12-11-2009

Schaakfragmenten


SGS Snelschaken

Afgelopen zaterdag deed ik mee aan het SGS-Snelschaakkampioenschap voor clubteams. Hieronder een aantal fragmenten:




Uit de wedstrijd HSG - BSG, waarin ondergetekende tegen Wim van der Wijk (toch, Pinda?) speelde en in plaats voor 1.Lh3 (niet gezien, gek genoeg) koos voor 1.Lf1. Heel doortrapt en na 1...The8 deed ik met een big smile 2.Txc6+. Erg goedkoop, maar dat wil nog wel eens werken met snelschaken.

Uiteindelijk stond het 2½-2½ en was de beruchte EB nog bezig:


In een eindspel met toren en drie pionnen tegen loper en drie pionnen had wit al zwarts pionnen weten af te ruilen. Teleurgesteld constateerde ik dat de winstkansen verkeken waren, maar EB probeerde nog wat en warempel, wit deed 1.Ke1?? Helaas deed EB 1...Kxg4. Tja, tunnelvisie... De partij eindigde vrijwel onmiddellijk in remise.

Tegen de teams van Paul Keres had ik twee opmerkelijke eindspelen tot een goed einde weten te brengen. Om te beginnen de partij tegen Willem van de Fliert, waarin ik lelijk werd weggespeeld. Echter, na een onnodige afwikkeling van hem wist ik ineens remise te maken:


Een vervelende stelling. Op 1.Pd3 komt 1...Kc4 en ik kan wel inpakken. Dat bracht me op het idee om 1.f4 te doen, wat remisekansen geeft. In de partij ging het als volgt: 1...Kxb4 2.fxe5 fxe5 3.Pd3+ Kc3? Hier won 3...Kxa5 nog steeds. Nu werd het remise na 4.Pxe5 d3 5.Pxd3 Kxd3 6.a6 Lxa6 7.Kh3 Kxe4 8.Kxh4. Oef!

En wat te denken van de partij tegen de beruchte JJJ:


Ook met weinig materiaal kunnen dingen nog volledig uit de klauwen lopen. Ik was hier dingen als Pg5-e6xf8 van plan, maar toen kwam ineens 1...Te5?? tussendoor. Dankbaar maakte ik hiervan gebruik: 2.Ph6+ Kh8 3.Phf7+ Kg8 4.Pxe5. Na afloop sprak mijn tegenstander vol bewondering over mijn blokje stukken dat opeens goed samenwerkte.

Interne competitie
Ook voor mij is de IC weer begonnen. Op 2 november speelde ik mijn eerste partij. Ik kreeg wit tegen Klaas Siewertsen, een 14/1500-speler. Ik was enigszins verrast, vorig jaar speelde ik ineens, na maandenlange afwezigheid, tegen FM Henk. Ik ging er maar eens goed voor zitten. Ik wilde graag winnen en voor m'n tegenstander was het misschien leuk om tegen een "sterke" schaker te spelen. Hij speelde Philidor en gaf al meteen z'n centrum op, zoals ze dat tegenwoordig doen. Ik deed al gauw het wat speculatieve 5.e5, wat bij goed spel van zwart niet echt iets oplevert. Na wat onhandige zetten van hem leverde het me een goede stelling op, die ik hardhandig tot winst voerde. Daarna analyseerden we nog wat.

Afgelopen maandag was ik opnieuw van de partij. EB zag het onheil al aankomen en stuurde een volzin mijn richting op. Toen zag ik het pas: ik speelde tegen hem en wel met wit. Een mooie manier om bij de teamleider te slijmen... Dat ik opnieuw wit had, verraste me wel, maar het zou me in ieder geval wel kunnen helpen in deze partij. Ik speelde de "huilvariant" weer eens en dat ging best goed. Een belangrijk moment kwam op zet zeven. In de meesterklasse maakte ik met zwart een dergelijke fout met zwart als EB nu:




Zwart had zojuist 7...Lc5?! gespeeld, in plaats van het gebruikelijke 7...Df6. Ik zat te kijken naar 8.hxg4 hxg4 9.Lg5, maar dat beviel me uiteindelijk niet zo. Nadat ik mezelf ervan had overtuigd dat het echt niks won, deed ik maar 8.Pbd2, met het idee Pd2-c4xe5. Er volgde 8...De7?! 9.Pc4 en nu moest 9...Lf3 al. Toen had ik al een aanzienlijk voordeel te pakken. Ik won uiteindelijk de e-pion en, net als in mijn partij tegen Swinkels, werd wits centrum erg sterk. Mijn techniek was echter niet zo goed, want ik sloot de stelling. Uiteindelijk had ik nog "mazzel" dat de volgende afwikkeling in de stelling zat:


39.e7! Txe7 40.Te6+ Een aardige afwikkeling, die zou moeten leiden naar een gewonnen eindspel. EB liet zich dat niet bewijzen en deed 40...Kd7, waarna ik eenvoudig won. In bed lag ik te denken aan het eindspel na 40...Txe6. Dan wint 41.dxe6 eenvoudig, zag ik toen. Achter het bord was ik gek genoeg niet zo overtuigd en rekende ik 41.fxe6 door. Natuurlijk krijgt zwart dan twee ver verwijderde potentiële vrijpionnen, maar ik dacht dat ik hard had gemaakt dat die weinig zouden klaarmaken. Zwart moet ...f5 doen en na gxf5 is mijn f-pion eerder aan de overkant dan zwarts h-pion. Toen kwam ik erachter dat zwart met een koning op e7 alle pionnen afstopt. Maar goed dat het niet op het bord kwam!

Playchess
Tot slot nog een goede daad die ik denk te hebben verricht. Ik kwam weer een keertje op Playchess en ik zag hoe VR keer op keer werd ingemaakt door een toch niet al te sterke GM. VR zei beteuterd dat hij uit vorm was. Toen zei ik hem even flink de waarheid, waar hij niet blij mee was, maar ik bedoelde het positief. En ineens kwam VR los en hakte de GM keer op keer in de pan. Zijn spel was ineens stukken beter en uiteindelijk won hij een slordige honderd virtuele elopuntjes.


Ineens won VR de ene na de andere partij. Behirder was trots op de kopman van het BSG-internetschaakteam.






En dit had hij er zelf over te zeggen. Volgens de filosoof Sen ben ik vast een enorme egoïst, omdat ik nut ontleen aan het welzijn van VR en dat ik dus mijn eigenbelang heb gediend. Wel was ik blij dat mijn manier van "coaching" een keer succes had. Dat heb ik nog niet vaak meegemaakt. Nu verwacht ik eerlijk gezegd wel een telefoontje uit Nijmegen of Groningen... Ik heb geduld.

Gerelateerde artikelen:
Kibitzer; 10-10 2008

3 opmerkingen: