Drama
Er wordt in Nederland veel gekankerd op het openbaar vervoer en zelf was ik er ook niet altijd blij mee. Toch ging het meestal wel goed en kwam ik in een acceptabele tijd van A naar B, waar "A" in mijn geval meestal voor "Naarden-Bussum" staat en "B" voor de VU (of andersom.) Soms ging er wel eens wat mis, maar de verbinding was prima.
Helaas zijn er de laatste jaren veel dingen ten slechte veranderd. Al in mijn tijd als econometrist ving ik op dat Amsterdam Zuid een belangrijk station moest worden. Ik zag hoe er een extra perron werd aangebouwd. Iedere dag zag de bouwput er hetzelfde uit, waardoor ik de indruk kreeg dat er niet zo hard gewerkt werd, maar uiteindelijk was het dan toch af. Nu het station vier sporen had, stopten er ook intercity's. Zelf nam ik altijd de tram of de metro naar de VU. Hoewel het maar één halte is, ben je anders tien minuten aan 't lopen langs een drukke weg. Dat sprak me ook niet zo aan. Het omslagpunt kwam ruim een jaar geleden, bij het begin van het schooljaar. De tram was omgelegd (dat hoorde bij het uitbreidingsplan) en dat kwam voor mij als een verrassing. Het gevolg was dat iedereen in de metro moest en dat ding was enorm vertraagd. Ik wist dan niet wat te doen: wachten en misschien helemaal niet meer aankomen, of maar weer teruglopen richting de VU. Al na een paar dagen had ik hier geen zin meer in en tegenwoordig loop ik altijd naar de VU, weer of geen weer.
Vorig jaar kwam daar nog de OV-chipkaart bij. Dit jaar vervangt het ding de gewone OV-kaart en kregen wij een oproep om het ding te activeren, hoewel de werkelijke benaming wolliger is:
"Vanaf 1 januari 2010 is de Studenten OV-chipkaart geladen met [het?] studenten-reisproduct het juridische reisrecht."
Dit "studentenreisproduct" is wat je als het ware moet "toevoegen" bij een oplaadpunt. Dat is een geel ding dat er ongeveer zo uitziet als op deze foto.
Dus gingen Ewood en ik maar eens kijken of we dat studentenreisproduct konden opladen. Vreemd genoeg fietste Ewood meteen richting Bussum-Zuid, waar zo'n ding ook stond volgens de site. Wij het hele station afgezocht, maar nergens zo'n ding gevonden. Dus toen met tegenzin naar Naarden-Bussum gefietst en jawel, in de Albert Heijn was zo'n apparaat. Twee gozers waren ons net voor, maar het schoot niet echt op. Het apparaat was min of meer vastgelopen en ze gaven er maar de brui aan, waarna ze het op Amsterdam Centraal gingen proberen. Daarna probeerde Ewood het, maar ook bij hem deed het apparaat weinig. Toen wij de moed hadden opgegeven, probeerden een chick en haar moeder het. De moeder had een kortingskaart en die deed het vreemd genoeg wel. De studentenkaart bleef andermaal een probleem en mismoedig trokken we ons weer terug.
Het maakte mij somber. Altijd lopen grote projecten (zoals de Noord-Zuidlijn en dus de OV-chipkaart) op een vervelende mislukking uit. De kosten worden onderschat, de baten overschat, zoals ik met het vak "Economie van de publieke sector" leerde. Eén van de huiswerkopdrachten ging over een pindakaasfabriek. Daarbij werden de besparingen vrolijk meerdere keren meegeteld, waardoor het leek alsof er heel veel baten waren, wat pijnlijke overeenkomsten heeft met bijvoorbeeld de Noord-Zuidlijn. Opmerkelijk genoeg was de docent wel te spreken over de OV-chipkaart. Iedereen zou erop vooruitgaan, de reizigers, de exploitanten en zelfs de overheid. De reizigers zijn minder tijd kwijt met het kopen van kaartjes en de exploitanten hadden minder last van zwartrijders.
Mij lijkt de OV-chipkaart typisch een maatregel die in theorie wel goed is, maar in de praktijk niet. Tik je op Google iets in als "problemen ov chipkaart", dan krijg je (ik) een door GroenLinks opgezette klachtensite over de OV-chipkaart. Er staan zoveel klachten in, dat je dit niet meer kunt scharen onder "kinderziektes", want dan was het kind allang overleden. Vreemd genoeg heb ik in de eerder genoemde kosten-batenanalyse niks gelezen over ongemakken bij de omschakeling. Ben benieuwd of de KBa dan ook zo positief was uitgevallen.
De vraag is hoe ik maandag in Amsterdam ga komen. 2010 begint weer lekker, met dank aan de OV-chipkaart!
Gerelateerde artikelen:
Top en flop; 18-05 2009
14 opmerkingen: