12-04-2009

Lentetoernooi


16 mei

Vorig jaar heb ik thuis een schaaktoernooi georganiseerd. Het leek me leuk om dat dit jaar te herhalen. De vraag is natuurlijk wat een goede datum is. Omdat ik het onder "schooltijd" wil spelen, moet het toernooi in het weekend zijn en mag het niet samenvallen met schaaktoernooien en moet ik er zijn.
De beste periode lijkt in mei te zijn, ook vanwege het weer. Het moet een soort tuintoernooi worden. Dat is alleen een succes als het
1) droog is
2) niet te koud is

Qua temperatuur zal het wel goed zitten, maar met de neerslag weet je het nooit. Vorig jaar regende het in de ochtend van 12 augustus, waardoor alles nat was. Dat moet dit jaar anders, maar je hebt het weer niet in de hand. Daarom wil ik een reservedatum achter de hand hebben.

De beste datum voor het toernooi lijkt de week na de laatste ronde van de KNSB-competitie te zijn, namelijk zaterdag 16 mei. Anders wordt het 23 mei (of wil iemand nog op zondag spelen?)

Materiaal
Omdat ik materiaal nodig heb voor het toernooi, moet ik wel weten wie komt. Daarom eis ik dat je je voor 11 mei opgeeft. Anders kan ik niet aan de vraag voldoen en moet iemand weer met een sierspelletje spelen.

Toernooivorm
De toernooivorm is nog niet zeker. Het hangt sterk af van het aantal deelnemers. Bij 8 deelnemers is een KO-toernooi misschien een idee, anders zal het gewoon een competitie worden. Daar wil ik nog niet op vooruit lopen.

Dus:
Snelschaaktoernooi
16 of anders 23 mei
In mijn tuin
Aanmelden voor 11 mei

Tot slot: wie weet een leuke prijs voor de winnaar?

Pinkstertoernooi
Ten slotte wil ik gebruik maken van de aandacht om een oplossing voor het kwakkelende Pinkstertoernooi aan te dragen: laatst schreef ik een artikel over het toernooi en over de overlevingsstrategieën. In de categorie "vluchten" heb ik nog een idee: hou het gewoon met Pasen. Met Pasen zijn naar mijn gevoel niet zo veel toernooien, dus dat is een gat in de schaakmarkt. 

Eerst wil ik de 2009-editie afwachten, maar als het deelnemeraantal weer lager is dan vorig jaar (hoewel ik betwijfel dat dat kan), is het tijd voor drastische maatregelen.

Gerelateerde artikelen:

1 opmerking: