04-11-2008

Interne competitie ronde 8

BSG begint met een 0-3-achterstand

Gisteren werd er op drie borden vooruitgespeeld tussen BSG en HSG. HSG wil ons graag met 0-10 inmaken om het "doelsaldo" wat op te vijzelen*, waardoor ze besloten om over drie weken niet drie invallers te sturen, maar om vooruit te spelen. Op zich wel grappig om zo'n wedstrijd mee te maken tijdens een gewone clubavond. Het moet ook een aparte belevenis zijn voor de jonge HSG'ers, die vier uur van hun leven doormaakten tussen een lading al dan niet gehandicapte onderbondkrukken. Misschien zou de amateuristische atmosfeer deze minimatch nog iets onvoorspelbaarder kunnen maken, of anders misschien het verkorte speeltempo.

Het was een clubavondje zoals alle andere: de verwarming stond weer te loeien, Weidema hoorde je overal bovenuit, want hij had een geschil met Fliffer, die zich met de opstelling van het derde team bemoeide. En dan had je natuurlijk nog een barman die alles uit zijn handen liet vallen. Dat is ook vrij gewoon. Die barman was overigens Coen.

Ook waren er weer de bekende gezichten, zoals Le, Sjonnie en FM Henk. Na mijn opmerkelijke overwinning op Coen, had ik verwacht met zwart te spelen. Ik had me dus een beetje voorbereid op FM Henk, omdat ik toch wel graag mijn 100%-score wilde behouden. Ik speelde echter tegen Sjonnie Markus en ik had nog wit ook. Daar sta je dan met je goeie gedrag...
Ik maakte me weinig zorgen, al was ik niet heel blij met zijn 1...g6. Ik speelde best origineel en al gauw had ik een aanval in handen. Zwarts koning kon niet meer weg uit het centrum, dus dat zag ik met vertrouwen tegemoet. Helaas wist hij ten koste van een pion te ontsnappen, waarna ik met passieve stukken overbleef. Zwart had veel druk en na enig nadenken accepteerde ik zijn remiseaanbod.

Daarna kwam nog een lange analyse. De overige uitslagen heb ik dan ook alleen van "horen zeggen". Zo vernam ik dat Le verloor van De Ruiter. Hij schijnt Philidor te hebben gespeeld, maar dat liep niet zo goed af. FM Henk kwam tegen Bert Kieboom een pion achter en maakte nog remise. Meer uitslagen weet ik niet, maar met 1 uit 3 deden de meesterklassers het niet erg goed in de achtste speelronde.

Beneden was het ondertussen 0-3 geworden. Daarmee had BSG aan de verwachtingen voldaan, al zou het ook eens leuk zijn als er een keer een verrassende uitslag bij is. Ton verloor al snel materiaal en de partij. Daar stond tegenover dat Leon een vesting schijnt te hebben gehad en dat Ewood erg goed stond tegen Daniel. Helaas gaat dat dan vaak de verkeerde kant op. Op het eind had Ewood een remisestelling, maar werd hij in tijdnood toch nog verschalkt. Het schaakleven kan zo hard zijn. Het betekende wel een 0-3 "tussenstand" en hopelijk is iedereen gemotiveerd om dat halfje (van Ewood) te scoren. Het zou wel een stunt zijn als Ewood op de 22e weer meedoet. :P

Het meesterklassejaar is een jaar vol persoonlijke drama's. Ewood met 0 uit 3, Leon die binnen drie dagen tweemaal met wit verliest... Waar is het BSG dat in de eerste klasse zo succesvol was? Kom op, jongens! Laat de leeuw in jezelf naar boven komen!


Uitslagen

BSG [2271] - HSG [2585] 0-3
1. E de Groote [2208] - D Stellwagen g [2594] 0-1
2. L Pliester m [2368] - E l'Ami g [2582] 0-1
3. T van der Heijden [2238] - J Smeets g [2578] 0-1


H van der Poel - B Kieboom ½-½
J de Groote - J Markus ½-½
T de Ruiter - Le Ootes 1-0


*Of was het omdat Daniel, Erwin en Jan dit jaar topscorer van de meesterklasse willen worden?

Gerelateerde artikelen:
Interne competitie ronde 7; 28-10 2008

2 opmerkingen: