30-04-2010

Veldwerk Oostenrijk


Frühlingurlaub

Voor degenen die echt onder een steen hebben gelegen: de afgelopen twee weken was Behirder in Oostenrijk voor een veldwerk. Samen met dertig andere studenten en wat begeleiders zat hij in Salzburg. Voor degenen zonder topografische kennis: dat is een stad vlakbij de Duitse grens. Hier moesten we een soort onderzoeksopzet maken, met de bedoeling een fictief geldbedrag binnen te halen voor verder onderzoek.

De reden dat dit veldwerk zo vroeg in het jaar werd gehouden, was omdat het officieel de "Springschool" is. Deze benamingen vind ik echter niet zo mooi klinken als "Frühlingurlaub", dus zo zal ik dit veldwerk voortaan noemen. In tegenstelling tot de eerdere veldwerken in Limburg en Kampen was de aanloopperiode van de Frühlingurlaub bijzonder kort. Binnen drie dagen tijd moesten we ons hebben ingelezen over het onderwerp en moest er een vraagstelling op papier staan. Hieronder een kort schema van de voorbereiding:

Woensdag 14-04 Introductie, onderwerp kiezen
Donderdag 15-04 Enkele colleges, bronnen zoeken
Vrijdag 16-04 Uitwerkdag (?)

Maandag 19-04 College over Oostenrijk
Dinsdag 20-04 Officiële reisdag

Laat ik nu maar een beginnetje maken met het verslag en met de dingen die mij waren opgevallen.

Woensdag 14-04
Het was negen uur 's ochtends en Mark B., de hoofddocent van het vak, probeerde zich voor te doen als een vertegenwoordiger van Salzburg/Salzburgerland. In het gebied rond Salzburg liet hij negen locaties zien waarmee iets aan de hand was. Hieronder een lijst van de cases:

- Sedimentproductie in Berchtesgaden (Duitsland)
- Degradatie van Alpenweiden (a.k.a. Almen)
- Invloed emissiontradingsystem op cementfabriek
- Overstromingsprojecten (economische kant en hydrologische kant)
- Toerisme op de Gaisberg
- Skiën en klimaatsverandering (kunstsneeuw en activiteiten tussenseizoen)
- Uitbuiting toerisme in Berchtesgaden

Al met al waren er negen onderwerpen en werden er tien groepjes samengesteld. Vooral het eerste onderwerp trok veel belangstellenden, waardoor er twee groepjes waren met hetzelfde onderwerp. Mark B. was daar wel verbaasd over: vorig jaar was het onderwerp kunstsneeuw veel meer in trek. Zelf koos ik voor de hydrologische (!) kant van de overstromingsprojecten. Na wat gewissel kwam ik in een groep met drie chicks die altijd al heel close met elkaar zijn. Daarmee waren wij het enige groepje met vier man.

Nadat de opdracht werd uitgelegd, was het tijd voor de presentaties van het vak "Besluitvormingsprocessen". Vier uur later was ik helemaal uitgedroogd en murw geslagen na het aanhoren van oersaai gewauwel.

Donderdag 15-04
Het onderzoek begon al vorm te krijgen. In de ochtend hadden we een college over het vinden van goeie bronnen, in de pauze daarna kreeg ik mee wat mijn groepsgenoten van mij verwachtten. Lekker concreet. Ik had al een groot aantal bronnen gevonden en tijdens het computerpracticum vond ik er nog een paar.
Tot slot had ik nog een gesprek met Mark B. en leerde ik die avond op een verjaardagsfeestje het een en ander over enkele Europese talen.

Vrijdag 16-04
Vandaag had ik alleen nog het vak "Economie van het onroerend goed" en 's middags richtte ik me op het schrijven van mijn deel van de inleiding.

Op het vervolg van de veldwerkintroductie moeten jullie nog even wachten, want ik moet even uitrusten. Eén ding kan ik jullie wel vertellen: hierna begint de lol pas echt!

Gerelateerde artikelen:
Veldwerk Kampen; 21-06 2009

1 opmerking: