."
"Het is nog altijd lastig om nieuwe sponsors te vinden, maar er zijn verschillende maatregelen die je kunt nemen om de kosten voor je team te drukken," gaat Kolles verder. "Aan het einde van de dag is elk team verantwoordelijk voor haar eigen zaken en je moet je team nou eenmaal leiden op een efficiënte manier. Toen Midland Jordan overnam kreeg ik veel kritiek omdat ik ging bezuinigen. Het enige doel was echter om het team in leven te houden en dan moet je het beste maken van wat je hebt. De gebeurtenissen rondom Super Aguri is voor mij dan ook een duidelijk voorbeeld van hoe het fout kan gaan. Als je zo'n klein team bent en je wilt direct met de grote jongens meedoen dan gaat dat niet goed. Je moet alles stap voor stap doen."
Formule 1-wereld
Een stuitende arrogantie, want wat heeft Spyker/Force India nou gepresteerd? Waar Super Aguri nog wel eens wat moois liet zien, reden de Spykers constant achteraan rond op enorme achterstand van wie dan ook. Overigens vond ik de volgende quote ook raar:
"De Formule 1 komt altijd het beste tot zijn recht met tien teams."
???! Wat is dit voor stomme onzin? Kolles was gewoon doodsbang voor Super Aguri, dat zijn team regelmatig te kakken zette. Nu het team failliet is, richt Kolles zijn pijlen op Toro Rosso. Hij verwacht dat dat team de volgende is die sneuvelt. Dat is niet zo mooi, want dan zijn er nog maar negen teams en als we Kolles moeten geloven komt de formule 1 het beste tot zijn recht met tien teams. Ai, daar heeft-ie zich toch aardig klemgeluld.
Ondertussen zijn er ook maar weinig nieuwe teams die willen meedoen. Ze moeten zich een weg banen door een oerwoud van stomme regels, die er alleen voor bedoeld lijken te zijn om die zakkenvullers nog meer winst toe te spelen. En dan klagen we in Nederland over die topmannen die in hun eentje meer verdienen dan de rest van de werknemers bij elkaar. Tja, de samenleving is maar een slap aftreksel van de formule 1.
Het lijkt er dus op dat er voorlopig geen teams meer zullen meedoen en dat er in de toekomst mogelijk teams failliet gaan. Super Aguri was het voor Honda uiteindelijk ook niet meer waard en misschien denkt Red Bull daar uiteindelijk ook zo over. De vraag is: is het erg dat de formule 1 leegloopt? Ik denk het niet. De aandacht gaat toch alleen maar uit naar de eerste drie, vier rijders en daarachter boeit het amper iemand wat. Alleen echter Webberfans zullen zich nog herinneren dat Mark Webber zevende werd in de laatste Grand Prix. Alleen de eerste acht rijders zijn een beetje van belang, de rest wordt gezien als veldvulling. Of dat nou tien of twaalf auto's zijn, dat maakt weinig uit.
Toch kunnen ook de kleinere teams in chaotische races hoog eindigen en dat wordt over het algemeen als "leuk" ervaren. Met maar 18 bolides aan de start ben je ook eerder door je wagens heen als het blundervirus toeslaat en krijgen er in verhouding meer mensen punten. Echt zorgwekkend voor de formule 1 als "bedrijf" is het niet. Als er echt veel teams op de fles gaan, wordt het voor beginnende teams aantrekkelijker om weer mee te doen. De formule 1 wordt tegenwoordig veel meer door fabrieken gesteund. Teams als Jordan en Sauber verdwenen. Met Sauber is het redelijk goed afgelopen, het team werd overgenomen door BMW, dat het de laatste jaren erg goed doet. Met Jordan liep het daarentegen wat minder goed af.
Het enige privé-team is nu Williams. Het team houdt zich goed staande in de middenmoot. Het zijn zware tijden. Denken we bijvoorbeeld aan het jaar 1999, dan denken we aan een krankzinnig seizoen, waarin Frentzen in de Jordan nog lange tijd kans had op de titel. 1999 was het beste jaar van Jordan, dat gedurende de jaren '90 steeds sterker werd. In 2000 werd het verval ingezet. In 2003 was de auto een van de traagste van het veld, al won Fisichella er nog wel een race mee.
Inmiddels is 1999 erg ver weg. De fabrieksteams hebben alleen nog de toekomst. Waar je in de jaren 90 vaak teams zag toetreden (om er vaak al snel weer uit te vliegen) en waar ook de privé-teams af en toe wat in de melk hadden te brokkelen, zie je dat nu niet meer. De formule 1 zit in het professionele tijdperk, een tijdperk waarin alle factoren worden gemaximaliseerd en waarin weinig veranderingen meer in zijn. De enige aanpassing is het reglement, dat ieder jaar weer andere auto's voorschrijft. Volgend jaar zullen de bolides met slicks worden uitgerust, maar zonder allerlei rare vleugeltjes. Een stap in de goede richting en het immer veranderende reglement lijkt het enige hulpmiddel te zijn voor spannendere races.
Gerelateerde artikelen:
Het enige privé-team is nu Williams. Het team houdt zich goed staande in de middenmoot. Het zijn zware tijden. Denken we bijvoorbeeld aan het jaar 1999, dan denken we aan een krankzinnig seizoen, waarin Frentzen in de Jordan nog lange tijd kans had op de titel. 1999 was het beste jaar van Jordan, dat gedurende de jaren '90 steeds sterker werd. In 2000 werd het verval ingezet. In 2003 was de auto een van de traagste van het veld, al won Fisichella er nog wel een race mee.
Inmiddels is 1999 erg ver weg. De fabrieksteams hebben alleen nog de toekomst. Waar je in de jaren 90 vaak teams zag toetreden (om er vaak al snel weer uit te vliegen) en waar ook de privé-teams af en toe wat in de melk hadden te brokkelen, zie je dat nu niet meer. De formule 1 zit in het professionele tijdperk, een tijdperk waarin alle factoren worden gemaximaliseerd en waarin weinig veranderingen meer in zijn. De enige aanpassing is het reglement, dat ieder jaar weer andere auto's voorschrijft. Volgend jaar zullen de bolides met slicks worden uitgerust, maar zonder allerlei rare vleugeltjes. Een stap in de goede richting en het immer veranderende reglement lijkt het enige hulpmiddel te zijn voor spannendere races.
Gerelateerde artikelen:
Onzin in de formule 1; 13-03 2007
2 opmerkingen: