11-04-2011

Een stil jaar


Hersenspinseltjes van een twintigjarig meisje

De tijd gaat hard. Heel hard. In weblogland is het al een hele tijd ernstig stil. Trolshol is al een aantal maanden vrijwel inactief, terwijl Ewood tijdelijk overstapte op een weblogje om verslag te doen van zijn vakantieavonturen, maar er daarna ook de brui aan gaf. Ook KC, die jarenlang actief was, is gestopt. Anderhalf jaar geleden herdacht ik nog dat ze haar eerste weblogje had verwijderd en kort daarna verwijderde ze haar tweede weblogje. Vervolgens maakte ze een derde weblogje aan, met de ondertitel "hersenspinseltjes van een twintigjarig meisje".

In het begin zaten er leuke overeenkomsten tussen haar berichten en de mijne. Zo schreef ik een artikel over de geplaagde DSB-bank. Ik sloot het artikel af met de gevleugelde woorden "Wir haben es nicht gewusst!" en dat waren meteen de openingswoorden van een artikel dat over een lezing over de Tweede Wereldoorlog ging.

Jammer genoeg droogde de berichtenstroom op en precies een jaar geleden verscheen het laatste artikel. KC had niks te veel gezegd: vier dagen later zou ze 21 worden, dus ze was er te oud voor geworden. Jammer is het wel. Ik zat nog lang te wachten op een vervolgartikel, maar uiteindelijk gaf ik het op. Om de herinnering aan dit blogje levend te houden, zal ik het begin van het overigens titelloze artikel herpubliceren.

Het heeft eventjes geduurd, maar hier ben ik dan weer. Afgelopen week heb ik woensdag het genoegen gehad om te luisteren naar Samson, niet van Samson en Gert, maar van Samson en Geert :D Ofwel die gozer van de PvdA. Hij kwam vertellen hoe hij Nederland zag na de crisis. Hierbij benadrukte hij dat er vooral veel geld gestoken moest worden in scholen. Volgens hem moest dat geld niet in de universiteit gestoken worden, maar in mbo en vmbo, want die scholen waren kwalitatief slecht af; onze kenniseconomie was ook afhankelijk van die scholen. (...)

Blijkbaar hebben de eenregelberichtjes op Faceboek en Twitter de toekomst. Een buitengewoon treurige ontwikkeling, maar wat doe je eraan? Uiteindelijk heb ik me na tien stille maanden maar laten overhalen om een Faceboekaccount aan te maken. Misschien is dat nog de weg van de minste weerstand, want voor weblogland ziet de toekomst er namelijk somber uit en aan niks is af te leiden dat het ooit weer beter zal gaan.

Wel ben ik van plan de komende tijd weer een hoop mooie herinneringen naar boven te halen. Het wordt weer tijd voor oudedoosartikelen! Ik heb al een aantal suggesties gekregen, maar er zijn vast nog meer artikelen (niet alleen van dit weblogje) die de moeite van het herpubliceren waard zijn. Kom maar op met vergeten artikelen die weer opnieuw in het daglicht moeten komen! We gaan er een prachtige herdenking van maken!

Gerelateerde artikelen:
Herdenking; 31-08 2009

1 opmerking: