Tijdens de GP van Japan in 2007 ramde debutant Fattle zijn "halve" teamgenoot Webber uit de race tijdens de safetycarfase. Destijds werd Luis verantwoordelijk gehouden voor deze botsing, doordat hij plotseling heel traag had gereden. Anno 2010 zijn Fattle en Webbah "echte" teamgenoten. Tijdens de GP van Turkije vochten de twee heren een duel uit om de koppositie en weer ging het faliekant fout. En weer zat Luis in de buurt.
In het begin van het seizoen liet Fattle Webbah alle hoeken van de baan zien. Webbah maakte in de eerste races van het seizoen een zwakke indruk, maar de laatste races doet hij het ineens veel beter en rijgt hij in een superieure Red Bull de polepositions aan elkaar. Fattle kan gek genoeg niet meer schitteren. Ook ditmaal werd hij in de kwalificatie verslagen. In de race wilde hij per se iets rechtzetten. Hij moest laten zien dat hij beter was dan zijn bejaarde teamgenoot. 2010 had ZIJN jaar moeten worden.
Als de lichten doven, komen de Red Bulls zoals verwacht veel beter van hun plaats dan de McLarens, die naast de racelijn starten en daardoor weinig tractie hebben. Webbah blijft aan de leiding, terwijl Fattle naar de tweede plaats oprukt. Luis vecht terug en heeft de Germaan al snel weer te pakken. Hetzelfde doet Button. Hij raakt de vierde plaats bij de start kwijt aan Shoeface, maar ditmaal gaat hij zijn kwelgeest al in de eerste ronde weer voorbij.
De Red Bulls en McLarens blijken in de race een klasse apart te zijn. Shoeface ziet de top 4 met een snelheid van een seconde per ronde bij hem vandaan rijden. In de race lijken de McLarens wat sneller te zijn. Luis dringt aan bij Webbah, die van de kopgroep misschien wel het traagst is, maar hij komt er niet voorbij. Op het rechte stuk is zijn bolide sneller, maar om te kunnen inhalen zou het rechte stuk nog een kilometer langer moeten zijn.
Fattle dringt niet echt aan en ook Button overhaast zich niet. Ze wachten tot de pitstops om hun slag te slaan. Fattle gaat als eerste naar binnen. Hij heeft dus als eerste het voordeel van nieuwe banden. Daarom besluiten Webbah en Luis de volgende ronde binnen te komen, om hun bandennadeel binnen de perken te houden. Luis' stop is echter slecht en hij verliest terrein op Webbah. Zelfs Fattle is hem voorbij. Button rijdt aan de leiding. Hij rijdt goede rondetijden, maar hij komt in de ronde voor zijn pitstop in verkeer, waardoor hij weer als vierde kan aansluiten. Red Bull heeft dus goede zaken gedaan bij de pitstops.
Luis besluit Fattle maar meteen aan te vallen en hij weet zijn auto aan het eind van het rechte stuk zelfs naast de Red Bull te zetten. Luis verremt zich echter en schiet te ver door, waarna Fattle er weer vandoor is. Als de top 4 tijdelijk is uitgespeeld, gooit een regenverwachting opeens roet in het eten. Wat de rijders niet weten, is dat de regen steeds later verwacht zal worden.
Domste-actie-van-het-jaar-award
Of het de regendruppels zijn of niet, dat zullen we nooit weten, maar opeens is Webbah zijn kleine voorsprong op Fattle helemaal kwijt. De opgefokte Fattle ziet zijn kans schoon en zet zijn stier naast die van zijn teamgenoot. Webbah is er niet zo blij mee en hij gaat geen millimeter opzij. Fattle zit klem tussen de wagen van zijn teamgenoot en de baanmarkering. Als hij naast zijn teamgenootje zit, stuurt hij opeens naar rechts. Een botsing is onvermijdelijk. Fattles wagen komt al spinnend tot stilstand, Webbah mist de bocht en sluit achter de McLarens weer aan met een vernielde voorvleugel. Voor Fattle zit de race erop: zijn achterband is stuk. Webbah moet zijn voorvleugel laten repareren, maar zijn voorsprong op Shoeface is genoeg om de derde plaats te behouden. Zodoende heeft Red Bull nog wel een podiumplek veiliggesteld, maar gooide het in één actie 28 (!) punten weg. Daar is maar één woord voor... Oliedom.
De McLarens krijgen zodoende de overwinning in de schoot geworpen, maar ook Martin Whitmarsh krijgt de schrik van zijn leven als hij zijn rijders met elkaar ziet duelleren. Beide rijders krijgen de opdracht het rustig aan te doen, maar dat is voor Button juist een aanmoediging om toch een gooi naar de koppositie te doen. Op het lange "rechte" stuk passeert hij Luis. Die geeft zich niet gewonnen en plaatst een tegenaanval op het rechte stuk van start/finish. De bolides raken elkaar lichtjes, maar Luis heeft zijn positie weer terug. Whitmarsh kan weer rustig ademhalen, maar waar was dit machogedrag nou voor nodig?
Ondertussen heeft Fattle alle moed bij elkaar geraapt om toch maar de pers te woord te staan. Zelden had een coureur meer uit te leggen dan hij. Bijna net zo lastig is het uit te leggen waarom Alguersuari (!) ondanks de regendruppels opeens de snelste raceronde neerzet. Button begint het juist rustiger aan te doen, hij stelt zich tevreden met de tweede plaats. Zodoende rijden de McLarens rustig naar de finish. Je zou verwachten dat de McLarencoureurs met een brede grijns achter het stuur zitten, maar dat valt mee. Luis is bijzonder ontstemd over de inhaalactie van zijn teamgenootje.
Dat het niet de race van de gelukkigste inhaalacties is, bewijst Alonso wel. Na een slechte kwalificatie zat hij de hele race achter de Renault van Petjerov. In de slotfase besluit hij een inhaalactie te wagen. Petjerov verdedigt fel, maar eigenlijk te fel. Hij komt steeds verder in moeilijkheden en uiteindelijk is hij zijn plekje kwijt. Bij de inhaalactie raken de wagens elkaar, waarna Petjerov met een lekke band afhaakt en uiteindelijk ver buiten de punten finisht. Alonso eindigt als achtste, één plekje achter zijn teamgenootje Massa. Het is niet best wat Ferrari de laatste tijd laat zien. De snelheid is goed weg. De Mercedessen eindigden als vierde en vijfde, voor Kubica. Subtiel en Co Biaggi pakten de laatste punten.
Nababbel
Bij de persconferentie is men vooral benieuwd naar Webbahs commentaar. Hij schoof voorzichtig de schuld naar zijn teamgenoot, maar harde uitspraken wenste hij niet te doen. Fattle was nog voorzichtiger in zijn bewoordingen. En dat terwijl de botsing Red Bull alleen al 28 punten kostte. Erger nog: McLaren, een serieuze concurrent in het constructeurskampioenschap, kreeg er 16 punten bij. Ten opzichte van McLaren heeft Red Bull dus 44 punten in de prullenbak gesmeten. En Button deed ineens goede zaken in het kampioenschap. Als hij had gewonnen, had hij zelfs de leiding in het WK overgenomen. En Fattle? Die zakte naar de vijfde plaats.
Het blijft bizar om te zien hoe vaak Red Bull zich dit seizoen al in de voet heeft geschoten. Er zijn weinig races waarin het energiedrankje niet de snelste wagen had en desondanks is het kampioenschap nog volledig open. Ondertussen circuleren er geruchten dat Webber naar Ferrari gaat, waar men niet tevreden zou zijn over Massa. Het is vast onzin, maar gezien het haantjesgedrag van Fattle kan het zomaar waar zijn. Er ontketent zich steeds meer een strijd tussen de Red Bull-rijders en nu ging het gruwelijk mis. Een breuk bij Red Bull dreigt.
Links:
Gerelateerde artikelen:
Wie houdt Webber nog tegen?; 16-05 2010
Spectaculaire regenrace in Japan; 30-09 2007
17 opmerkingen: