19-04-2009

De formule 1-mol


Dubbelzege voor Red Bull

Terwijl het in Nederland kurkdroog is, moeten de formule 1-rijders constant door de regen rijden. Ook in China was het weer raak: het regende zo hard bij de start dat de race begon achter de safetycar. Misschien was het dezelfde moesson die twee weken geleden de race deed beëindigen, maar vreemd is het wel.

Starttijd
In Australië en Maleisië werd besloten om pas laat in de middag te starten. De coureurs hadden last van de lage zon, maar de kijkers in Europa konden tenminste uitslapen... In China ging de race om 15:00 plaatselijke tijd van start en door de vele regenbuien hoorde je niemand over de lage zon. Wel werd er geklaagd over de regen. Het zou niet meer veilig zijn, vertelden de coureurs. Dat leek mee te vallen, want afgezien van Subtiels klapper gebeurde er weinig enerverends. Maar toch, het lijkt er sterk op dat men de regen opzoekt. "Het weer heb je niet in de hand", aldus Olav formule 1-mol. Maar als je in de tropen rond zonsondergang gaat rijden, dan weet je dat het flink kan regenen.

Ik zie op websites met weervoorspellingen dat het altijd regent in Maleisië; klopt dit?

Wat mij betreft hoef je je absoluut geen zorgen te maken omtrent het weer in Maleisië. Het probleem met de weervoorspellingen op de verschillende websites is dat het daarbij altijd om een dagelijks gemiddelde gaat. In Maleisië is sprake van een tropisch klimaat, er valt hierdoor dagelijks wel een (soms forse) bui. Meestal duurt zo'n regenbui niet langer dan 1 uur, een vaak valt de regen tegen het einde van de middag (rond 16.00/17.00 - wat best wel verfrissend kan zijn).


Tja... Hoe laat begon die race ook alweer? 17:00 uur...

Kijken we naar de neerslaggegevens per maand, dan komt er nog meer naar boven: april is gewoon een van de natste maanden in het jaar in Kuala Lumpur. De temperatuur is het hele jaar door zo'n 31-32 graden overdag en 22-23 graden 's nachts. Maar juist in maart-april en oktober-november regent het daar. In de "zomer" is het beduidend droger.

En China dan? Daar is het 's zomers juist natter. In de winter is het veel droger. Vorig jaar werd de race in oktober gereden. Dit jaar in april. In oktober valt daar gemiddeld 60 mm neerslag, in april 80 mm. Geen schokkend verschil, maar alle kleine beetjes helpen.

Het gevolg was dat de racedag een natte bedoening werd. De race startte zonder opwarmronde direct achter de safetycar. Vette pech voor de topdrierijders, die zonder veel brandstof hadden gekwalificeerd en daardoor in de problemen kwamen. Het noopte Alonso tot een pitstop achter de safetycar, waardoor hij zijn tweede positie inruilde voor de laatste.

Het zat Renault dan ook niet mee. Hun enige diffuserauto lag laatste door het slechte weer. En dan werd teambaas Briatore ook nog eens uitgemaakt voor een slecht verliezer. Anders dan de voorgaande races deelden de Brawns niet de lakens uit. Dat waren de Red Bulls, waar Vettel DC in één race helemaal deed vergeten. Mowk Webbah reed in diens schaduw naar een tweede plek, voor Button en Barrichello.

De gevechten en botsingen vonden plaats in de middenmoot en achterhoede. Zo klapte Kubica vol op Jarno Trulli. De BMW van dit jaar blijkt sterker te zijn dan dat-ie snel is, want ondanks de klapper kon Kubica gewoon verder rijden, in tegenstelling tot Trulli. Tijd voor weer een safetycar-periode...

Bij Ferrari ging weer een hoop mis. De auto is traag en ook nog eens onbetrouwbaar. Räikkönen zeurt over een gebrek aan vermogen, terwijl Massa achter de safetycar opeens helemaal geen vermogen meer heeft...

En McLaren dan? Die doen het beter. De betrouwbaarheid is in ieder geval goed, constateren de coureurs. Over de snelheid kunnen ze minder positief zijn: ze eindigen als vijfde en zesde, op meer dan een minuut achter de winnaar.

Balen deed ook Force India. Fisichella had de boot grandioos gemist, Subtiel reed daarentegen een wereldrace. Tegen het eind van de race vloog hij voorbij Hamilton, nadat die weer van de baan was gevlogen en voerde daarmee een heel groepje aan. Dat groepje, onder leiding van diezelfde Hamilton, kon daar natuurlijk niet zo goed tegen en ze maakten jacht op Subtiel. Zou hij het redden? Het antwoord is nee, maar het gebeurt anders dan gehoopt. In een snelle bocht naar rechts krijgt de Duitser last van aquaplanning, de achterkant breekt uit, Subtiel corrigeert, waarna de wagen snoeihard linksaf de vangrails in dendert. De voorwielophanging breekt als een luciferhoutje en subtiel kan beteuterd uit zijn pasgecreëerde wrak stappen. Weg zesde plaats.

Ook Williams baalt. Door de diffusertruc heeft het team nu nog een voorsprong op de meeste andere teams, maar ze profiteren er nauwelijks van. Ook nu blonken Nico Rosberg en Kazuki Nakajima uit in het missen van kansen. Uiteindelijk restte Rosberg niet meer dan een vijftiende plaats, nog achter Fisichella.

Nee, alleen bij Red bull kon men lachen. Wat een zege. Brawn GP kon lachen als een boer met kiespijn, McLaren was blij met de beste score van het seizoen, terwijl Glock en Buemi de kruimeltjes oppikten. Het is een raar seizoen. Ben benieuwd wat er volgende week gaat gebeuren. Bahrein... Dat wordt vast geen regenrace. Een zandstorm lijkt me waarschijnlijker.

Links:

Gerelateerde artikelen:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten