30-12-2008

Achter de bar

Oliebol
Gisteravond had ik dus bardienst. Met frisse tegenzin was ik naar het DSC gefietst om mezelf daar vier uur beschikbaar te stellen. Vroeger was er rond deze tijd nog wel een "oliebollentoernooi", wat altijd wel gezellig was. Een beetje snelschaken en vooral veel oliebollen snacken. Helaas is die traditie gebroken en was er een gewone clubavond. Ik hoopte maar dat het een rustig dagje zou worden, maar toen ik binnen kwam, zag ik dat de zaal zwart was van de mensen.

Ik liep dus maar schoorvoetend naar de bar, waar Pieterse al koffie had gemaakt. Verder was het weer een groot raadsel voor mij, die bar. Ik had geen idee hoe alles nou werkte en daar kwam nog eens bij dat er geen prijslijst was. Dat ging dus lekker.
In het begin van de avond kwam iedereen koffie bestellen, later kwamen er wat exotische drankjes en daarna het bier. Ondertussen stapelden de kopjes zich op en werd het tijd om die zooi af te wassen. Dat deed ik dan maar. Lenaart, die in het begin van de partij weinig aan zijn bord zat, wist wel hoe het moest. Vaat erin, dan die klep dichtrammen en op het knopje drukken. Okee... Toch maakte het ding niet erg goed schoon. Toen ik op het eind van de avond aan de tweede ronde begon, haalde Guido Vijn ergens een zakje met wasmiddel vandaan. Dat moest er dus ook nog bij... ;)

Thee
Grappig was dat er ook thee werd besteld die avond. Het was Lenaarts tegenstander, Sicco Racekamp als ik me niet vergis, die een kopje thee lustte. Dus ik op het knopje van de waterkoker gedrukt, maar hij zat helemaal vol, dus duurde het nogal lang voordat het water kookte. Lenaart wist nog wel een functie voor de rest van het water: dat kon in een vieze thermosfles waar koffie in had gezeten. Zo gezegd, zo gedaan.
Verder had Lenaart gezegd dat er een suikerklontje in de thee moest, dus had EB een suikerklontje in het kopje gegooid. Maar dat was niet de bedoeling, volgens Lenaart, die geen kopje suikerwater durfde te geven. Hij wist namelijk niet of Racekamp wel suiker in z'n thee wilde. :S
Ik dus het water uit die thermoskan in dat kopje schenken, maar dat water had al een theekleur... :S Dat schoot dus niet op. Ondanks al het gedoe won Lenaart al gauw een stuk na een merkwaardige opening. Ik dacht dat -ie het wel effe snel zou uitspelen, maar juist toen ging hij nadenken. Uiteindelijk won hij wel.

Analyses
Aan het eind van de avond zijn er dan weer de analyses. EB stond een pion voor tegen Guido Vijn, maar toen die op vallen stond, bood EB remise aan. Onterecht, zo bleek. Want Vijn had nog maar een halve minuut voor zijn laatste zet en dan moest hij de verleiding weerstaan om wits pion op d7 niet meteen onschadelijk te maken. Dat zou een toren kosten. Maar ook na andere zetten had wit groot voordeel. Het bleef nog lang onrustig aan het bord.
Datzelfde gebeurde bij Coen, die hardhandig van het bord werd gezet door Fliffer. Er was weer eens iets fundamenteel mis met zijn opzet, maar Coen wist toch nog aan te wijzen waar hij in de fout was gegaan. John Markus, die bij de bar stond, hoorde het van achter in de zaal en dacht er het zijne van. De titelloze FM kon echter allerminst tevreden zijn over zijn remise tegen Pieterse. Tegen die orang-oetan stond hij niet echt beter en besloot hij tot een correcte remise, wat toch best mager is tegen iemand met zo'n 400 elopunten minder.
FM Henk wist Richard Lindeman geruisloos te verslaan, wat hem vast weer hielp op de ranglijst. Een andere opmerkelijke uitslag was de overwinning van Bert Kieboom op Rik Weidema. Daarmee was de koek wel zo'n beetje op. Letterlijk, want een pak speculaas werd al vroeg in de avond gretig verorberd. Geen oliebollen dus, maar wel speculaas...

Nadat ik de glazen had afgedroogd en Guido het geld had geteld, ging ik weer naar huis, door de vrieskou. Opgelucht, dat wel. Ik ben benieuwd wat mijn bar-elo eigenlijk is. 200 of zo?

Archief:
Zomerschaak (2); 11-07 2007

Gerelateerde artikelen:
Bardienst; 29-12 2008
Groningen; 25-12 2008

Geen opmerkingen:

Een reactie posten