14-10-2008

Snelschaakavond

FM Henk wint 5-minutensnelschaaktoernooi

Gisteren was er voor de verandering geen "gewoon" schaken, maar een snelschaakavond. Ik besloot ook maar eens te komen. Snelschaak kan namelijk wel eens grappig zijn, maar aan de andere kant leer je er ook niet zo gek veel van.

Op de club waren veel oude bekenden. Op de heenweg reden we de hele tijd achter Rob van Swinderen aan, op de club waren er juist spelers die je er niet zou verwachten. Zo was Emiglio weer eens van de partij, net als Sjonnie Markus. Ik was benieuwd hoe zij zouden snelschaken.

Voorronde
Na een lange dag rommelen op Playchess, ging ik tegen Ewood nog een beetje inschaken. Johnnie keek aandachtig toe. Als kibitzer weet je natuurlijk precies hoe het moet, maar als je dan zelf moet spelen... Dat bleek in de eerste ronde, toen hij door Tom Fikkert werd gevlagd. Ook FM Henk maakte geen beste indruk in tijdnood. Hij twijfelde heel erg en kreeg tegen Rob Tijssens een nederlaag te slikken.

Zelf bakte ik er niet heel veel van in de voorrondes. Vooral mijn witpartijen liepen slecht. Zo besloot ik in de tweede ronde Sveshnikov te spelen tegen Eddy of Squares. Ik werd niet regelrecht gebatst, maar ik gaf opeens een toren weg. Daarna sputterde ik nog even door, maar doen ik een wanhoopsoffer wilde doen, bleek dat ik een onreglementaire zet speelde. Lenaart, die eventjes aanwezig was, "grapte" iets als dat ik altijd van Eddy verloor.
Tegen Mark Pieterse zag ik juist een onreglementaire zet van mijn tegenstander over het hoofd. Ik pende zijn dame, waarna hij het ding doodleuk wegzette om mat te dreigen. Ik dacht dat ik iets had overzien en dekte het mat af, om er even later achter te komen dat ik met een damezet het schaak had opgeheven... Daarna besloot ik maar in tijdnood tot toren te promoveren. Met pijn en moeite wist ik een matje af te leveren, dat wel.

In de zesde ronde speelde ik tegen Emiglio. Ik had wit en werd keihard gebatst in het Frans. Het blijft een lastige opening, maar vol afschuw keek ik naar de slotstelling, waarin ik als een mol gaten had gegraven, die vervolgens dodelijk verzwakt waren.
Even later ging m'n 100%-score met zwart eraan. Tegen Ewood speelde ik nog wel een maffe partij, waarin ik wel moeilijk stond, maar toch nog wat kansjes had. Uiteindelijk werd ik gevlagd.

Finalegroep
Met 6 uit 9 werd ik vijfde in de voorronde en mocht ik naar de hoogste finalegroep. Daar zou ik nog een beslissende rol spelen voor de uiteindelijke winnaar...

Ik begon niet zo best tegen Tom Haenen. Na 1.e4 e6 2.d4 d5 deed ik 3.Pd2. Ik wist dat Tom Haenen Frans speelt, of soms Caro-Kann waar dan een soort Frans uitkomt. Maar 3.Pd2 is mijn standaardreactie op de Caro-Kann en niet op het Frans. Daar kwam ik meteen ook achter en blijkbaar was ik zo van slag dat ik na 3...Pf6 4.Pf3? deed. Hij deed het rustige 4...Pxe4, waar 4...dxe4 wel wat sterker is. Zoals het nu ging, kwam ik zelfs een beetje in het voordeel, maar hij verdedigde goed. Uiteindelijk bood ik maar remise aan. ik vond dat-ie dat wel verdiende. (Ondanks een onreglementaire zet op het eind... :P)

Vervolgens speelde ik tegen Rik Weidema een hele lastige partij. Met nog tien seconden op de klok zat ik een beetje te bibberen, maar gelukkig liet hij mat in één toe. Ik stond waarschijnlijk wel gewonnen, maar om binnen tien seconden mat te zetten...

Toen Van Swinderen een stuk weggaf, had ik 2½ uit 3 en mocht ik de leiders het leven zuur gaan maken. Ik begon tegen Emiglio, die de voorronde had gewonnen, maar in de "finale" al twee nederlagen kreeg te slikken. Daar zou het echter bij blijven. Ik kon hem ook nu niet afstoppen.
Ewood speelde ondertussen remise tegen Henk. Henk was opeens zijn enige concurrent en hoewel Ewood woord hield, hij zou namelijk niet van Henk verliezen, zou zijn remise knap waardeloos blijken. En het was zijn eigen schuld. In een saaie schuifstelling was hij Henk aan het vlaggen zonder het zelf door te hebben. Toen waren beide vlaggen gevallen...

Daarna mocht Ewood tegen mij. Ik wilde nog een beetje "revanche" nemen voor mijn eerdere nederlaag en ik besloot met wit heel positioneel te spelen. Ik blies mezelf niet op en wikkelde rustig af naar een lopereindspel. Dat beviel me wel en ik slaagde erin te winnen. Toch nog een puntje tegen de "goeien", dacht ik tevreden. Ewood was iets minder blij. Geïrriteerd zei hij dat ik niks van die opening begreep.

Voor straf hield ik FM Henk niet op remise. Ik had ergens een ingeving met een tussenzetje, maar helaas had hij ook een tussenzet en stond ik nogal lelijk. Henks techniek was erg goed en ik kreeg geen kans meer.

In de slotfase van het toernooi won ik nog van Beijen en Eddy of Squares (!). Hij deed tot mijn verrassing 1.e4 e5. Goed, dan doe ik rustig 2.Pf3. Doet-ie 2...f5?! en vervolgens inderdaad 3.Pxe5 Pc6?!! Dat had ik wel eens eerder gezien van 'm. Passieve kennis dus... Gelukkig wist ik van een eerdere partij dat je gauw d2-d4 moet spelen. Dus ik deed 4.Pxc6 dxc6 5.exf5!? Lxf5 6.d4. Zo, die zit. Uiteindelijk won ik vrij simpel toen hij met zijn toren op pad ging. Op f6 werd-ie weggejaagd door mijn ene loper, op f7 werd-ie gepend door de andere.

Op het laatst speelde ik tegen Sjonnie. Het was een zieke partij, met een rare opening en veel rare fratsen aan mijn kant. Uiteindelijk won ik nog een stuk en bood ik maar remise aan bij een soort zetherhaling. Weer 6 uit 9, goed voor een vierde plaats, wat overigens ook mijn "startplaats" was.*

De vierde prijs leverde me nog een ontbijtkoek op, waarvoor ik Ewood wel mag bedanken. ;) Hij koos een pak autodrop. Het zou verboden moeten worden!

Al met al scoorde ik in vier uur 12 punten uit 18 partijen. 11 overwinningen, 2 remises en 5 nederlagen. Dat kan beter, al speelde ik wel vijf keer tegen een 2200-plusser (of is Sjonnie Markus ook nog een 2200-speler?) Dus de volgende keer ga ik weer proberen 100% te scoren tegen de eh... wat zwakkere spelers, want de ervaring leert dat ik daar makkelijker van win dan dat ik een goede op remise houd. Maar goed, uiteindelijk had ik een prijs en daar gaat het allemaal om. ;)
Eindstand:
1. H van der Poel 8
2. E de Groote 7½
3. E Wüstefeld 7
4. J de Groote 6
5. J Markus 5½
...


* Wie stond er dan bij de voorrondes boven mij, maar stapte toen uit het toernooi?

1 opmerking: