09-05-2010

Webber oppermachtig in Spanje


Optocht

Het formule 1-circus is neergestreken in Europa. Na vier races in het verre oosten, was er eindelijk weer een raceweekend met normale tijden. In het altijd gortdroge Spanje wilden de weergoden niet meewerken aan een spectaculaire race, maar de optocht die we nu te zien kregen, was ook alleraardigst.

De kwalificatie beloofde weinig goeds: de Red Bulls waren veel te snel. Luis kwam op bijna een seconde achterstand als derde binnenhobbelen. Wanneer de Red Bulls hun goede uitgangsposities konden behouden bij de start, zou niemand ze meer terugzien. Het hopen was dus dat Luis, die op de racelijn mocht starten, een goede start zou maken. Als de lichten doven, komt hij echter slecht weg. Alonso passeert 'm al bijna, maar uiteindelijk zijn er geen positiewisselingen. Achterin wordt De la Rosa's achterband aan flarden gesneden en vliegt de neef van Senna na een paar bochten stuurloos rechtdoor in de bandenstapel. Verder gebeurt er weinig.

Opmerkelijk zijn de rondetijden in de openingsfase van de race. Vooraan wordt er niet sneller gereden dan 1:27, terwijl Webbah in de kwalificatie onder de 1:20 reed. De grote brandstoflast kan dit verschil wel gedeeltelijk verklaren, maar niet volledig. Opmerkelijk genoeg kunnen de Red Bulls geen gat slaan met de concurrentie. Luis blijft Fattle volgen als een zilveren schaduw. 

De pitstops beginnen in ronde dertien. In de kopgroep komen Schumacher en Massa als eerste binnen. Massa zit al vanaf de start klem achter zijn ex-teamgenootje, maar hij kon er maar niet langs. Na de pitstop ligt hij nog steeds achter de Duitser. Waar Schumacher het deze race wat beter doet dan in de voorgaande races, is het weekend voor Rosberg een drama. De aanpassingen aan de Mercedes hebben hem totaal geen goed gedaan. Tot overmaat van ramp loopt zijn eerste pitstop in de soep, waardoor hij nog verder terugvalt. Ook Button baalde van een matige pitstop, waardoor hij bij het uitrijden van de pits door Schumacher werd ingehaald. Het zou het begin worden van een langdurig gevecht, waarin Schumacher zich steeds kon verdedigen. 

Achterblijvers
De achterblijvers zouden in de race een kwalijke rol spelen. Als Luis de pits uitraast, ziet hij Fattle in zijn spiegels opdoemen. Voor hem rijdt Di Grassi en die besluit aan het eind van het rechte stuk stil te gaan staan, zodat Fattle erlangs kan. Luis kan echter geen kant meer op en moet een uitwijkmanoeuvre doen, waardoor hij Fattle op het gras dwingt. Fattle moet in de eerste bocht rechtdoor en verliest daardoor zijn tweede plek.

Achter hen heeft Massa het vechtende duo Schumacher-Button bijgehaald. Ditmaal is het achterblijver Chand Hok die zich van zijn slechtste kant laat zien als hij Schumi en Button laat passeren, maar de deur dichtsmijt voor Massa. Die gaat vol in de ho-ijzers, maar beschadigt desondanks zijn voorvleugel licht op de Spaanse auto.

Voor Chand Hok zou het niet het laatste incident worden in zijn race, want even later wordt hij afgeknepen door Alguersuari. De Spanjaard rijdt voor eigen publiek een goede, agressieve race, maar verspeelt een deel van zijn krediet weer door Chand Hok af te knijpen bij een inhaalactie. Chand Hok komt met een kapotte voorvleugel zijn monteurs bezoeken en komt na de hervatting een halve ronde ver.

Rosberg besluit om maar een nieuw setje banden te halen. Na zijn tweede pitstop zit hij vast achter Hülkenberg. Pas na veel geduld kan hij zijn Mercedes naast de Williams van zijn landgenoot zetten, waardoor hij oprukt naar de vijftiende plaats.

Vooraan lijkt er weinig meer te gebeuren: Webbah is onbereikbaar voor Luis, Fattle dringt niet echt aan en Alonso is inmiddels ook op enige afstand gereden. Maar juist dan gebeurt het: Fattle vliegt opeens van de baan. Het lijkt op een gebrek aan concentratie, maar dat is het niet. Fattle komt naar de pits, haalt nieuwe banden en keert weer terug. Het leek alsof zijn banden naar de knoppen waren en dat hij op vers rubber weer ging proberen de opgelopen achterstand ongedaan te maken. Vreemd genoeg waren zijn rondetijden matig en dat kwam door een remprobleem. De laatste ronden reed Fattle zonder de remmen te gebruiken rond. Hij verloor er niet eens veel tijd mee, maar het was niet de eerste keer dat zijn bolide hijgend en puffend de eindstreep haalde.

Dat deed Luis niet. In de één-na-laatste ronde vloog hij door een klapband de muur in. Weg tweede plaats, weg achttien punten. Zodoende rukte Alonso op naar de tweede plaats en kwam Fattle op het podium. Op meer dan een minuut achterstand komt Shoeface binnenhobbelen, met Button en Massa daar nog steeds vlak achter. Echt bedreigen konden ze Schumi nooit. Subtiel en Kubica pakken nog wat puntjes, net als Barrichello, die na de kwalificatie steen en been klaagde. Het laatste puntje werd gepakt door Alguersuari, ondanks de tijdstraf die hij kreeg na de botsing met Chand Hok. Voor Co Biaggi verliep de race teleurstellend: hij zette een knappe achtste startplaats om in een twaalde plaats aan de finish.

Stand
De resultaten betekenen dat Button aan de leiding blijft in het kampioenschap, vlak voor Alonso. Fattle staat tien punten achter en ook Webbah komt weer terug. Rosberg zakte door zijn nulresultaat naar de vijfde plaats in het kampioenschap. Bij de teams is er een leuke strijd tussen McLaren, Ferrari en Red Bull. Red Bull is daarbij de favoriet voor de komende races. Als ze de betrouwbaarheid kunnen opschroeven, zijn ze torenhoog favoriet voor de titel(s).

Links:

Gerelateerde artikelen:
Goodbye Schumi; 04-04 2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten