03-07-2007

Zomerschaak 1

Gisteravond ging de zomercompetitie van start. Aangezien Ewi bardienst had, ging hij ook maar. Ik kon eventueel zijn dienst nog overnemen voor het geval Slisser kwam, want dan kon Ewi voor de beker spelen. Gelukkig was een ouwe man zo aardig om de dienst maar te draaien. "Daar zijn we mooi van af", dacht ik. Er kwam toch bijna geen kip. Welgeteld acht mensen hadden zich voor het snelschaken aangemeld. De lange partijen waren meer in trek.
Slisser stelde voor de bekerwedstrijd de gaan spelen, maar of dat wel zo slim was...
 
Snelschaken
Er werd met snelschaken in een vrij rustig tempo gespeeld: 10 minuten p.p.p.p. Gezien de overige deelnemers was ik meteen de favoriet. Maar ja, ik was moe, zag niks en was vanmiddag tig keer door AsskickerNo1 van het bord geveegd. Vergeleken dat lijken die 1700-BSG'ertjes gesneden koek.

Toch zat ik in de eerste partij tegen Pieterse enorm te klooien. Gelukkig voor mij deed hij het nog slechter, dus won ik. Daarna tegen Kieboom miste ik een simpel trucje. Vervolgens won ik wel, maar weer met hangen en wurgen. De partij tegen Beijen was de eerste ontmaskering. Ik won een pion, maar ik speelde het daarna zo onhandig, dat ik bijna nog verloor. Gelukkig hield hij eeuwig schaak.

Vervolgens speelde ik tegen Eddy van de Velden. Ik bereikte weinig in de opening, maar toen er een eindspel ontstond, won ik wat pionnen, waarna hij opgaf. Vervolgens speelde ik tegen Simonian. Ik verdreef zijn loper naar een ver oord, maar vervolgens was ik zo onverstandig om te rokeren. Ik dacht effe snel m'n paard te ontpennen, maar ten eerste had ik er niks aan en ten tweede stond m'n koning slecht. Vervolgens ging hij aanvallen en stortte de stelling in. Een nul was mijn droevig lot.

De partij tegen Bert Balke was een belangrijke. Een paar weken geleden won hij van me. Nu ging het anders. Hij was ontevreden over zijn maffe zet e5, waarna ik goed stond. Ik dacht echter erg lang na. Met één minuut tegen twee en een halve voor hem won ik eerst de loper, vervolgens kwam een vernietigend schaak. Zijn koning werd midden op het bord matgezet.

In de laatste ronde speelde ik tegen Fikkert. Het werd een Franse partij, waarin ik weer eens met f5 kwam. Hij won een pion, maar verzwakte zich dusdanig, dat ik makkelijk won.

Met mijn anderhalve verliespunt was ik niet zeker van de overwinning, maar toen de scores werden opgeteld, bleek ik toch te hebben gewonnen. Ondanks alles...

Langzaam schaken
De "oudjes" waren een gewone partij aan 't schaken. Vrijwel alle zwartspelers zouden uiteindelijk winnen. Castor51 won van Guido Vijn, omdat die zijn dame weggaf. Het was volgens beide heren de eerste keer dat Castor won van Vijn. Heel vijn voor Castor.
De witte liep rood aan tegen Karman, maar won wel. Zelf was hij niet onder de indruk van zijn spel, maar het leek mij toch een vrij strakke overwinning.
 
Beker
Lange tijd zag het er naar uit dat Grotovsky door Slisser zou worden uitgeschakeld voor de beker. Hij stond moeilijk met wit. Grotovsky: "Hij speelde verrassend sterk." De partij werd echter remise, dus werd er gesnelschaakt. Al snel zag het er goed uit voor Evgeny. Hij stond een pion voor, zonder dat wit enige compensatie had. Uiteindelijk won hij ook.

Het was eigenlijk wel zielig voor Slisser, die met zwart een keer standhield. Helaas voor hem had hij er niets aan. Overigens ziet het er naar uit dat de bekerkampioen pas laat bekend word. Er moeten nog zeer veel partijen gespeeld worden. Misschien is met de jaarwisseling de winnaar al bekend.
 
Uitslagen
Snelschaken:
1. J de Groote 5½
2. H Simonian 5
3. E van de velden 4½
4. B Balke 4
5. T Fikkert 3
6. M Pieterse 2½
7. B Kieboom 2½
8. C Beijen 1
 
 
Langzaam schaken:
Karman - Witkamp 0-1
Vijn - van Bever 0-1
 
Beker:
E de Groote* - T Slisser ½-½ 1-0

1 opmerking: