Drie mensen aan de kop van het kampioenschap
Met een sublieme race liet Lewis Hamilton zien dat hij nog niet is afgeschreven. Met grote overmacht won hij voor eigen publiek op een drijfnat Silverstone. Tweede werd een opgeknapte Hidefeld, derde werd Barrichello. Felipe Massa viel vooral in negatieve zin op.
Het was een nat weekend in Engeland. Het ziet er sterk naar uit dat dit een van de laatste keren is dat de Formule 1 naar Silverstone komt. Vanaf 2010 zullen de dure bolides is Donnington rijden. Dat circuit komt me nog enigszins bekend voor van het spel Toca 2 en ik moet zeggen dat ik er geen reet aan vond. Alleen in 1993 is er op dit circuit gereden en ondanks een spectaculaire regenrace, is de Formule 1 er nooit meer teruggekeerd. Terecht natuurlijk, want Silverstone is een van de betere circuits. Alleen al de geschiedenis is onovertroffen. Helaas is er een oude lelijke dwerg die het voor het zeggen heeft in de Formule 1 en het enige wat hem interesseert is zijn bankrekening. May he burn in hell.
Kwalificatie
In de kwalificatie eiste Kovalainen overtuigend de pole op. Hij was een halve seconde sneller dan Mowk Webbah, die een wat al te relaxed rijdende Räikkönen twee tienden voorbleef. Laatstgenoemde zat er niet zo mee. De startplaats zou weinig uitmaken. Hij zou nog gelijk krijgen ook.
Hamilton was slechts vierde, vlak voor Hidefeld. Massa en Kubica hadden problemen en startten slechts als negende en tiende. Het maakte beide heren niet zo veel uit, zo leek het. Ze konden hun auto immers nog afstellen op een natte baan, mocht het gaan regenen...
Race
De race gaat van start op een natte baan. Als de lichten doven is Hamilton het beste weg. Hij passeert Webber en Räikkönen en moet zelfs van het gas om niet op Kovalainen te knallen. Webber volgt het omgekeerde traject: hij valt terug naar de vierde plaats. Als hij bij het opkomen van het lange rechte stuk dan ook nog eens spint, is zijn race al verprutst voor-ie begonnen is. Het deed me denken aan zijn tweede startplaats in Maleisië 2004, toen hij de eerste bocht als dertiende inging. Daarna kreeg hij nog meer rampspoed en stond hij al gauw gedesillusioneerd langs de baan. Zover komt het nu niet. Webber begint aan een moeizame inhaalrace. Met de snelheid zit het wel goed, maar hij ligt te ver achter om nog een rol van betekenis te spelen.
Terwijl de McLarens vooraan de dienst uitmaken, gaat Massa al in de eerste ronde achterstevoren en kan ook aan een inhaalrace beginnen. De uitglijder zal er echter een worden in een lange reeks. Vooraan blijkt Hamilton veel sneller te zijn dan Kovalainen. Na vijf ronden gaat Hamilton zijn teamgenootje maar voorbij. Kovalainen lijkt veel meer moeite te hebben in de verraderlijke omstandigheden. Als hij een slippertje maakt, is Räikkönen hem voorbij. Er staat een spannende strijd te wachten tussen de beste rijders van dit moment. Fernando Alonso houdt het tempo vooraan aardig bij in de openingsfase, maar uiteindelijk verliest hij terrein.
Het breekpunt van de race komt in de 21e ronde, als Hamilton en Räikkönen tegelijk binnenkomen. Hamilton krijgt brandstof èn NIEUWE BANDEN. Bij Ferrari zien ze de noodzaak tot vervanging niet zo en Räikkönen blijft op zijn oude, ietwat versleten banden ronddenderen. Het blijkt de beslissende fout. Na de pitstops kan de Fin helemaal niets meer uitrichten en ziet hij Hamilton iedere bocht een grotere voorsprong nemen.
Op dat moment worden de achterliggers ook weer een probleem voor Räikkönen. Hij ziet Kovalainen in zijn spiegels opdoemen. Wanneer die zijn landgenoot inhaalt, glipt Hidefeld er ongezien langs. De rustige Germaan is terug van weggeweest. Zijn solide en bekeken race levert hem een knappe tweede plaats op.
Halverwege de race begint het plotseling te regenen. Het is het sein voor Piquet en Kubica (!) om hard van de baan te vliegen. Bij Honda doet Ross Braun wat iedereen had kunnen verzinnen: hij laat beide rijders binnenkomen voor full wets. Williams is het enige team dat volgt. Het legt de teams geen windeieren, want de bolides rukken rap op. Barrichello profiteert het meest. Hij is veel sneller dan de mannen voor hem en hij rukt op naar de derde plaats. Teamgenootje Jenson Button is minder gelukkig. Hij graaft zijn bolide vast in het grind na een uitstapje. Nakajima werkt zich op vanaf de staart naar een plek in de punten.
Behalve de als een amateur rijdende Massa zijn er verder weinig kanslozen. De Force India-bakken zijn al uit de strijd door twee suffe uitglijders. Subtiel reed op het moment dat hij uitgleed op een keurige elfde positie rond. Fisichella liet weer eens zien waarom ze hem bij Renault niet meer willen hebben: hij zou als ervaren rot beter moeten weten. Datzelfde zou je denken van DC, die zijn laatste race op Silverstone al in de eerste ronde beëindigde. Hij tikte Vettel onhandig aan, waarna de twee stieren in het grind stonden.
Het ontgaat Hamilton allemaal. Hij rijdt de laatste ronden zo langzaam mogelijk en wint met "slechts" een minuut voorsprong op Hidefeld. Barrichello wordt derde, terwijl Räikkönen de schade beperkt houdt met een vierde plaats, op meer dan een ronde achterstand (!). Kovalainen wordt vijfde, vlak voor Alonso, die ondanks een prima pace maar een matig resultaat haalde. Met een beetje slimme tactiek had hij er veel meer uit kunnen halen. Zevende werd Trulli. Vor hem geldt het verhaal van die tactiek iets minder. Achtste werd Nakajima, die in de laatste ronde nog voorbij werd gereden. Daar zal het team niet erg gelukkig van zijn geworden, want hij werd nog zo gewaarschuwd over de boordradio. Zo werd het team van Williams slechts met één punt beloond, niet erg veel voor een goede tactiek.
Door dit resultaat staan Hamilton, Massa en Raikkonen met 48 punten aan kop van het kampioenschap. Zoals Olav Mol zou zeggen:
"Drie mensen aan de kop van het kampioenschap met een gelijk aantal punten."
Het was in ieder geval een gave race. Over twee weken is de GP van Duitsland, op het übersaaie circuit van Hockenheim. Hopelijk gaat het dan ook weer regenen.
Met een sublieme race liet Lewis Hamilton zien dat hij nog niet is afgeschreven. Met grote overmacht won hij voor eigen publiek op een drijfnat Silverstone. Tweede werd een opgeknapte Hidefeld, derde werd Barrichello. Felipe Massa viel vooral in negatieve zin op.
Het was een nat weekend in Engeland. Het ziet er sterk naar uit dat dit een van de laatste keren is dat de Formule 1 naar Silverstone komt. Vanaf 2010 zullen de dure bolides is Donnington rijden. Dat circuit komt me nog enigszins bekend voor van het spel Toca 2 en ik moet zeggen dat ik er geen reet aan vond. Alleen in 1993 is er op dit circuit gereden en ondanks een spectaculaire regenrace, is de Formule 1 er nooit meer teruggekeerd. Terecht natuurlijk, want Silverstone is een van de betere circuits. Alleen al de geschiedenis is onovertroffen. Helaas is er een oude lelijke dwerg die het voor het zeggen heeft in de Formule 1 en het enige wat hem interesseert is zijn bankrekening. May he burn in hell.
Kwalificatie
In de kwalificatie eiste Kovalainen overtuigend de pole op. Hij was een halve seconde sneller dan Mowk Webbah, die een wat al te relaxed rijdende Räikkönen twee tienden voorbleef. Laatstgenoemde zat er niet zo mee. De startplaats zou weinig uitmaken. Hij zou nog gelijk krijgen ook.
Hamilton was slechts vierde, vlak voor Hidefeld. Massa en Kubica hadden problemen en startten slechts als negende en tiende. Het maakte beide heren niet zo veel uit, zo leek het. Ze konden hun auto immers nog afstellen op een natte baan, mocht het gaan regenen...
Race
De race gaat van start op een natte baan. Als de lichten doven is Hamilton het beste weg. Hij passeert Webber en Räikkönen en moet zelfs van het gas om niet op Kovalainen te knallen. Webber volgt het omgekeerde traject: hij valt terug naar de vierde plaats. Als hij bij het opkomen van het lange rechte stuk dan ook nog eens spint, is zijn race al verprutst voor-ie begonnen is. Het deed me denken aan zijn tweede startplaats in Maleisië 2004, toen hij de eerste bocht als dertiende inging. Daarna kreeg hij nog meer rampspoed en stond hij al gauw gedesillusioneerd langs de baan. Zover komt het nu niet. Webber begint aan een moeizame inhaalrace. Met de snelheid zit het wel goed, maar hij ligt te ver achter om nog een rol van betekenis te spelen.
Terwijl de McLarens vooraan de dienst uitmaken, gaat Massa al in de eerste ronde achterstevoren en kan ook aan een inhaalrace beginnen. De uitglijder zal er echter een worden in een lange reeks. Vooraan blijkt Hamilton veel sneller te zijn dan Kovalainen. Na vijf ronden gaat Hamilton zijn teamgenootje maar voorbij. Kovalainen lijkt veel meer moeite te hebben in de verraderlijke omstandigheden. Als hij een slippertje maakt, is Räikkönen hem voorbij. Er staat een spannende strijd te wachten tussen de beste rijders van dit moment. Fernando Alonso houdt het tempo vooraan aardig bij in de openingsfase, maar uiteindelijk verliest hij terrein.
Het breekpunt van de race komt in de 21e ronde, als Hamilton en Räikkönen tegelijk binnenkomen. Hamilton krijgt brandstof èn NIEUWE BANDEN. Bij Ferrari zien ze de noodzaak tot vervanging niet zo en Räikkönen blijft op zijn oude, ietwat versleten banden ronddenderen. Het blijkt de beslissende fout. Na de pitstops kan de Fin helemaal niets meer uitrichten en ziet hij Hamilton iedere bocht een grotere voorsprong nemen.
Op dat moment worden de achterliggers ook weer een probleem voor Räikkönen. Hij ziet Kovalainen in zijn spiegels opdoemen. Wanneer die zijn landgenoot inhaalt, glipt Hidefeld er ongezien langs. De rustige Germaan is terug van weggeweest. Zijn solide en bekeken race levert hem een knappe tweede plaats op.
Halverwege de race begint het plotseling te regenen. Het is het sein voor Piquet en Kubica (!) om hard van de baan te vliegen. Bij Honda doet Ross Braun wat iedereen had kunnen verzinnen: hij laat beide rijders binnenkomen voor full wets. Williams is het enige team dat volgt. Het legt de teams geen windeieren, want de bolides rukken rap op. Barrichello profiteert het meest. Hij is veel sneller dan de mannen voor hem en hij rukt op naar de derde plaats. Teamgenootje Jenson Button is minder gelukkig. Hij graaft zijn bolide vast in het grind na een uitstapje. Nakajima werkt zich op vanaf de staart naar een plek in de punten.
Behalve de als een amateur rijdende Massa zijn er verder weinig kanslozen. De Force India-bakken zijn al uit de strijd door twee suffe uitglijders. Subtiel reed op het moment dat hij uitgleed op een keurige elfde positie rond. Fisichella liet weer eens zien waarom ze hem bij Renault niet meer willen hebben: hij zou als ervaren rot beter moeten weten. Datzelfde zou je denken van DC, die zijn laatste race op Silverstone al in de eerste ronde beëindigde. Hij tikte Vettel onhandig aan, waarna de twee stieren in het grind stonden.
Het ontgaat Hamilton allemaal. Hij rijdt de laatste ronden zo langzaam mogelijk en wint met "slechts" een minuut voorsprong op Hidefeld. Barrichello wordt derde, terwijl Räikkönen de schade beperkt houdt met een vierde plaats, op meer dan een ronde achterstand (!). Kovalainen wordt vijfde, vlak voor Alonso, die ondanks een prima pace maar een matig resultaat haalde. Met een beetje slimme tactiek had hij er veel meer uit kunnen halen. Zevende werd Trulli. Vor hem geldt het verhaal van die tactiek iets minder. Achtste werd Nakajima, die in de laatste ronde nog voorbij werd gereden. Daar zal het team niet erg gelukkig van zijn geworden, want hij werd nog zo gewaarschuwd over de boordradio. Zo werd het team van Williams slechts met één punt beloond, niet erg veel voor een goede tactiek.
Door dit resultaat staan Hamilton, Massa en Raikkonen met 48 punten aan kop van het kampioenschap. Zoals Olav Mol zou zeggen:
"Drie mensen aan de kop van het kampioenschap met een gelijk aantal punten."
Het was in ieder geval een gave race. Over twee weken is de GP van Duitsland, op het übersaaie circuit van Hockenheim. Hopelijk gaat het dan ook weer regenen.
Hamilton kon tevreden uit zijn bolide stappen: hij had zijn concurrentie flink afgedroogd.
Links:
Formule 1-nieuws
Gerelateerde artikelen:
Gerelateerde artikelen:
Ferrari oppermachtig, Hamilton diep triest; 22-06 2008
BMW gelukkigst op slecht Canadees asfalt; 08-06 2008
Archief:
Räikkönen wint slaapverwekkende race in Engeland; 09-07 2007
Archief:
Räikkönen wint slaapverwekkende race in Engeland; 09-07 2007
Geen opmerkingen:
Een reactie posten