27-02-2007

Interne competitie ronde 20

Remisekoning
 
Ik speel de laatste tijd erg vaak remise. Vaak vanuit brakke stellingen. Toch mag ik qua resultaat niet klagen: 2½ uit 4 tegen spelers met 2000+. Het verdedigen gaat me dus wel goed af. Maar ja, ik had al een druk weekend achter de rug en nu zou ik mijn vijfde partij in 72 uur spelen. Als je het zo zegt, valt het best mee eigenlijk. Maar ja, er komt ook nog "school", slapen, eten, enzovoorts bij.

Dit keer had ik echter geen zin om niet te gaan, Le & La zouden komen. Onder het genot van het zwakke maanlicht fietste ik naar het clubgebouw. Ik was nog niet binnen, of ik kwam het ongure duo tegen. Ik ging tegen de oudste van de twee snelschaken. Deze kreeg af en toe wat hulp van z'n broertje. We slaagden erin zo'n acht partijtjes af te raffelen in een half uur. Ik won een paar keer mooi, maar ik ging er ook een paar keer af. Het publiek genoot in ieder geval.

Bekeravontuur
Even na achten werd de indeling bekend gemaakt. Ik speelde voor de beker tegen de oude Bert Kieboom, die ik vorig jaar al twee keer had geveegd. Verder stond de topper FM Henk- IM Pliester op het programma, evenals De Ruiter - Wüstefeld. De jeugd kreeg zwart: Peter speelde tegen Slisser, Large tegen Coen (revanche?) en Lennart tegen BB.
Bert Kieboom lootte zwart tegen mij en uiteindelijk konden ook wij van start. Met analoge klok, dat wel. Tja, dat heb je met oude mensen, die zijn nog vertrouwd met die dingen. Ik dacht: "Zolang ik niet in tijdnood kom is het prima."

Al gauw vertoonde de klok kuren, Berts klok liep niet. Toen dat euvel was verholpen, moest ik zelf wat euvels verhelpen. Ik had ergens iets niet helemaal goed gedaan, blijkbaar. Waarschijnlijk rokeerde ik te vroeg, waardoor zwart alvast een aanval kon beginnen.

Met weinig stukken in de aanval kon het natuurlijk weinig voorstellen, dacht ik. Toch zag ik me genoodzaakt een pion in te leveren. Ik kreeg een mooi veld op d5 voor mijn paard, maar helemaal tevreden was ik niet. Ik kon de pion niet terugwinnen, dus moest ik druk uitoefenen op zijn stelling. Maar waar moeten de stukken staan? Na lang piekeren besloot ik tijdelijk nòg een pion te offeren. Het zag er kansrijk uit, maar toen hij exf4 deed, was mijn plan opeens mislukt. Ik reduceerde mijn achterstand tot twee pionnen, even later zelfs tot één, maar ik had voor mijn gevoel te weinig compensatie. Wel had ik positionele druk en bleef ik dat houden.

Ik had zijn stelling in een greep, maar hij kon zijn stelling gemakkelijker uit de knoop halen dan dat ik hem problemen kon geven. Gelukkig kon ik zijn loperpaar afruilen en ontstond er een stelling met ongelijke lopers, waarin ik een minuspion had.

d6
In de tijdnoodsfase wist ik mijn pion terug te krijgen. Met het mysterieuze Lg7! dreigde ik Lf8, met winst van d6. Dit mocht ik nog uitvoeren ook. Materieel was de zaak in evenwicht. Ik had een vrijpion en even later was er een eindspel T+L tegen T+P ontstaan, met beiden nog vier pionnen. Ik had geen idee hoe ik mijn d-pion naar voren moest loodsen. Uiteindelijk ruilde ik hem maar om zwarts koningsvleugel te kunnen oprollen. En toen gebeurde het. Hij had zijn zinnen gezet op mijn g3-pion. Met de koning op c7 deed hij Pxg3?, waarna ik een stuk cashte met Ld6+.
En zelfs dàt was niet te winnen voor mij. Hoe ik het ook probeerde. In de tijdnoodsfase kon ik geen plan meer verzinnen en moest ik me neerleggen bij het feit dat we zouden snelschaken. Ik had een zwartveldige loper en een a-pion, waardoor ik niet zwarts vrijpion kon ophalen. Misschien had ik wel gewonnen als ik m'n toren beter had neergezet.

Snelschaak
Ik was helemaal kapot toen ik nog moest snelschaken. Het had zijn weerslag op mijn creativiteit. Ik speelde wat passief, hopend op een goede loper. Ik hielp zelf mee aan de grootscheepse stukkenruil. Uiteindelijk bleef er een eindspel over waarin we allebei een loper en vijf pionnen hadden. Ik dacht even een beslissende pion te winnen, maar dat was slechts schijn. Ik kon zijn loper niet in verlegenheid brengen, waardoor het remise werd.
En nu ben ik uitgeschakeld, omdat mijn Belo van 2095 wat hoger is dan zijn 1887. (Eddy of Squares heeft het altijd over "meneer BELO", de n00b) In real life heeft hij vijftig punten meer dan ik (1991 om 1941), maar dat telt niet. :'(

Gematst?
Na zijn "overwinning" vertelde Kieboom dat hij niet door hoefde. (Hij had ook best van mij mogen verliezen.) Rik Weidema wilde hem echter niet "uitschakelen", eigenlijk wel grappig. =D
Henk van der Poel had ook liever tegen mij gespeeld dan tegen Bert, want dat had hij al zo vaak gedaan.

Overige partijen
Zoals gezegd de topper FM Henk - IM Pliester. Henk had met Peter veel openingstheorie bestudeerd en was erachter gekomen dat sommige varianten nauwelijks speelbaar zijn voor zwart. Eerder leek Peter meer van deze traing te hebben opgestoken; hij versloeg Henk namelijk, maar ditmaal kwam de kennis goed van pas. Leon speelde de "weerlegde" variant en verloor. Het lijkt erop dat de IM zijn onaantastbare status een beetje kwijt is.
Jammer was dat de jeugd niet tot zeges kwam. Peter speelde een chaotische remise, evenals Large. Lennart verloor zelfs van de teamleider. Tja, dat wordt bord acht. ;)

De uitslagen staan gedeeltelijk op de site met een streepje tussen BSG en Bussum. Nou, dat waren remises vier en vijf in zes partijen. Nou ja, zes partijen ongeslagen, mijn koning is blij met me. =D

Geen opmerkingen:

Een reactie posten