10-08-2009

Dieren 2009 ronde 2 en 3


Woensdag 22 juli
Na een zure nederlaag in de eerste ronde was mijn doel om de tweede partij niet te verliezen. Ik speelde tegen Die Mitri van Leent, een aardige FM, die in een grijs verleden wel eens bij BSG heeft gespeeld. Hoewel zijn rating niet meer FM-waardig is, is hij nog steeds gevaarlijk. Er willen nog wel eens geniepige trucjes uit zijn forse handen komen. Zijn zwakte leek de opening te zijn, wat ook in de eerste ronde van het toernooi bleek, toen hij vrij dik werd verpletterd. Met wit speelt hij vrij saaie varianten en ik besloot maar eens te kijken hoe ik een saaie remisestelling kon bereiken.

Ik was dan ook verrast toen hij - na een kwartier vertraging te hebben opgelopen - met 1.e4 opende. Dat had ik mooi niet verwacht... De partij begon zoals de partij H van den Berg - ondergetekende, waarin hij zo verstandig was 5.Pf3 te spelen. Nadat hij kort rokeerde deed ik maar 7... Lg4, maar blij was ik er niet mee. Ik kon de loper niet handhaven op de diagonaal d1-h5. Beter was daarom waarschijnlijk 7... Le6. DMvL deed het rustiger aan en besloot later pas mijn loper weg te rammen. Ik vond dat ik slecht stond en dat deed me besluiten tot een soort zelfvernietiging:




Hier deed ik 25... c5, waarna ik verrast werd door 26.Pxg7! Pxg7 27.Dxf6. Nu had ik ook niet veel meer te hopen na 27... cxd4, hoewel wit niet meteen wint met 28.Lh6 Pe6 29.Pxd4, want dan komt 29... Dxb2 en zwart wint. 28.b4! haalt deze wending eruit, waarna wit gewonnen staat. Ik meende echter iets leuks te zien en deed 27... d5?! 28.Dxb6 Lxb6 29.Txa6 dxe4 30.Ph4 cxd4 31.Pxg6 hxg6 32.Txb6 d3. Ik dacht nu m'n stuk terug te winnen, maar de weerlegging is eenvoudig: 33.La4. Ik klooide nog wat door met 33... Te6 (33... d2 is nog kanslozer), maar tevergeefs.

Daarmee was ik de enige verliezer van ons groepje. Ewood hakte Rudy Bloemhard in de pan, FM Henk had weinig moeite met ene P. Uthra. Large hield Ali B. op remise na een spannende partij, terwijl Bernard zijn eerste resultaat van het toernooi scoorde: hij maakte remise!

Ondertussen zijn Roelieboelie en Erwin l'Ami nog bezig. In de auto vertelt Ewood dat hij niet begrijpt waarom Erwin het Berlijns van stal haalt. "Met een andere opening kan hij toch ook winnen?!" Het eindspel staat echter beter voor de grootmeester. Zijn stukken staan actiever, maar desondanks lijkt Roelie de boel goed te kunnen afsluiten. Thuis aangekomen blijkt hij echter te hebben verloren...

Donderdag 23 juli
Ik wilde natuurlijk wel winnen op m'n verjaardag. Vandaag zou het toernooi eindelijk beginnen voor mij. Het is toch wat, 23 worden op de 23e. Dat overkomt je maar één keer in je leven. Een bijzondere dag dus en ik mocht tegen Thijs Laarhoven. Hij is van Ewoods leeftijd en ook wel van Ewoods niveau. Zijn beruchte openingswapen met zwart is het Scandinavisch. Nou, daar had ik me tot in de late uurtjes op voorbereid. Hij speelde de laatste tijd ook wel vaak Berlijns. Hij deed het in ieder geval tijdens het NK Internetschaak. Daar had ik dus ook even naar gekeken, maar ik verwachtte niet dat hij dat nu weer zou doen; zo goed kende hij die opening niet.

Het gevolg liet zich raden: hij speelde dus wel Berlijns. Dat betekende dat er weer een hoop voorbereiding de prullenbak in werd gesmeten. Na 1.e4 e5 2.Pf3 Pc6 3.Lb5 Pf6 4.0-0 Pxe4 5.d4 Pd6 6.Lxc6 dxc6 7.dxe5 Pf5 8.Dxd8+ Kxd8 9.Pc3 deed hij het matige 9... Pe7?! Gek genoeg deed Woef dat ook al tegen Roelieboelie. Mij lijkt 9... h6 beter, want nu kon ik meteen 10.Pd4 doen. Nu deed hij het wel goed met 10... c5, wat beter is dan 10... Pg6? Ik deed 11.Pb3, de normale zet in mijn ogen, hoewel 11.Pf3 normaal schijnt te zijn. Dat ziet er niet logisch uit; wit wil ooit f2-f3 of f2-f4 doen. Een interessante suggestie lijkt me daarom ook 10.Lg5!?, eveneens profiterend van het achterwege laten van ...h6 en tegelijkertijd worden de torens met elkaar verbonden, waardoor wit bijvoorbeeld met de a-toren schaak kan geven. Hoe dan ook, na 11... b6 12.Lg5 Le6 had ik een aardig initiatief. Ik verwachtte echter 12... Lf5, waarna ik 13.Tad1+ Kc8 14.Td2 wilde spelen, maar echt veel heb je niet. De computer kwam overigens met 13.Pd5!? Lxc2 14.Tad1 Lxd1 15.Txd1 en zwart moet weer een stuk inleveren. Een aardige truc. In de partij kreeg ik met 13.f4 g6 14.Tad1+ Kc8 toch wel behoorlijk voordeel. Een overwinning op m'n verjaardag, dat zou toch alle ellende van de eerdere ronden doen vergeten? Het probleem is alleen hoe wit zijn stelling verbetert. Zwarts paard komt via c6 in het spel en daar had ik weinig trek in. Ik deed daarom 15.Lxe7?!!? Lxe7 16.Pd5. Ik meende dat mijn paard in ieder geval één van die lopers waard was, waarna ik een lekker eindspel had. Ik verwachtte dat zwart de loper zou terugtrekken, waarna mijn paard kan worden weggeschopt. Hij deed echter 16...Te8?! en nu was slaan wel zo veilig. Als z'n plan was om m'n paard alsnog weg te schoppen, dan kon ik er natuurlijk ook nog even mee wachten, maar dat weet je nooit. Ik deed echter 17.c4? en dat werd m'n ondergang na 17... c6 18.Pxe7+ Txe7 19.Pd2 Kc7 20.b3 Td7 21.Pe4 Td4 22.Txd4 cxd4 23.Td1 c5. Tja... Het zag er link uit: zwart heeft een gedekte vrijpion en hij kan nog proberen de damevleugel af te breken. Zeker met die witveldige loper die hij nog heeft. Ik deed dan ook 24.Pg5 om het ding af te ruilen. Er kwam 24...h5!?! en nu had ik nog even rustig 25.Kf2 moeten doen. Ik sloeg echter meteen op e6 en verloor kansloos. :(

Wat een dag. Twijfel ik te veel of ben ik uit vorm? Het leek in ieder geval nergens naar wat ik liet zien. Mijn reisgenoten lieten ook niet veel zien. FM Henk verloor van een sterk gespeelde Sweshnikov van Die Mitri Reinderman, Ewood stond de hele partij beter, maar kwam niet verder dan remise tegen Peter Ypma. Bij het voorbereiden vond Ewood geen partijen van 'm, omdat hij wat letters had omgewisseld. Wat een @#%^!-naam ook... ;)

Nee, terwijl wij ons met een rood hoofd strategisch terugtrokken, zagen we Large zwoegen tegen Tabak Bondivar. Het zag er niet fijn voor 'm uit, maar uiteindelijk wist hij nog een vrij eenvoudige remise te pakken. Lennard won zijn eerste partij van een of andere Afghaan. Lachend liet hij zien hoe hij steeds verder werd weggedrukt, maar na een "wat minder handige zet" van wit was het ineens uit.

Zelf had ik weinig zin om m'n verjaardag nog te vieren. Ik wilde gauw naar bed, maar toen bleken m'n grootouders er ineens nog te zijn. Kon ik nog wat fotows maken en taart vreten, maar echt jarig voelde ik me niet.

Gerelateerde artikelen:
Dieren 2009; 04-08 2009

Geen opmerkingen:

Een reactie posten