11-08-2008

ONJK te Enschede III

Tweede dag

Op 5 augustus was 14 jarig en werden de tweede en derde ronde van het toernooi gespeeld. Zelf had ik die nacht amper een oog dichtgedaan en ik vreesde dat dat bij mijn kamergenoten ook zo was.

Dramatische ochtendronde
In de ochtend zat ik dan ook in de analysezaal waar de slechte resultaten langzaam maar zeker binnensijpelden. De ene na de andere nederlaag kwam binnen. Tot overmaat van de ramp verloor zelfs Ewood. Zijn goede resultaat van gisteren werd met één klap hardhandig de prullenbak in gesmeten. Na afloop was Ewood woedend over het "Duitse" spel van zijn tegenstander. Gek genoeg wist Ewood precies waar hij zijn kans had gemist. Als ie dat voortaan nou tijdens de partij zou weten...
Vin$ was ondertussen de enige (!) die niet verloor. Invin$ible Vin$ kwam echter niet verder dan remise tegen Talitha M. Bij het voorbereiden stelde ik hem voor om Spaans met 4...Pge7!? te spelen. Vin$ verraste me door een scherpe Sveshnikov te spelen, een opening die zo langzamerhand iedereen wel kent. Het werd een grappige partij, waarin Vin$ zelfs even verloren stond. Op het eind had hij nog wel kunnen melken, maar, zo sprak hij, hij schaamde zich dat hij verloren had gestaan.

Tussen de ronden door liep ik met Lenaart mee naar zijn hotel. Hij liet me zijn eerste twee partijen zien. Hij had zojuist door een grapje in de Sveshnikov (!!) gewonnen. Het was een grapje met een schaakje op d5, waarmee wit een kostbare pion wint. Zijn tegenstander vond het nodig om een kwaliteit te geven en werd ongenadig afgeslacht. Lenaart liet de stelling nog eens zien aan o.a. Pascal. Hij zag de truc niet meteen en ging - hoewel Le duidelijk had gezegd dat het een truc was - positionele zetten voorstellen. :P

Middagronde
Later werd 14's verjaardag gevierd met taart. Dat ging er wel in en dat was te zien aan de prestaties van de middagronde. Na de ijsjesscore van de eerste ronde, schaamden sommigen zich zo van de onthutsende prestaties in de ochtend, dat ze best oren hadden om de begeleiders op een ijsje te trakteren. :P

De middagronde verliep dan ook een stuk beter. Ik heb ooit eens geconstateerd dat je ook een halve
off-day kunt hebben en blijkbaar was dat nu weer zo. Iedereen wist weer te winnen, wat dus eigenlijk weer een ijsjesscore betekende. Iedereen, behalve de jarige, hoe ironisch. 14 verloor beide partijen op zijn verjaardag.

Vin$ was tevreden over zijn krachtige zwartoverwinning. In Bart-stijl ging hij op de witte koning af. Wit verdedigde niet optimaal en kon rond zet twintig opgeven. Dat Vin$ met zijn slotzet mat in twee miste doet daar niks aan af.

Ewood speelde zijn tegenstander de vernieling in en kon weer (even) lachen. Ook met Dalmuti zat hij meestal op de grootste stoel. Ik kon daarin niet meegaan. Ik had steeds Ewoudkaarten (laagste kaart een zeven of zo) en dan was ik steeds kleine/grote boer.

Avond
Die avond werd 14's lievelingskostje gemaakt. Brood met allerlei soorten vlees of zo. Gelukkig hadden Ewood en ik een tartaar en dat was best lekker. ;) Na het eten werd er nog lang voorbereid, waardoor ik de volgende dag weer brak m'n nest uit zou komen...

Wordt vervolgd

6 opmerkingen: