14-07-2009

Bardienst


Ik ben r even niet

Gisteravond had ik een goede reden om naar de club te gaan: ik had namelijk bardienst. Tja, het lijkt wel alsof ik alleen maar voor de bardienst naar de club kom, want tussen mijn twee bardiensten ben ik volgens mij drie keer op de club geweest. Om daar nou zoveel contributie voor te betalen...

Toch had ik niet echt zin in de bardienst. Te moeilijk voor mij. En het duurt zo lang. En je mag niet zelf schaken. Nee, nu stond mijn avond in het teken van koffie zetten en koffie inschenken.

De avond begon al goed toen iedereen bij de deur stond. Ik dacht dat ze lekker van 't weer zaten te genieten, maar bij een nadere inspectie zag ik dat de deur nog gewoon dicht zat. Voor de verandering was PJF een keer aanwezig. Ik had de piloot al een tijd niet gezien, dus dit was een fijne afwisseling. Ook kon ik nog een vraag stellen over zijn positie in de externe competitie, dus toen was ik ook weer voldaan. Even later kwam de witte, in het vervolg aan te duiden als de rooie, op zijn racefiets uit het jaar nul aanrijden. Niemand leek de sleutel te hebben, dus wij maar wachten en wachten. Uiteindelijk kwam Rik Weidema triomfantelijk de straat in lopen. Hij opende de deur en iedereen liep achter hem aan naar binnen.

Ik ging maar naar de bar toe. Het begin vind ik altijd lastig, want echt veel ervaring heb ik er niet mee. Ewood gaf me het "recept" van de koffie, waarna de machine werd aangezet. Terwijl het water tergend langzaam omlaag druppelde, zat ik wortel te schieten. Ik besloot om maar even bij Ewood te kijken, die ervan langs kreeg tegen PJF. Prompt stond ik ingeschreven voor het snelschaken...

Voordat de partijen begonnen, kwam iedereen natuurlijk koffie bestellen. De zwarte vloeistof was zeer in trek, waardoor de voorraad koffie sneller slonk dan wat de machine kon bijzetten, dit tot ongeloof van Sjonnie Markus. Hij kwam me heel blij vertellen dat hij tweemaal van Richard Langbroek had gewonnen. Ik wist niet zeker of hij in de veronderstelling was dat ik de wedstrijdleider was of zo, dus ik vroeg maar waarom hij me dat mededeelde.

Ook de Cassis vond gretig aftrek. Gek genoeg bestelde niet alleen de rooie het rooie spul. Andere dranken waren minder in trek. Slechts een enkeling bestelde "Sju de ransj" of de exotische drankjes. Naarmate de avond vorderde, werd er wel steeds meer bier besteld. De slaapkoppen waren ondertussen wel weer wakker, want de vraag naar koffie werd rap kleiner. Hierdoor bleef er nog een pot koffie over. De veel te vroeg overleden Willem W zou wel hebben geweten wat je in zo'n geval moet doen: roep gewoon dat de koffie voor de helft van de prijs is!

Helaas had ik - uit verveling - op een servetje een soort prijslijst gemaakt van de drie populairste dranken: bier, cassis en koffie. Op de achterkant schreef ik een berichtje voor als ik er even niet was:

HALLO 
MENIR
IK BEN R 
EVEN NIET

HET WARHOOFD

Ook schreef ik de vraag "Hoeveel suikerklontjes zitten er in DIT bakje?" op een servetje. Toen iemand vroeg of de fooienpot er nog was, ging ik die halen en zette ik er een beschrijving bij. Ik had de servetten graag mee naar huis genomen als aandenken, maar Pieterse vond ze wel grappig. Hij wilde de bridgers er even mee choqueren.

Tegen het eind van de avond was Ewood uitgespeeld en kwam hij me helpen met de vaatwasser. Ergens uit een kastje rukte hij zo'n tablet vandaan en propte het ding in het daarvoor bestemde vakje. Hij drukte op het startknopje, maar hij wist niet of de machine ook echt wat deed. Richard Blindeman stelde hem in ieder geval gerust. Terwijl ik wat glaasjes zat af te drogen, nam Pieterse m'n bardienst over. Ik had het overleefd en ik had zelfs wat lol gemaakt.

Qua schaken bleef het bij twee potjes tegen Richard Langbroek. Hij wilde eerst 3' tegen 3', maar Eddy Sibbing daagde me uit om 1' tegen 5' te doen. Ik besloot er maar 2' tegen 5' van te maken. Beide partijen won ik, hoewel dat in de tweede partij nog niet eens zo gemakkelijk ging. Voor mij is het belangrijk om te schaken, een week voor "Dieren". Ik moet weer wat "ritme" krijgen en ik wil een beetje weten hoe ik er nu aan toe ben. Op Playchess speel ik de laatste tijd weer erg slecht en dat komt denk ik omdat ik al een hele tijd niet meer geschaakt heb. Verder wil ik nog wat aan m'n openingen sleutelen. Het lijkt me leuk om dat eens met iemand te doen. Ik denk dat er met wit wel iets is te vinden om je tegenstander zijn nazet hard te laten voelen, maar ik heb die methode nog niet gevonden. Met zwart wil ik eveneens kunnen scoren. Dan zal ik elke partij zo'n beetje moeten spelen als tegen Raoul van Ketel. Kortom: de mogelijkheden om een sterke schaker te worden zijn er, maar iemand moet me scherp houden.

Mijn dag als barhoofd verliep in ieder geval beter dan verwacht. Op naar de volgende overwinning?

Gerelateerde artikelen:
Achter de bar; 30-12 2008
Zomerschaak 2; 11-07 2007   

3 opmerkingen: