14-11-2010

Fattle wereldkampioen


Slechte strategie kost Alonso titel

Hoewel Red Bull in Brazilië de constructeurstitel had binnengesleept, lag de strijd om de rijderstitel nog volledig open. De Red Bull was dan wel de snelste wagen, maar een gebrek aan betrouwbaarheid en rijdersfouten kostten met name Fattle veel punten. Teamgenoot Webber was in het begin van het seizoen snel en kende weinig technische mankementen, waardoor hij er beter voorstond in het kampioenschap. Desondanks stond hij nog achter Alonso, die een matige eerste seizoenshelft kende, maar vervolgens een sterke inhaalrace reed en de leiding in het kampioenschap pakte. Als hij die lijn in Appie Dappie kon voortzetten, was hij voor de derde keer wereldkampioen.

Dat het alsnog zeer spannend zou worden, daar ging iedereen wel van uit. De Red Bulls zouden vast gaan schitteren, dus was het niet ondenkbaar dat het kampioenschap uiteindelijk door een teamorder beslist zou worden, namelijk als Fattle Webber aan de zege zou moeten helpen om Alonso voor te blijven. Zou Red Bull een dergelijke teamorder uitvoeren, wetende dat ze Ferrari er op hadden doorgezaagd na de GP van Duitsland? Destijds, halverwege het seizoen, liet Massa Alonso voorbij, waardoor Alonso zeven punten "won". Toen was hij nog geen titelkandidaat, maar inmiddels wel en dus konden die zeven punten goud waard zijn.

In Appie Dappie bleek het allemaal niet zo duidelijk te zijn. Er was namelijk nog een derde partij die zich om de kopposities meldde: het team van McLaren. De grijze bolides waren dankzij een verbeterde achtervleugel eindelijk weer snel. Daardoor kon Luis zijn minieme titelkansen nog een beetje levend houden. Om eventueel wereldkampioen te worden, MOEST hij winnen en hopen dat de overige drie titelkandidaten niet of nauwelijks scoorden. In de kwalificatie is hij dan ook tweede, achter Fattle. Alonso is comfortabel derde, voor Button en Webber, die slechts als vijfde vertrekt. Daarmee waren zijn titelkansen voor de start van de race al bijna verkeken.

Alonso hoefde eigenlijk niet zo veel te doen: Fattle en eventueel Luis volgen en verder Webber achter zich houden. Zijn start is echter slecht en Button passeert hem. Vooraan raken Luis en Fattle elkaar bijna in de eerste bocht. Ze lopen geen schade op, al denkt Luis van wel. Button is derde, gevolgd door Alonso, Webber en Massa. Iets verderop duelleren de Mercedessen met elkaar. Rosberg gaat buitenom Shoeface. De zevenvoudig wereldkampioen probeert in de daaropvolgende bocht te counteren, maar spint. Alle achtervolgers weten de grijze bolide nog te ontwijken, behalve Liuzzi. Hij klapt er vol op en Shoeface mag van geluk spreken dat z'n hoofd er nog aan zit: Liuzzi's wagen vloog bijna zijn cockpit binnen. Gelukkig stapten de heren uit. Voor Shoeface was het een passend einde van een mislukt seizoen, voor Liuzzi was het een onbevredigend einde van misschien wel zijn carrière.

De ravage zorgde er in ieder geval voor dat de safetycar weer eens uitrukte. 2010 is op de een of andere manier het jaar van de safetycar geworden. De Mercedes moest dit jaar vaker wel dan niet uitrukken. Een aantal gelukszoekers, zoals Rosberg en Petjerov, besluit meteen maar om naar de pits te gaan, om zo aan de bandenregel te voldoen. Zij hoeven in het vervolg dus niet meer naar de pits.

In de zesde ronde wordt het veld weer losgelaten. Fattle gaat bijna stilstaan, waardoor Luis naast hem opduikt en weer als een haas op zijn schreden moet terugkeren. Fattle gebruikt het moment van verwarring door in de laatste bochtencombinatie ineens bij Luis weg te spuiten. Kubica neemt bij de herstart meteen Subtiel te grazen. De Pool zou een fraaie race op een matig verlopen kwalificatie (voor het eerst en laatst dit seizoen niet in "Q3") laten volgen.

Fattle loopt in de beginfase van de race wat uit op Luis, totdat zijn rondetijden wat inzakken en Luis de aansluiting weer heeft. Button ziet de koplopers bij hem weglopen, maar achter hem dringt Alonso ook niet bepaald aan. Webber heeft in de openingsfase de grootste moeite zijn bolide in het juiste spoor te houden. Eén keer toucheert hij de vangrail bij het uitkomen van een bocht, waardoor hij zich zorgen maakt over de conditie van zijn banden. Hij besluit dan ook om vroeg te stoppen.

De vroege pitstop verontrust Ferrari. Massa komt kort daarna binnen, om zo te proberen Webbers afwijkende strategie onschadelijk te maken, net zoals vorige week bij Button. Webber blijkt echter snel genoeg te hebben gereden om voor Massa te blijven. Bij Ferrari vertrouwt men het niet. Op nieuwe banden is Webber erg snel en het zou slechts een kwestie van tijd zijn voordat hij Alonso "virtueel" zou inhalen, ofwel: het moment waarop Alonso bij een pitstop tot achter Webber zou terugvallen. Alonso lijkt flink te glijden op de oude banden, dus komt hij in de zestiende ronde, vijf ronden na Webber, binnen. Doordat Webber tijd verloor met het inhalen van Alguersuari, komt Alonso weer voor de Australiër de baan op. Zodoende rijdt het treintje Alonso-Webber-Massa weer in dezelfde volgorde als voor de pitstops.

De vroege pitstop heeft de drie wel ver terug doen zakken. Ze liggen zelfs achter de "gelukszoekers" Rosberg en Petjerov. De Rus, die bij Renault bijna concurrentie heeft van de hele wereld, wil dolgraag laten zien dat hij Alonso achter zich kan houden. Alonso probeert dichtbij te komen door andere lijnen te rijden, maar niks lijkt te helpen. Webber volgt Alonso op de voet, maar meer ook niet. Nergens probeert hij Alonso onder druk te zetten.

Vooraan gaan Luis en Fattle naar de pits. Fattle valt terug naar de tweede plaats, Luis naar de vijfde plaats. Tussen de twee rijden nu Co Biaggi en Kubica. Co Biaggi probeert Fattle meteen nog uit te remmen, maar haakt af en wordt vervolgens door Kubica ingehaald. Luis passeert Co Biaggi meteen daarna ook, maar bijt zijn tanden (of eigenlijk banden) stuk op Kubica. Zodoende zitten er drie (!) titelkandidaten gevangen achter een Renault en heeft Fattle als enige vrij baan.

Button leidt de race dan nog. Hij is verrassend snel op zijn oude banden, al loopt Fattle uiteindelijk wel op hem in. Pas in de 39e ronde stopt Button en keert achter zijn teammaat op de baan. Luis zit zichzelf op te vreten achter Kubica. Koploper Fattle raakt steeds verder uit zicht, terwijl Button hem nadert. Kubica stopt pas in de 46e ronde en komt tot overmaat van ramp voor Ferrari ook nog voor Petjerov, Alonso en Webber de baan op.

De gezichten worden steeds bleker bij Ferrari, het commentaar wordt steeds wanhopiger. Alonso rijdt steeds vaker een te wijde lijn, klapt een keer bijna op Petjerov, maar hij slaagt er niet in de Rus voorbij te komen. Vooraan zijn de kaarten geschud: Fattle gaat winnen, tenzij hij mechanische pech krijgt, dus moet Alonso in de top 4 eindigen. Dat betekent dat hij Rosberg, Kubica en Petjerov moet passeren. Zelfs Petjerov komt hij niet voorbij. Bij Red Bull zit Christian Horner zijn nagels op te vreten. Zou die motor het houden? Zou de versnellingsbak het houden? Zou de wagen genoeg peut hebben? Alle rampscenario's spoken door zijn hoofd. Het mocht niet meer misgaan, maar Red Bull is Red Bull... Dus MOEST het wel misgaan. Webber wordt aangespoord om Alonso het vuur aan de schenen te leggen, maar het vuur is weg bij Webber. Hij zet niet echt meer aan, zo gedesillusioneerd is hij. Alonso zit echter nog vol vuur. Zijn machteloosheid maakt hem woedend, wat hij Petjerov na afloop ook laat merken.

Fattle komt na 55 ronden als winnaar over de streep. De McLarens komen zo'n tien seconden later binnen, gevolgd door Rosberg. 30,747 seconden na het passeren van de finishvlag is Fattle wereldkampioen. Alonso moet beide Renaults nog voor zich dulden en komt op 43,797 seconden achterstand als zevende aan de finish, bijna gelijktijdig met Petjerov en Webber.

Zodoende verspeelde Ferrari in de laatste race op een McLarenachtige manier een toch wel aanzienlijke voorsprong op Fattle. De hoofdreden was dus een foute pitstopstrategie. In ieder geval kwamen de voorspellingen van teamorders en startcrashes niet uit. Voor Red Bull was het goed om te zien dat ze uiteindelijk toch de juiste keuze hadden gemaakt door de afgelopen geen teamorders uit te voeren. Webber kwam in het laatste weekend veel tekort op zijn teammaatje, terwijl Ferrari uitgerekend in deze belangrijke race lelijk in de fout ging met de pitstopstrategie. De goede vorm van de McLarens gooide uiteindelijk niet heel veel roet in het eten, omdat Fattle ze netjes voorbleef. Fattle is dan ook de verdiende kampioen. Hij was over het hele jaar veruit de snelste. Zodoende kwam alles toch nog goed met Red Bull, dat zowel het rijders- als constructeurskampionschap won. Ferrari greep overal dus lelijk naast. Wie had dat van tevoren gedacht?

Eindstand kampioenschap:

1. Fattle 25 256
2. Alonso 6 252
3. Webber 4 242
4. Luis 18 240

Links:

Gerelateerde artikelen:
Goodbye Schumi; 04-04 2010

5 opmerkingen: