01-11-2010

Live Messenger Essentials kun je missen als kiespijn


Hete thee

Het zijn de kleine handelingen waar je later het meeste spijt van kunt hebben. Onnadenkend een pion terugslaan, nog even een tussenschaakje geven, met de bekende gevolgen. Iedere schaker zal het wel kennen. Vanmiddag overkwam me ook zoiets, maar dan met het achteloos installeren van een flutprogramma.

Het begon allemaal toen ik thuiskwam in Amstelveen. Ik had zes uur college gehad en ik was wel toe aan wat ontspannend tijdverdrijf achter mijn laptop. Allereerst zou ik mijn nieuwe toetsenbord installeren en vervolgens zou ik op Blackboard eens kijken wat de studieopdrachten inhielden. Hoewel ik vrij moe was, had ik het gevoel dat de vakken die ik nu heb, prima te doen waren. Het kon dus een mooie periode worden.

Tevreden zag ik dat het nieuwe toetsenbord inderdaad een verbetering was. Ik was zelfs zo blij, dat ik de computer vrolijk wat updates liet uitvoeren, iets wat ik anders nooit doe. Kleine veranderingen, kleine verbeteringen. Straks blijkt dat mijn programma's zo verouderd zijn, dat de nieuwe updates er niet eens meer op werken... Nee, ooit moesten die dingen toch gedownload worden, dus waarom niet nu? Dat heb ik geweten...

Zo bleek ik mijn MSN-programma te hebben upgedate. Het probleem: ik kon het icoontje niet meer vinden. Waar was m'n MSN ineens gebleven? Hoewel ik al drie jaar amper meer actief op MSN zit, ben ik nog wel vaak offline-online. Die "innovatie" kwam mijn studieresultaten ten goede. Als mensen iets te zeggen hebben, dan spreken ze me maar aan. Afhankelijk van de hoeveelheid taken die ik nog moet afwerken, reageer ik dan knorrig tot geïnteresseerd. Voor de studie gebruikte ik het programma eigenlijk niet. Ik heb ook amper medestudenten in m'n contactenlijst staan. Uitgerekend vandaag kwam daar verandering in, ik zou namelijk met een medestudent aan een opdracht gaan werken. Ik denk dat dat ook wel het beste werkt, lekker thuis wat interpunctieloze berichtjes uitwisselen. Scheelt een hoop reistijd en de ander kan ook niet zeggen dat-ie iets niet had verstaan of zo...

Ineens had ik MSN hard nodig en ineens was het weg. Ik dus zoeken in de bestanden op m'n laptop. Ik moet zeggen dat die nieuwe computers één groot doolhof zijn. Het mag er dan wel leuk uitzien met die bewegende pictogrammen, overzichtelijk is het allerminst. Daarnaast is mijn laptop uitgerust met twee Program Files-mappen, om het nog eens lekker overzichtelijk te houden. Maar in één zo'n map stond het programma dan wel. Een hele geruststelling.

Vervolgens was m'n eerste indruk van het programma op zijn zachtst gezegd niet al te positief. Het programma startte in een raar scherm op en vervolgens kreeg ik een enorm scherm in beeld met het laatste nieuws of zo. Alsof ik daar op zat te wachten. Het MSN-gedeelte was bijzonder klein. Ook weigerde het programma mijn e-mails weer te geven vanwege een of andere domme foutmelding. Dus moest ik voor mijn elektronische post naar de site van hotmail.com. Erg omslachtig allemaal.

Vervolgens besloot ik maar het internet te raadplegen om van de nieuwste versie af te komen. Daarbij stuitte ik op een aantal lotgenoten. Stuk voor stuk waren de forumgangers negatief over de nieuwe versie van het communicatieprogramma. Hun klachten waren zó herkenbaar. Het was tevens een site waarvan ik had gewild dat ik 'm eerder had bezocht...

De site leverde wel een aantal aanknopingspunten op om de update te verwijderen. Dat ging namelijk niet zo makkelijk. Een update is blijkbaar niet een soort schil die je er weer af kunt peuteren, maar meer een soort sapje dat aan een borrelend mengsel wordt toegevoegd. Kortom: de hele zooi moest eraf. Vervolgens moest er weer een oude versie van MSN op. Ik heb het op verschillende sites (op eigen risico) geprobeerd een fatsoenlijke versie van MSN te downloaden. Het downloaden ging traag en ik liet de computer ratelen terwijl ik het eten moest koken. (!)

Toen ik terugkwam, zag ik dat het programma was gedownload. Verheugd volgde ik de instructies op, waarna ik opeens een foutmelding kreeg. Het hele feest ging op het laatste moment niet door. Vervolgens probeerde ik het programma elders te downloaden, maar weer geen succes. Uiteindelijk slaagde ik erin een extreem oude versie (5.1) te downloaden, maar de handleiding veranderde van het ene op het andere moment in het Spaans... Pas bij versie 7.0 had ik succes, maar toen ik in wilde loggen, kreeg ik weer een foutmelding. Dat ik een te oude versie had of zo... :S

Zo doen die lui van Micro Soft dat dus. Even een nieuwe flutversie uitbrengen, die door middel van (automatische?) downloads aan het publiek opdringen en vervolgens iedereen dwingen die versie te gebruiken. De oudere versies als 8.0 of 8.5 zijn al niet meer te downloaden. Ik vind dit echt te schandalig voor woorden. Maar Micro Soft is erg bedreven in het omtoveren van goede programma's (Excel, Word) in gebruiksonvriendelijke gedrochten.

Ten einde raad besloot ik toch maar om de nieuwste versie van MSN te downloaden. Het was inmiddels negen uur geweest en ik zag dat Ewood me braaf had aangesproken. Ik wilde hem graag meteen aanspreken, maar dat lukte niet. Om de één of andere reden was m'n MSN geblokkeerd. Bleek ik mijn status te moeten veranderen van offline om iets te kunnen zeggen. Vervolgens viel m'n internet om de drie zinnen uit, waarna MSN zich met tegenzin weer opnieuw ging aanmelden, met als gevolg dat ik wéér als offline werd aangemeld en eerst m'n status terug moest veranderen.

Ewood slaagde erin zijn MSN-programma naar mij te versturen. Morgen ga ik, als ik tijd heb, het programma opnieuw installeren. Hopelijk kan ik dan een punt zetten achter deze nare klucht. Mijn bloed bereikte op een aantal momenten z'n kookpunt en het is waarschijnlijk goed dat Teun er vandaag niet was, anders zal hij zich wel meerdere hoedjes zijn geschrokken. Als het me morgen niet lukt om MSN goed te installeren, ga ik dat e-buddy maar eens proberen.* Dat kan onmogelijk slechter zijn dan die troep die ik nu op m'n PC heb staan.

Inmiddels is het alweer bijna elf uur en heb ik bijna al m'n vrije tijd verneukt door dit stomme programma. Computers halen geregeld het slechtste in me naar boven. Zelfs een kopje thee zetten helpt daar niet tegen. Als Bill G. in m'n buurt zou komen, was de neiging het goedje in z'n nek te gieten waarschijnlijk onbedwingbaar geworden. En dat zijn nou juist de kleine handelingen waar je later het meeste spijt van kunt hebben.

* Met dank aan Rvv.

Gerelateerde artikelen:
Overgangsfase; 30-10 2010

7 opmerkingen: