29-05-2011

Wie houdt Fattle nog tegen?


Onvoorspelbare race, voorspelbare winnaar


De Grand Prix van Monaco is niet zomaar een race. Het stratencircuit is niets anders dan historie, dat in al die decennia geen spat is veranderd. Het is geen dertien-in-een-dozijn-circuit: een foutje wordt meteen afgestraft. Hoewel dat niet per se interessante races hoeft op te leveren, komen er wel vaak speciale situaties in voor. Vorig jaar rukte de safetycar bijvoorbeeld vier keer uit vanwege crashes, botsingen en zelfs een loszittende putdeksel. Kortom: het zou een lastig te voorspellen wedstrijd worden.

Op voorhand waren de Red Bulls, zoals overal, in het voordeel. Toch mocht er ook veel tegenstand verwacht worden van de McLarens, die er in Spanje al goed bij zaten. Luis had, tegen iedereen die het maar horen wilde, gezegd dat hij in Monaco en Canada punten wilde goedmaken op Fattle. Verder viel er veel te verwachten van Ferrari: de extreem zachte banden waren geknipt voor de rode bolides. Ook (Lotus) Renault werd kansen toegedicht: vorig jaar startte Kubica nog als tweede.

Kwalificatie: mayday 
De kwalificatie is de beste van het seizoen: de banden blijken behoorlijk duurzaam, ondanks de voorspelling van bandenleverancier Pirelli dat de superzachte banden het niet veel langer dan tien ronden zouden uithouden, maar zij dachten ook dat een éénstopstrategie goed mogelijk was in China, waar Webber uiteindelijk met vier pitstops van een kansloze positie naar het podium reed, dus heel veel waarde hebben de voorspellingen van Pirelli niet. Hoewel de twee zachtste compounds waren meegenomen, was de slijtage zeer beperkt. Banden sparen voor de race was er niet bij: iedereen was constant bezig met rondjes rijden om de banden op te warmen en in een ritme te komen.

De enige rijders die in de kwalificatie niet reden, waren de hrt’s. Door uiteenlopende redenen komen de bolides niet aan rijden toe. Rosberg rijdt door een crash in de vrije training maar een paar ronden. Op de extreem zachte band zet hij een tijd neer die hem in "Q2" brengt. Vooraan zijn de Red Bulls en McLarens tegen elkaar aan het opbieden. Ze proberen elkaars snelste ronde steeds weer te verbeteren. Uiteindelijk zijn de McLarencoureurs op de relatief harde band (de "zachte" band, met het gele Pirellilogo, verwarrend genoeg) het snelst. Minder voorspoedig verloopt de sessie voor Alguersuari, die bij de pitsingang ook nog op Co Biaggi knalt en samen met de Loti, Virgins en hrt’s de rest van de sessie mag toekijken.

In de tweede sessie rijdt wel iedereen op de "rode" superzachte banden. In deze sessie gaat het mis voor de Renaults, die de sessie afsluiten als 11e (Petjerov) en 16e (Hidefeld). De Force India’s en Bümi halen het niet, terwijl Barrichello en Co Biaggi worden geklopt door hun teammaatjes. Luis is opnieuw de snelste man in sessie twee. De strijd om de poleposition wordt zowaar spannend.

In Q3 rijdt Fattle al snel een superronde. Al driftend komt hij tot een fraaie 1:13,5, een tijd waar teamgenootje Webber en Button niet aan kunnen tippen. Luis besluit nog een tijdje te wachten. Als hij naar buiten gaat, wordt hij even opgehouden door Massa, wat hem een snelle ronde kost. Even later slaat het noodlot toe: Perez raakt zijn auto bij het aanremmen voor de havenchicane kwijt en crasht bijna op dezelfde manier als Rosberg in de ochtend. Perez heeft echter de pech dat zijn wagen zijdelings tegen de muur glijdt. Hoewel de crash er niet superheftig uitziet, valt het op dat de rijder geen tekenen van leven vertoont. Langzaam maar zeker wordt het wrak omsingeld door ambulances. Grote schermen houden de nieuwsgierige blikken op afstand. Het ziet er allemaal niet erg hoopvol uit. Zouden er dingen zijn die wij liever niet mochten zien?
Gelukkig klinkt er dan applaus. De verzameling straatauto’s lost langzaam op en het wrak wordt weggesleept. Als ook de vangrail is gemaakt, wordt het restant van de kwalificatiesessie verreden. In die twee en een halve minuut moet Luis alles op alles zetten om nog een snelle ronde rijden. Hij rijdt echter een (voor zijn doen) erbarmelijke ronde, die hem een zevende startplaats oplevert. Die tijd wordt hem even later nog afgepakt ook, als blijkt dat hij de chicane heeft afgesneden. Zodoende moet Luis als tiende starten, maar doordat Perez na zijn crash in de race niet meer in actie komt, erft Luis nog de negende plaats.

Fattle vindt het allemaal wel best. Hij eist zonder problemen de pole op, voor Button, Webber en Alonso. De verrassende nummer vijf is Michael Schumacher, die zo in de wolken is van zijn resultaat, dat hij zichzelf goede kansen toedicht voor het podium. Massa is zesde, voor Rosberg en Pastoor, die voor de tweede keer (op rij) in "Q3" stond.

Race: treintje rijden 
In de top tien rijdt iedereen op de rode banden, behalve Luis. Doordat zijn enige ronde in Q3 werd geschrapt, heeft hij de volledige vrijheid om de band te bepalen waar hij de race mee aanvangt. Daarom kiest hij er verstandig genoeg voor om de hardere band te kiezen, zodat hij eigenlijk alleen maar hoefde te wachten totdat de makkers voor hem naar de pits zouden gaan.

Bij de start is het weer opvallend dat de "oneven" rij slechter wegkomt dan de even rij. Button behoudt zijn tweede plaats gemakkelijk, terwijl Alonso Webber al voor het aanremmen te grazen heeft genomen. Achter hen komt Shoeface erbarmelijk weg en vecht hij een grimmig duel uit met Luis om de negende plek. Door een brutale inhaalactie in de hairpin herovert Shoeface de negende plek in ieder geval; een inhaalactie met gevolgen.

Vooraan rijdt Fattle met zevenmijlslaarzen weg bij Button, die klaagde over een zwaar sturende wagen. Het veld valt al meteen in groepjes uiteen: achter Fattle zitten Button, Alonso en Webber kort achter elkaar, terwijl de goed gestarte Rosberg dat tempo totaal niet bijhoudt. Achter hem dringen Massa en Pastoor (!) aan. Achter hen laat Petjerov een gat vallen, maar al gauw kan Shoeface hem niet meer bijhouden. Achter de Duitser ontstaat een treintje van auto’s. Het is duidelijk dat de Mercedessen het tempo totaal niet bijhouden in de race. De oorzaak zou liggen in het feit dat de grijze bolides banden aan het "eten" waren. Zou de bandenslijtage in de race dan toch een probleem worden? Had Pirelli dan toch gelijk?

DRS-induced overtake
Op Monaco is de DRS-zone gevestigd op het korte rechte stuk van start/finish. Desondanks komt Luis een paar keer in kansrijke positie. Een paar plekken voor hem zit Massa in een vergelijkbare positie achter Rosberg. Luis slaagt er in de tiende ronde in om voorbij de Mercedes te komen. Massa heeft er meer moeite mee: in de veertiende ronde toucheert hij de trage Mercedes, maar even verderop is hij er wel voorbij. Pastoor volgt de Ferraricoureur netjes en ligt vijfde.

De Mercedessen komen kort nadat ze door het halve veld zijn gepasseerd aan de pits en vallen terug tot in de achterhoede. De rest van de race zijn ze veroordeeld tot gevechten met elkaar en met rijders als Timo Glock. Daar ga je dan met je optimistische voorspellingen. Toch gaan de koplopers amper later naar de pits. Het verschil: zij reden wel een goed tempo. Button bijt het spits af, een ronde later komt Fattle binnen. Zijn voorsprong was na zijn indrukwekkende openingsrondjes niet meer opgelopen en bij de pitstop gaat het mis: een wiel wil er niet op en hij verliest kostbare seconden. De verwarring bij Red Bull wordt nog groter als Webber meteen daarna stopt. De monteurs weten amper welke banden ze onder welke auto moeten schroeven. Webbers pitstop loopt daardoor ook volledig in de soep. Hij hervat de race pas als veertiende en kan dus eveneens een inhaalrace rijden. Alonso stopt een ronde later en keert achter Fattle als derde op de baan. Koploper is Button. Hij rijdt na zijn pitstop weer op de superzachte banden en kan daarmee een flink gat slaan naar Fattle en Alonso, die zijn overgestapt naar de hardere band. De race begint ineens erg interessant te worden.

Ondertussen zit Luis zich te verbijten achter Pastoor en Petjerov. De twee zijn op versleten banden niet bepaald snel en Luis ziet zijn achterstand op de koplopers enorm oplopen. Daarom besluit hij maar om eerder dan gepland te stoppen, maar dat lijkt als een volkomen verrassing te komen voor zijn team. Het gevolg is een trage pitstop, waardoor Luis, die is overgestapt naar de superzachte banden, terugvalt tot achter Alguersuari. Pastoor komt pas enkele ronden later binnen. Vreemde lui bij Williams. Blijkbaar hielpen ze liever andermans race om zeep, dan dat ze zelf een goede tactiek verzonnen.

Massa, die in het niemandsland dat de vierde plaats heet rijdt, stopt ook pas laat en valt helemaal terug naar de elfde plaats, tot achter Webber. Luis zit daar weer vlak achter. Het levert een mooi beeld op: een Red Bull, Ferrari en McLaren die strijden om een tiende plaats. Petjerov valt na zijn pitstop terug tot nog ver achter het treintje Hidefeld, Bümi, Webber, Massa, Luis.

Bernd Mayländer is nog niet jarig
Vooraan heeft Button een mooie voorsprong opgebouwd op Fattle, maar als zijn superzachte banden grip beginnen te verliezen, duikt hij voor de tweede keer de pits binnen en laat hij weer de ultrazachte banden omleggen. Als derde komt hij de baan op en zijn missie is om weer terrein goed te maken op de koplopers: de race is een fraai tactisch schouwspel. Ondertussen beginnen de inspanningen hun tol te eisen: Glock valt uit met een kapotte ophanging, terwijl Die Resta voor een aanrijding in de haarspeldbocht een drivethroughpenalty krijgt. Hoe groot is de verbazing dan ook dat Luis even later hetzelfde doet bij Massa. Misschien was het een vergelding van de inhaalactie van Shoeface op hem eerder in de race, of van het vermeende ophouden in de kwalificatie. Waarschijnlijker was het pure frustratie, daar Luis zijn superzachte banden niet ten volle kon benutten. In deze omstandigheden hadden treinwielen ook volstaan. Na de aanvaring in de haarspeldbocht, komen de twee elkaar in de tunnel weer tegen. Massa delft duidelijk het onderspit: hij vliegt de muur in en veroorzaakt een safetycarsituatie. Bernd Mayländer op zijn verjaardag voor het eerst dit jaar het veld aanvoeren.

Tijdens de safetycarperiode duikt bijna iedereen de pits in. Fattle blijft echter gewoon doorrijden, net als Button, want die was al gestopt. Alonso moet bij het binnenrijden van de pitstraat nog uitwijken voor de stilvallende Shoeface en keert terug als derde. Doordat de snelheidsverschillen zo enorm groot zijn, is iedereen vanaf de tiende plek al op een ronde gezet; een groot nadeel bij een safetycarperiode. Subtiel en Co Biaggi hebben hun eerste pitstop uitgesteld tot de safetycarperiode en liggen vierde en vijfde, voor Webber, Luis, Pastoor en Petjerov. Hidefeld is op een ronde gezet en hij doet dus eigenlijk alleen nog voor spek en bonen mee, net als degenen achter hem, waaronder Rosberg.

Als de safetycar halverwege de race de baan verlaat, baant Button zich een weg naar Fattle. Zijn team vertelt de Duitser dat Buttons banden op den duur minder goed zullen zijn dan de zijne, dus dat hij eigenlijk maar kortstondig iets te vrezen heeft. Ondertussen zit Luis zijn drivethroughpenalty uit en valt terug tot de negende plaats, als laatste van iedereen in dezelfde ronde van de leider. Wel had hij eindelijk vrij baan.

Vooraan bezoekt Button voor de derde en laatste keer zijn team. Hij moet noodgedwongen "harde" banden laten omleggen, om weer als derde terug te keren op de baan. Meteen rijdt hij supersnelle ronden, waardoor hij weer inloopt op Fattle en Alonso. Teammaatje Luis maakt even later ook zijn laatste geplande pitstop. Hij heeft dan al bijna een ronde achterstand opgelopen. Wel kan hij weer naar een grote groep tragere deelnemers rijden. Webber zit ook nog steeds vast in het verkeer. Na zijn pitstop rijdt hij naar Subtiel en Co Biaggi. De Duitser is niet bepaald snel en wordt hardhandig door Co Biaggi aan de kant gedrukt. Ook Webber glipt erlangs, waarna een volgende groep op de trage Force India afdendert.

File
Vooraan zit Button in de kofferbak van Alonso, die op zijn beurt in de kofferbak zit van Fattle. De spanning is om te snijden: de achterste wagen is duidelijk het snelst en de voorste wagen is duidelijk het traagst. Maar hoe passeer je op Monaco? En hoeveel risico wil je nemen? Op dat moment is namelijk wel duidelijk dat noch Fattle, noch Alonso gaat stoppen. Fattle gaat dus proberen om 63 (!) ronden op de gele (zachte) banden te rijden. Het lijkt hem nog te lukken ook, want supertraag is hij niet en zijn achtervolgers kunnen ook geen serieuze inhaalpoging doen.

Dat Fattles tempo goed te noemen is, blijkt wel als ze de groep achterblijvers achter Subtiel naderen. De Duitser houdt Pastoor, Petjerov, Luis, Alguersuari en Bümi danig op. Met de leiders in aantocht zet Pastoor zijn bolide ernaast bij het zwembad. Subtiel zit aan de buitenkant en kust de muur, waarbij zijn band beschadigd raakt. Met een kreupele auto probeert hij vervolgens Luis voor te blijven, die Petjerov te grazen heeft genomen. Het gevolg: Subtiel vliegt in de chicane bijna van de baan en Luis moet flink remmen om er niet bovenop te klappen. Het gevolg: Alguersuari klapt bovenop hem, zijn voorvleugel breekt af en schuift onder zijn wielen, waardoor hij in de muur vliegt. Petjerov wordt op dat moment door Bümi de muur in gedrukt, of hij schiet zelf door blokkerende wielen rechtdoor, dat is niet goed te zien. De koplopers kunnen hun ogen amper geloven, maar ze slagen er wel in de wrakken te ontwijken. Voor Petjerov ziet het er dan niet heel goed uit: hij lijkt meer aangedaan te zijn dan je zou verwachten. Hoewel er nog maar zes ronden zijn te gaan, wordt de race stilgelegd.

Race deel 2
Als Petjerov uiteindelijk toch veilig uit zijn auto is, wordt bekend dat het restant van de wedstrijd nog wordt verreden. Er zijn nog zeven wagens in dezelfde ronde als de leider: behalve Alonso en Button zijn Co Biaggi, Webber, Pastoor en Luis nog niet gelapt. Wel heeft Luis schade opgelopen aan de achtervleugel. Gelukkig kan zijn team de nodige herstelwerkzaamheden uitvoeren, waardoor hij weer met een gave wagen aan de start van het tweede deel van de race kon meedoen. Voor Fattle kwam de onderbreking ook als geroepen: zijn team kon namelijk nog vier van die rode jongens onder zijn auto monteren, waardoor hem in de laatste zes ronden weinig meer kon gebeuren.

In het restant van de race loopt hij ook geen gevaar meer: Alonso kan hem op de superzachte banden bijhouden, Button heeft alleen nog zachte banden en hij moet genoegen nemen met een derde plek, daar kon hij moeilijk blij mee zijn. De einduitslag werd overigens bepaald door de totaaltijd van beide races. Misschien dat dat ervoor zorgde dat Luis Pastoor al in de eerste bocht na de herstart van de baan ramt. De Williams knalt in de muur en staat overdwars op de baan, maar kan op tijd worden weggesleept. Zodoende strandde een superweekend van Pastoor letterlijk en figuurlijk in het zicht van de haven. Overigens was Luis zich van geen kwaad bewust. In een interview na de race gaf hij iedereen de schuld van de botsingen waar hij bij betrokken was, waarna hij zijn ongenoegen liet blijken over de beslissingen van de wedstrijdleiding om hem zijn snelste kwalificatietijd af te pakken, een drivethroughpenalty te geven voor de botsing met Massa en later nog een tijdstraf aan het eind van de race voor de botsing met Pastoor, waar hij overigens niks mee verloor. Vervolgens beschuldigde hij de wedstrijdleiding nog bijna van racisme. Ik ben benieuwd hoeveel fans hij na deze race nog heeft.

In de slotfase pakt Webber de vierde plaats nog af van Co Biaggi. Achter hen halen Subtiel en Hidefeld geroutineerd wat puntjes binnen, terwijl Barrichello de eerste punten voor Williams scoort. Bümi haalt nog een punt binnen voor Toro Rosso. De mannen vooraan razen ook zonder veel strijd naar de finish, een beetje een anticlimax. Fattle wint met één stop, Alonso wordt tweede met twee stops en Button wordt derde met drie stops. Tijdens de huldiging krijgen de drie rijders een trofee in de vorm van de circuitplattegrond. Waar Alonso zich nederig opstelt en iedereen een zakelijk handje geeft, zit playboy Button met al die chicks te zoenen. Het deert Fattle in ieder geval niet. Hij spuit zijn champagnefles leeg op de hoogwaardigheidsbekleders, Christian Horny en de rest van zijn team. Wat is de wereld toch mooi voor hem: zelfs als hij niet de snelste is, wint hij. In de kwalificatie werd hij geholpen door de crash van Perez, in de race werd hij een handje geholpen door de crashes van Massa en Petjerov. Opmerkelijk genoeg was Luis in de race bij beide crashes min of meer betrokken, dus hij had zijn rivaal in de titelstrijd in het zadel geholpen met zijn domme gestuntel. In het kampioenschap neemt Fattle met vijf zeges en een tweede plek een voorsprong van 58 WK-punten in op Luis, die nog wel tweede staat, maar vooral tegen zichzelf zit te vechten. De rest ligt nog verder achter. Kortom: wie houdt Fattle nog tegen?

Crashes:

Links:

Gerelateerde artikelen:

8 opmerkingen: