02-11-2008

Kampioen in de laatste bocht

Juichend vielen ze elkaar in de armen. Hun Felipe was winnend over de streep gekomen en was daarmee wereldkampioen geworden. En dat in zijn thuisrace. Wat was de wereld toch mooi. Maar toen keek vader Massa nog eens naar de monitor...

Het wereldkampioenschap van 2008 kon niet spannender. Hamilton was al met drie wielen kampioen bij het ingaan van de laatste race, maar Massa reed de race van zijn leven. Terwijl Massa ging winnen, vocht Hamilton met Vettel voor de vijfde plaats. Die plaats was hij door een stuurfout kwijtgeraakt en met nog een paar bochten te gaan, zag het er somber uit voor hem. Ze naderden een aantal slomere auto's. Hamilton kwam slecht de bocht uit en Vettel bleef buiten zijn bereik. Ze passeerden een erg langzame Toyota en reden het laatste rechte stuk op. Met zeven punten voorsprong de laatste race ingaan en toch het kampioenschap verspelen. Hamilton moet zich vreselijk hebben gevoeld in die laatste meters. Maar er was iets vreemds aan de hand. Massa, Alonso en Räikkönen waren al geklasseerd toen Vettel naar de eindstreep raasde. Waar was Glock?! Waar was Glock?!! Waar was die gast?!!!

Glock reed namelijk op de vierde plaats, maar was HIJ dan in de laatste bocht om de oren gereden? Ja dus. Als zesde kwam hij over de streep hobbelen en daarmee eindigde het kampioenschap voor Hamilton toch nog glorieus. Toch duurde het nog even in het Ferrari-kamp voordat ze erachter kwamen dat Hamilton stiekem als vijfde was gefinisht. Ineens kwam Massa één schamel punt tekort. Zo dichtbij zat het dit jaar.

Race
Het kampioenschap werd beslist in Brazilië, op het mooie Interlagos-circuit. Felipe Massa was het hele weekend loeisnel op zijn thuiscircuit, in tegenstelling tot Lewis Hamilton. Die wisselde goede sessies af met hele matige. Zijn vierde startplaats was ook niet heel erg hoopvol.

De start werd uitgesteld vanwege een plotselinge regenbui. De bolides werden voorzien van intermediates, waarmee je in dergelijke omstandigheden het beste uit de voeten kan. Het was een kort buitje en bij de start was het gewoon droog, waardoor de baan snel opdroogde. Terwijl de mannen vooraan, waaronder Jarno Trulli (!) zonder problemen wegkwamen, ging het daarachter mis. Uitgerekend DC elimineerde zichzelf in zijn laatste race. Het was een passende afsluiting van een slecht seizoen. Als DC terugkijkt op zijn carrière, dan zal het hem ongetwijfeld opvallen dat hij in zijn laatste jaar ontzettend veel brokken maakte.

In het begin ging het nog naar wens voor Hamilton, die op de vierde plaats lag en daar had hij genoeg aan. Zijn pace was minder indrukwekkend. Zijn achtervolgers konden hem prima bijhouden. En daarin schuilde het gevaar, want de baan droogde dus op en de echte waaghalsen gingen naar de pits voor droogweerbanden. Massa bleef natuurlijk wat langer buiten en McLaren keek vooral naar wat Ferrari deed. Het gevolg was dat Massa na zijn pitstop aan de leiding bleef en dat Hamilton was gepasseerd door zowel Vettel als Alonso. Hij lag dus ineens zesde en dat was niet genoeg.

Gelukkig voor Hamilton rijdt Trulli na zijn stop als een krant en valt voorin weg. De Italiaan had er met zijn zieke lijf een tweede plaats uitgeperst, maar zijn race was van een beduidend lager kaliber. Hij had mazzel dat hij zijn wagen bij een schuiver uit de muur wist te houden.

Ondertussen vormen Massa, Vettel en Alonso de kopgroep. Räikkönen ligt daar wat achter en Hamilton ligt daar weer een stuk achter. Vettel is snel en hij zet een paar keer de snelste raceronde neer. Hij rijdt echter op een hele andere pitstopstrategie dan de rest, wat blijkt als hij al vroeg in de race voor de tweede keer binnenkomt. Daardoor is Alonso de enige die Massa nog kan bedreigen, maar eigenlijk wil hij dat niet.

De race lijkt een beetje dood te bloeden, ondanks de spanning in het kampioenschap. Hamilton ligt na de pitstops vierde, dus wat kan er nog misgaan? Een heleboel, zo blijkt. Allereerst loopt Vettel op hem in. Dus wat doe je? 1) Je verdedigt je plek, want je wil niet door zo'n loserbak worden verslagen of 2) Je laat hem er makkelijk voorbij en je wordt kampioen of 3) Je maakt hem bang door hem op braketests te trakteren. Het lijkt me duidelijk dat optie 2 de veiligste is. Hamilton koos echter voor optie 1 en dat kwam omdat het weer begon te regenen.

Die regen zorgde voor een ongelukkig einde voor Hamilton, zo leek het. Want hij kwam net als de andere koplopers binnen voor intermediates en viel terug tot de vijfde plek. Glock was er namelijk tussen gekropen. Met een vijfde plaats had Hamilton de wereldtitel nog net met een pink in handen, maar een paar ronden voor het einde maakte hij een stuurfoutje en ging Vettel hem voorbij. En daarmee gleed ook zijn pink van de wereldtitel af. En dat door een combinatie van traag zijn, foute keuzes maken en stuurfouten maken. Hamilton reed knap bezopen in de laatste race, een wereldkampioen onwaardig. Hij en zijn team waren veel te veel bezig met het letten op anderen, waardoor het racen slecht uit de verf kwam.

Maar toen, de laatste ronde. De regen leek niet erg veel uit te maken, want Glock was nog steeds niet in het zicht. De baan was maar op een paar plaatsen nat, maar toen... In de laatste bochten reed Glock ineens super traag. Massa reed over de finish en hij kon alleen nog maar wachten. Twintig lange seconden moest hij wachten op de verlossende woorden: hij was GEEN wereldkampioen.

Het publiek was teleurgesteld. Het gejuich hield op en Brazilië werd stil. Hun held had gewonnen, maar het was toch niet genoeg. En wat was het toch een klein verschil. Eén puntje, één ronde, één bocht... Nog nooit was het kampioenschap zo spannend. Voor Massa was het heel sneu, voor Hamilton was het een beetje een goedmakertje voor vorig jaar, maar toch... In de laatste races is hij niet op zijn sterkst.

Het belooft nog wat voor volgend jaar, want hoe zullen de krachtsverhoudingen dan zijn? Wie gaan er goed om met de reglementsveranderingen en wie niet? Is Ferrari volgend jaar nog snel of heeft McLaren dan de snelste bolide? Hoe gaat BMW het volgend jaar doen en is Renault volgend jaar net zo goed als aan het eind van dit jaar? Is de Honda van volgend jaar net zo langzaam als die van dit jaar? En hoe vaak grijpt de wedstrijdleiding in?

Links:

Formule 1-nieuws

Gerelateerde artikelen:
Wordt 2008 het jaar van de negers?; 19-10 2008
Heethoofden; 12-10 2008
Vettel komt bovendrijven; 14-09 2008
Spa zilver; 07-09 2008
Massa oppermachtig in Valencia; 24-08 2008
Het geluk is met de dommen; 20-07 2008
Hamilton oppermachtig, Ferrari diep triest; 07-07 2008
Ferrari oppermachtig, Hamilton diep triest; 22-06 2008
BMW gelukkigst op slecht Canadees asfalt; 08-06 2008
Jippie, regen!; 25-05 2008
Massa: 3 uit 4; 11-05 2008
Zandbak; 06-04 2008
Australië en Maleisië, een wereld van verschil; 23-03 2008

PS: Wie vlagde de race nou af?
   

12 opmerkingen: