12-07-2007

Sportberichten

Maandag las ik in De Pers een artikel over Feyenoord; Feyenoord mijdt het 'k-woord'.
Direct bij het lezen van deze kop dacht ik na. "K-woord"? Wat bedoelen ze daarmee? Meestal staat "k" voor "kut", zoals Nederlanders Marokkanen graag aanduiden: Stelletje @#$%* k-Marokkanen dat jullie zijn!!! is een veelgehoorde kreet in verwilderst Nederland.
Het was overduidelijk: Die "k" moest voor iets als "kut" staan. Kutseizoen! Dat was het. Natuurlijk mijden ze dat woord bij Feyenoord. Na een jaar van doffe ellende willen ze niets liever dan dat vergeten.

Maar bij het lezen van het artikel, bleek ik er goed naast te zitten:

Waar ruim 13.000 toeschouwers al 'kampioenen, kampioenen' zongen, namen de Feyenoord-spelers het 'k-woord' niet in de mond.
 
Je zou verwachten dat de supporters na die zevende plaats van afgelopen seizoen wel iets realistischere doelstellingen zouden hebben. Kennelijk verwachten ze veel van de nieuwe spelers en trainer. De spelers zelf hadden er minder vertrouwen in:
 
De spelers van Feyenoord temperden na de eerste training van het seizoen de torenhoge verwachtingen. Een plaats bij de eerste vijf is het doel.
 
Jemig, met een vijfde plaats zouden ze dus ook al tevreden zijn. Als topclub kun je dat natuurlijk niet maken. Zeker niet met een speler als Makaay in de gelederen.
In ieder geval is het goed als Feyenoord weer een beetje competatief is. Het kan een uitermate spannend seizoen worden!
 
Wat een contrast met een half jaar geleden, toen de club sportief en financieel aan de grond zat. We zullen het maar het wonder van Rotterdam noemen.

In de Sp!ts van gisteren stond op de achterkant een verhaal over de ontslagen Albers.


Mijn onderschrift zou zijn: "Albers slikt bittere pil weg." of zoiets flauws.
 
Albers exit
Door zijn teleurstellende optredens is Christijan Albers uit de Spyker gezet, al liegt het team dat het om geld ging. Albers kreeg anderhalve week geleden al iedereen over zich heen toen hij te vroeg wegreed uit de pits en de tankinstallatie meesleurde. Er vielen harde woorden, niet alleen door het Spyker-personeel, maar ook door anderen. Oud- wereldkampioen Niki Lauda had nog nooit zoiets stoms gezien en vond dat het team er goed aan zou doen Albers eruit te smijten.

Albers zelf verklaarde waardoor het incident gebeurde: de auto stond nog in zijn één in plaats van neutraal, waardoor het ding wegreed tegen Albers de koppeling op liet komen en van de rem ging. Het kwam allemaal door de chaos doordat Sutil in de verkeerde ronde binnenkwam. En dat kwam weer omdat hij geen radiocontact had met de pits.

Spyker
Er gaat dus erg veel mis bij Spyker. Geen prestaties, geen progressie, geen organisatie en een teamleiding die de coureurs constant afvalt. En zo blijft Spyker maar knoeien. Ook de personenauto's worden amper verkocht.

Wat vorig jaar nog een geweldig initiatief leek, met oranje auto's van een Nederlands team, is nu een bak doffe ellende. De oranje bolides staan het hele jaar al achteraan, laten niks moois zien en laten het steeds op de beslissende momenten afweten.
 
Kansen
Een goed voorbeeld daarvan was de Grand Prix van Canada, waar Albers en Sutil crashten in een race die gekenmerkt werd door uitvallers. Bij het nietige Super Aguri deed met wèl alles goed: blijven rijden, slimme pitstops, slimme bandenstrategie en met een beetje geluk kwam Sato als zesde (!) over de finish, voor Alonso, die hij met een fraaie manoeuvre verschalkte.

Dat Spyker amper kansen kan afdwingen, is bekend, maar de kansen die je in de schoot geworpen krijgt benutten, lukt ze ook al niet. Dat is heel sneu.
 
Fouten
Albers is natuurlijk ook niet foutenvrij. Sutil en hij zijn vaak door domme rijdersfouten uitgevallen. In Canada vloog Albers van de baan, beschadigde zijn voorvleugel en viel even later uit. Later verklaarde hij dat de vleugel afbrak, waardoor hij crashte, maar dat was helemaal niet zo. Eerder had hij nog geluk dat hij kon doorrijden nadat hij tegen het beton was geknald.
 
Altijd achteraan
Verder liet Albers zich vaak kloppen door Sutil. Ook bij de start blonk Albers niet uit. Vorig jaar zouden de Toyota-motoren zo weinig koppel hebben, waardoor zijn starts zo beroerd waren. Dit jaar zijn zijn starts nog even belabberd, terwijl er nu toch echt een Ferrari-motor achterin zit.

De Spykers zijn niets anders dan veldvulling. De oranje bolides rijden praktisch altijd als laatste en een-na-laatste en vallen alleen op als ze door de leiders op een (zoveelste) ronde achterstand gezet worden, of als ze het publiek vermaken met een crash of iets anders onnozels.
 
Toekomst
Voor Albers zit zijn Formule 1-carrière er wel op. Zo leuk als hij reed in de DTM, zo saai rijdt hij nu. De DTM is misschien weer een goede klasse om te laten zien wat hij echt kan: goed rijden en wat ook belangrijk is: hij blijft altijd positief.

Albers heeft echter al aangegeven dat hij juridische stappen overweegt. Volgens de coureur heeft hij zwart op wit dat hij het hele seizoen zou rijden. Laten we hopen dat Albers de volgende race gewoon weer in een Spyker zit en dat hij iets moois laat zien!
 
Wordt waarschijnlijk vervolgd

2 opmerkingen: