02-07-2007

Ferrari domineert, Spyker diep triest

Kimi Raikkonen wint Franse Grand Prix
De weersverwachting was goed: er zou wel eens regen kunnen vallen. Regen betekent vaak spectaculaire races. Aangezien de formule 1-races tegenwoordig vrij saai zijn, zou een beetje vocht geen kwaad kunnen.

Gisteren werd er op "het biljartlaken" van Magny Cours gereden. Het circuit staat behalve zijn "gladheid" bekend om zijn locatie: "in the middle of nowhere".

De kwalificatie beloofde een spannende strijd. Massa, Hamilton en Raikkonen stonden dicht bij elkaar qua tijden. Alonso had problemen met zijn motor en bleef steken op de tiende plaats. Bij Spyker had Albers zijn gebruikelijke laatste plaats een keer overgedaan aan teamgenootje Subtiel.

Van een oranje laatste startrij kwam het niet, Subtiel kreeg problemen in de opwarmronde en stapte over naar de reservewagen.

Start
Bij de start slaat Räikkönen zijn slag. Hij komt goed weg en passeert Hamilton. Daarachter volgen al meteen de eerste crashes. Davidson tikt Liuzzi aan. De Toro Rosso slipt, draait de andere kant op en knalt weer tegen Davidson aan. Beide wagens zijn uit de strijd.

Het ironische was nog dat beide heren eerder in het weekend ook al met elkaar in aanraking kwamen. Toen betrof het een onschuldig incident in de pitstraat.

In de hairpin wordt de tweede serie ongelukken in gang gezet. Via de camera op de wagen van Alonso is te zien hoe Trulli aan de binnenkant zijn positie verdedigt en dan de wagen van Kovalainen raakt. De boosdoener is zelf uit de strijd, Kovalainen kan verder rijden, maar ligt mijlenver achter.

Pitstops
Vooraan gebeurt vrij weinig. Massa loopt wat weg bij Räikkönen, die op zijn beurt wegloopt bij Hamilton. Het wachten is op de pitstops. Het gekke is dat Hamilton de eerste is die naar binnen komt. De pitstop van teamgenootje Alonso laat dan ook niet lang op zich wachten.

De Ferrari's rijden nog een paar rondjes door. Eerst gaat Massa naar binnen, Räikkönen rijdt nog drie ronden langer door.

Na de eerste serie pitstops is er weinig veranderd aan kop. Hamilton is verder achteropgeraakt door zijn vroege eerste stop. Hij begint echter in te lopen. In de 37e ronde verraadt McLaren de strategie. Hamilton zit op een driestopper. Door de extra pitstop blijft de debutant achter de feiten aan lopen.

Bij Ferrari wordt hetzelfde patroon herhaald als bij de eerste pitstops: Massa gaat eerst en daarna Raikkonen. Verrassend genoeg behoudt Raikkonen de leiding bij zijn pitstop. Howel Massa nog dichtbij komt, gebeurt er verder wenig.

Wat verder achterin gebeurt het nodige. Alonso ligt nog steeds zevende na twee (te) vroege pitstops. In de slotfase zit hij op Fisichella te jagen, maar die is niet van plan zijn ex-teamgenootje er langs te laten. Voor de amusementswaarde is het echter goed dat Alonso meedoet. De hele race probeert hij iedereen in te halen. Binnendoor of buitenom, hij blijft het proberen. Uiteindelijk rest hem slechts een zevende plek, geen positie om zijn titelaspiraties luister bij te zetten.

Spyker
Nog slechter verging het Spyker. De oranje bolides rijden achteraan rond, als ze in de 29e ronde opeens allebei binnenkomen. Gek genoeg hebben ze al stuivertje gewisseld; Subtiel komt namelijk het eerst binnen. Volgens Albers hoorde de Duitser helemaal niet naar de pits te gaan in die ronde.
Hoe dan ook, Albers moet wachten totdat zijn teamgenootje van nieuwe banden en brandstof is voorzien. Chaos en paniek alom. Als Albers "aan de beurt" is, besluit hij de tijdswinst goed te maken door veel te vroeg te vertrekken. Hij sleurt de halve tankinstallatie mee en parkeert zijn bolide bij het uitkomen van de pitstraat in het gras.
Van schaamte durfde hij maar niet terug te komen naar zijn team. Ondanks dat zijn teamgenootje de tankinstallatie onklaar had gemaakt, wist Subtiel de finish nog te bereiken. Als laatste, dat wel.
 
Winnaars
Dat de dag toch nog een Nederlands tintje kreeg, was aan Robert Doornbos te danken. In de Amerikaanse Champ Car-klasse
won de Rotterdammer zijn eerste race.
In de Formule 1, ettelijke uren daarvoor, wist Räikkönen zijn tweede overwinning van het seizoen in de wacht te slepen. Tweede werd Massa, derde werd Hamilton, op ruim een halve minuut (!)
Het lijkt erop dat er een probleempje was met de tijdmeting, zoals in de stand te zien is.
 
Kampioenschap
Ondanks de wat magere derde plek verstevigde Hamilton zijn positie in het kampioenschap. Met zijn achtste podiumplaats in acht wedstrijden heeft hij 64 punten gescoord, 14 meer dan Alonso, die Massa (47) en Raikkonen (42) in zijn nek voelt hijgen. In dat opzicht is het wel maf dat Massa de wedstrijd niet "mocht" winnen, hij staat er beter voor in het kampioenschap.
De BMW's staan er ook goed voor: Heidfeld (30) en Kubica (17) staan vijfde en zesde! Daarachter komen nog de Renaultrijders.
 
 
Tot volgende week!

3 opmerkingen: