28-03-2010

Bahrein en Australië, een wereld van verschil


Eindelijk spektakel

Na de oersaaie GP van Bahrein vroeg iedereen zich af of de reglementen niet moesten worden veranderd om voor wat meer actie te zorgen. Zo werd er geopperd om een extra verplichte pitstop in te voeren, wat raar was, want door het verbod op bijtanken zijn er geen pitstops meer nodig, waardoor de inhaalacties juist op de baan zijn te bewonderen. In Upside-Down ging het er geheel anders aan toe. In geen enkel opzicht leek de race in Melbourne op die van Bahrein.

In tegenstelling tot voorgaande jaren was het dit jaar vrij nat in Melbourne. Het zorgde er ook voor dat de kwalificatie minder voorspelbaar was dan in Bahrein. Hoewel de Red Bulls de eerste startrij voor zich opeisen, met Fattle voor local hero Webbah, moet Luis genoegen nemen een een startplaats buiten de top 10. Daarmee is hij de eerste van de "grote vier" teams die niet door "Q2" komt. Wie dat wel doen zijn Barrichello, Kubica en Subtiel, de subtoppers in het veld. Wereldkampioen Button staat vierde, tussen de Ferrari's. De Mercedessen zijn weer de traagsten van de topteams.
Achterin is wat meer duidelijkheid gekomen: Lotus is Virgin te snel af, hoewel de HRT-bakken daar niet ver vandaan zitten. Wel komen de nieuwkomers meer dan twee seconden tekort op de rest.

Race
De race begint op een halfnatte baan. Fattle komt goed weg, in tegenstelling tot Webbah, die Massa vanaf de vijfde (!) plek langs zich ziet vliegen. Alonso wordt slachtoffer van het gedrang in de eerste bocht. Hij zit klem tussen Schumacher en Button en wordt door laatstgenoemde in de rondte getikt. Schumacher beschadigt zijn voorvleugel over het gras, terwijl Button probleemloos door kan rijden.
Niet lang daarna gaat het in het middenveld vreselijk mis als Co Biaggi op een snel stuk met een beschadigde auto onbestuurbaar in de muur kleunt en niet meer kan remmen voor de aanstaande bocht. Bümi en Hülkenberg hebben de pech om op dat moment in diezelfde bocht aanwezig te zijn en verlaten met een harde klap het strijdtoneel. De safetycar komt de baan op en het is tijd om even uit te gaan voor de reclames. Het is tijd om de tussenstand op te maken. Vier mensen hebben de eerste ronde niet overleefd, Jarno Trulli lag er voor de start van de race al uit.

Michael Schumacher kan de safetycarperiode gebruiken om zijn voorvleugel te vervangen, waarna hij weer achteraan aansluit. Anders dan zijn opvolger lukt het niet om door het veld heen naar voren te komen. Op de baan ontstaat een droog spoor. Button, die op dat moment niet echt lekker in de wedstrijd zat, besluit een gokje te wagen en stapt over op droogweerbanden. Als hij vervolgens uit zowat de eerste bocht vliegt, lijkt de gok volledig verkeerd uit te pakken, zeker omdat er nog regen wordt voorspeld.

Vooraan rijdt Fattle al gauw in niemandsland. Achteraan rijdt Button opeens veelbelovende rondetijden. Opeens duikt iedereen de pits in voor droogweerbanden. Button rukt op naar de tweede plaats, achter Fattle. Webbah heeft tijd verloren doordat hij pas laat overstapte naar slicks. Eenmaal teruggevallen gaat het van kwaad tot erger voor de Australiër, die te geforceerd rijdt. Constant is hij in gevecht met langzamere bolides en schiet hij zich vaker wel dan niet in de voet.

Voor Red Bull wordt het allemaal nog een tandje erger als Fattle opeens uitvalt door een remprobleem. Weg 25 punten! De leiding is nu in handen van Button, met Kubica op een fraaie tweede plaats. Luis is inmiddels derde en hij komt met een opmerkelijke actie: hij haalt een nieuw setje banden om in de slotfase van de race een hoger tempo aan de dag te kunnen leggen, net als Webbah en Rosberg. Ik had een dergelijke actie overigens al verwacht in Bahrein. Toch is het maar de vraag of het een slimme zet is, want hoewel de drie heren in de slotfase Kubica en de Ferrari's opjagen, blijkt inhalen lastiger.

Het moment van de race is dan ook wanneer Luis Alonso probeert in te halen. Hij liet Alonso zichzelf uitremmen, om er vervolgens binnendoor langs te steken, maar hij had buiten Webbah gerekend. Die verremt zich ook en knalt vol op de wagen van Luis. Beide wagens staan in het grind, maar kunnen hun weg weer vervolgen. Alonso kan opgelucht ademhalen, terwijl Rosberg twee posities wint. Webbah komt met een kapot aangezicht bij zijn team en kan na een reparatiepitstop zijn weg vervolgen als negende. Luis komt als zesde binnenhobbelen, voor Liuzzi en Barrichello, die een prima race reden. Schumacher pakt het laatste punt.

Button wint de race uiteindelijk gemakkelijk, terwijl Kubica de Ferrari's knap voorblijft. Op het podium staan dan ook drie blije heren. Button, die net als vorig jaar won, was uiteraard blij, net als Kubica en Massa, die zijn tweede podiumplaats van het seizoen pakte. Daarmee zorgde hij ervoor dat Ferrari het prima doet in de stand voor de constructeurs: met een eerste, tweede, derde en vierde plaats hebben ze al 70 punten. Ter vergelijking: Red Bull heeft maar 18 punten met de beste auto van het veld. Bovendien staat Fattle al 25 punten achter op Alonso in het kampioenschap. Alonso kennende geeft-ie dat niet meer weg. Kortom: het formule 1-seizoen is na twee races in hogere zin al verloren voor Red Bull.

Links:

Gerelateerde artikelen:
De clowns zijn terug!; 14-03 2010 

19 opmerkingen: