18-04-2010

Ledz pardy!


BSG sluit wisselvallig seizoen af als runner-up

Tevergeefs hoopte BSG in Groningen op een wonder. Het moest wel heel gek lopen, wilde de ploeg uit Bussum nog kampioen worden in klasse 1A, want zowel Caïssa als Purmerend zou moeten verliezen en dan zou BSG maar moeten winnen van Vianen. Uiteindelijk bleek die laatste opgave al moeilijk genoeg.

Voor de gezamenlijke slotronde was BSG nog lichtelijk optimistisch. Hoewel de koplopers een matchpunt meer hadden, speelde Purmerend tegen het sterke Zukertort, terwijl Caïssa tegen Utrecht 2 speelde. Het grappige was dat Utrecht 2 en Vianen in een degradatiestrijd waren verwikkeld. Met een gelijk aantal matchpunten stonden de Domstedelingen net boven de degradatiestreep, in tegenstelling tot de ploeg uit Cuijk. Utrecht 2 had zijn lot dus in eigen hand, maar moest daartoe wel winnen van de koploper. Aan de andere kant zou Vianen zijn uiterste best doen tegen ons, maar daar maakte ik me niet zo'n zorgen om. Wij hadden niks te verliezen, Caïssa wel. 

Mijn eigen voorbereiding stelde niks voor. De laatste tijd heb ik het heel erg druk. Het veldwerk in Oostenrijk staat voor de deur en alles komt nu samen. Daarnaast moet ik nog een "Essay" schrijven over een vak waarvan ik de ballen verstand heb. Het schaken kwam dan ook op het tweede plan. Ik had er ook geen zin in. Het was zelfs zo erg dat ik niet eens actief probeerde de teamleider op andere gedachten te zetten toen hij me voor de tweede keer met zwart wilde laten spelen. Met wit was mijn score tot gisteren 3½ uit 4, met zwart scoorde ik 1 uit 4. Maar aangezien mijn voorbereiding verre van optimaal was, durfde ik geen witpartij op te eisen. Een leermomentje: ik moet vaker mijn verantwoordelijkheid nemen.

Wedstrijd
Even na tien uur vertrok de trein vanuit Naarden-Bussum. Na een twee uur durende treinrit waarin we twee keer moesten overstappen, kwamen we aan in Groningen, waar we onze "thuiswedstrijd" tegen Vianen speelden. De speelzaal was maar een paar bushaltes van het station, waardoor we ruim op tijd aankwamen. Alle teams in onze klasse speelden mee. De teams die vochten om het kampioenschap speelden in de bovenste zaal. De andere vier teams heb ik niet zien spelen. Het was een weerzien van bekenden. Terwijl Lody Kuling en MadU Tan tegen elkaar zaten te schaken, vroeg Kevin Tan of ik tegen hem wilde schaken. Terwijl die twee naast ons zaten te schaken alsof het poker was, deden wij het wat serieuzer. Na het potje was het alweer tijd en ging ik naar m'n bord.

Vianen kwam in de belangrijke wedstrijd met een B-team. Hun kopman Reiner Odendahl deed niet mee. BSG had de bijna jarige beertjes aan de hoogste zwarte borden gezet, terwijl Berelowitsch het tweede bord bezette. Leon speelde aan #4, FM Henk aan #5, terwijl het oudere bijna jarige beertje Ton aan #6 zat. Dit beertje zat aan #7, Ptr zat aan #8, terwijl Le en Coen de laagste borden bezetten.

Zelf knalde ik de openingszetten vrij snel op het bord. Ik vond mijn zetten er nog wel enigszins normaal uitzien en volgens de kenners was het nog theorie wat ik deed, maar toch kwam ik een beetje raar te staan, anders dan in de bekerwedstrijd tegen WSc. Veel van de overige partijen heb ik niet meer gezien. Belangrijk voor ons was hoe Utrecht het zou doen. Al bij de eerste keer dat ik kijk zie ik dat we niet op al te veel medewerking hoeven te rekenen: aan bord twee staat Laura Bensdorp met wit totaal verloren tegen Marc Overeem. Zelf kwam ik ook behoorlijk slecht te staan. Ik verwachtte dat Ornett Stork, mijn tegenstander, een gesloten stelling ging spelen met een goed paard tegen een slechte loper, maar nu kwam de stelling juist open en was ik het loperpaar kwijt. Voor m'n gevoel miste mijn tegenstander de ene na de andere goede zet, maar blijkbaar waren zijn zetten ook goed of zo. Het is niet de eerste keer dat ik geen snars begrijp van de wereld om mij heen.

Aan de hoogste borden ziet het er wel aardig uit. Large staat beter, Berelowitsch lijkt toe te kunnen slaan en Ewood overspeelt hun sterkste man vanuit de opening. Daar staat wel weer tegenover dat Coen opeens met een stuk minder doorploetert. Ik kon me wel voor m'n kop slaan dat ik niet aan zijn bord speelde. Volgend jaar gaat-ie elke wedstrijd aan bord één spelen. Doe het nou maar Edwin, anders worden we nooit kampioen.
Ondertussen deed Ptr naast me aan "gallery-play" door in een goede stelling een kwaliteit te offeren, wat eeuwig schaak zou hebben opgeleverd. Zijn tegenstander liet zich overbluffen en verloor vervolgens de partij. Na afloop was Ptr blij dat hij z'n zelfvertrouwen terug had nadat hij de afgelopen tijd de ene na de andere goede stelling in de soep had laten lopen, zoals bijvoorbeeld tegen Coen afgelopen maandag. Ook bralde hij dat hij volgend seizoen liever in BSG 2 zat, omdat dat niveau lager was of zo. Ik vatte geen jota van zijn bewering, zo sterk zijn de lagere borden in de eerste klasse nou ook weer niet.

Zelf probeerde ik me nog te verweren tegen wits sterke aanval. Dat leek nog wel redelijk te lukken, maar uiteindelijk kwam het gehak dan toch. Ik zag niet beter dan dat ik mijn dame offerde, waarna ik in tijdnood (!) niet de handigste zetten speelde en kon opgeven.
Naast me stond Ton opeens heel slecht. De hele partij stond hij een aantal houtjes voor, maar nu stond hij in een dame-eindspel opeens een boertje achter en zijn stelling was moeilijk te verdedigen.

En Leon dan? Die stond naar verluidt ook de hele partij slecht. Zijn tegenstander bood geregeld remise aan, maar tevergeefs. Leon ging door tot het bittere eind, zelfs in een ongelooflijke remisestelling. De Oetoes maken allebei remise. Large kan zijn verjaardag niet opfleuren met een cadeautje, maar Ewood wel. Hij heeft zijn tegenstander constant onder druk en weet na geduldig manoeuvreren de gaten in de witte defensie te vinden. Daarmee zette hij een kroon op een goed schaakjaar, want met 7 uit 9 is hij de topscorer aan BSG-kant. Gek genoeg vond Ptr het maar een matige partij, wat ik niet zo goed begreep. Sowieso was hij nogal negatief over Ewoods spel in de eerste klasse dit jaar. Vreemd, zo slecht speelde hij toch niet dit jaar?

Tegenover deze goede speler staat helaas ook een slechte speler. Dat is Coen, die maar twee puntjes scoorde en zelfs nog geflatteerd. Zijn enige overwinning behaalde hij in de eerste ronde, daarna was het huilen met de pet scheef. Zijn laatste ronde was typerend voor zijn spel dit seizoen: gauw een stuk weggeven en vervolgens nog schandalig lang doorspelen. En desondanks scoorde Coen in zijn (acht) partijen net zoveel punten als Ewood aan verliespunten.

Betere zaken deden FM Henk en Berelowitsch. Henk had een beter eindspel gewonnen door een geniepige truc. Hoe onze grootmeester won, weet ik niet precies. Hij gebruikte zijn voorzet om voor de zoveelste keer dat vage Siciliaans met Lg2 te doen. En die tegenstanders blijven het maar spelen!

Nachtkaars
Terwijl ik zelf nog zat te jammeren om mijn nederlaag, stonden we toch maar mooi met 5-3 voor. Kampioen konden we niet meer worden, want Caïssa ging winnen. Aan de andere kant had Purmerend verloren, dus zouden we wel tweede kunnen worden. De overwinning leek in ieder geval wel zeker: Leon had een remisestelling op het bord, maar Ton stond verloren. Een krappe overwinning dus. Terwijl Ewood ons verzocht weg te gaan, ging Le een patatje eten. Terwijl iedereen op hem zat te wachten, kwamen Leon en Ton naar buiten lopen. Leon had remise gespeeld, net als Ton. Lachend vertelde hij dat hij een patgrapje had, waardoor hij een nederlaag wist af te wenden. Dat verhulde niet dat de twee in de tweede competitiehelft veel minder scoorden dan in de eerste competitiehelft. Daar kan ik over meepraten. Mijn seizoen is als een nachtkaars uitgegaan.

Daarna gingen we maar een frietje eten bij het station terwijl we wachtten op de trein. De "oudjes" gingen nog uit eten, wij gingen lekker Ewoods verjaardag vieren. Deze dolle avond veranderde in een dolle nacht en uiteindelijk in een duffe ochtend, waarin ik voor en na de formule 1-race een uiltje ging knappen. Een verjaardag is altijd een goed excuus voor een feestje, ook al valt er verder weinig te vieren. Niet onbelangrijk: we hebben nu een mascotte voor komend seizoen!

Uitslagen

BSG [2241] - Vianen/DVP [2130] 6-4 
1. La Ootes [2400] - U Perschke [2103] ½-½
2. A Berelowitsch g [2536] - D Schockenbaeumer [2226] 1-0 
3. E de Groote [2249] - U Dresen f [2305] 1-0 
4. L Pliester m [2361] - T van Lanen [2157] ½-½
5. H van der Poel f [2251] - M Koehler [2134] 1-0 
6. T van der Heijden [2276] - F Lommers [2169] ½-½
7. J de Groote [2124] - O Stork [2113] 0-1 
8. P Drost [2065] - F Wehkamp [2023] 1-0 
9. Le Ootes [2088] - J Selten [2064] ½-½
10. C van der Heijden [2059] - M Huysmans [2006] 0-1

Gerelateerde artikelen:

3 opmerkingen: