27-08-2010

Een zwaar jaar III

Periode 5

De vijfde periode is vanwege de veldwerken altijd een beetje een rare periode. Dit jaar was het niet anders. Er werden in drie vakken gegeven: "Besluitvormingsprocessen", een verplicht vak dat tot het veldwerk in Oostenrijk liep ("Springschool") en verder volgde ik nog het vak "Economie van het onroerend Goed". Dit economievak liep vrolijk door mijn veldwerk heen, wat niet zo gezellig was. Naast deze vakken werd nu ook "Kwartairgeologie" gegeven, maar wegens drukte heb ik daar maar amper lessen gevolgd, ook omdat ik erachter kwam dat het tentamen tijdens mijn veldwerk was. :S

Naast de lessen moest ik ook nog een onderwerp uitkiezen en papieren invullen voor mijn Bachelorthesis. Daar was is in het begin dan ook druk mee bezig. Verder eiste "Besluitvormingsprocessen", ofwel "Decision-making Processes" in die tijd alle aandacht op. Vooraf vreesden sommige klasgenoten van me dat we de docente slecht konden verstaan, omdat ze Grieks was. Nou, de colleges waren dus in het Engels. Die taal leek ze wel behoorlijk machtig te zijn. Waar de lessen over gingen? Ik had werkelijk waar geen flauw idee. Ik had het geluk dat ik met Rolex samen kon werken. Hij wist precies wat er van hem (ons) verlangd werd bij de opdrachten, waarna hij een tekst dicteerde, die ik in mijn netste handschrift (mooie ronde letters met een vrij constante x-hoogte) opschreef. Bij de eerste opdracht kregen we meteen een P++ voor Rolex' tekst. Die jongen is geniaal!

April 2010

Hoewel ik van de lessen weinig begreep, bleek ik voor de individuele opdracht wel een hoog cijfer te kunnen scoren. Het was een beetje een lulverhaal over het besluitvormingsproces van de vliegbelasting, een onderwerp dat me nu al twee mooie cijfers opleverde. Daarmee rondde ik ook dit vak met een mooi cijfer af, een hele geruststelling.

Inmiddels had ik de administratieve zaken van de thesis ook geregeld (dacht ik) en kon ik met een gerust hart het vliegtuig instappen. Ware het niet dat er net toen een vulkaan uitbarstte... De planning van de heenreis naar Salzburg had heel wat voeten in de aarde gehad en uiteindelijk gooide die stomme vulkaan bijna letterlijk roet in het eten. Maar zoals jullie weten: het kwam toch allemaal nog goed. Het veldwerk zelf was een behoorlijk succes en ik sloot de "Springschool" ook af met een mooie 7½.

Mei 2010

Bij aankomst in Nederland was er van dat goede gevoel al snel niet veel meer over. De formulieren om aan de slag te gaan voor de Bachelorthesis waren niet goed ingevuld, dus moest ik dat in orde maken. Daarnaast volgde ik nog het vak "Economie van het onroerend Goed", waarbij ik ook redelijk achterop was geraakt door het veldwerk. Ook moest ik nog het vak "Environmental Economics" herkansen. Die twee tentamens waren precies een week na elkaar en ik moest ze allebei halen. Hierdoor raakte ik met de thesis weer achterop. Bij de tussentijdse bijeenkomsten kon ik dan ook niet al te veel laten zien. Gelukkig haalde ik de vakken wel met een zesje, zodat ik me in juni vol kon richten op de thesis.

Studiepunten na vijfde periode:
Besluitvormingsprocessen 3
Springschool 3
Economie van het onroerend Goed 6
Environmental Economics (H) 6

Juni 2010
Periode 6

Zoals gezegd was ik in juni druk bezig met de thesis. Ik moest flink doorwerken om de deadline van 25 juni te halen. Die wilde ik halen, anders zou ik daarna geen vakantie meer hebben. Het lastige was daarbij dat mijn begeleider om de haverklap op vakantie of congres was. Aan de andere kant: mijn cijfer voor zelfstandig werken ging er wel door omhoog.

Naast de thesis was ik druk in de weer om me in te schrijven voor mijn Master. Dat dat niet zo simpel ging, heb ik al eerder verteld. Zelfs met de hulp van een decaan bleef het lastig, waardoor ik vaker op bezoek kwam dan me lief was.

Met de thesis ging het wel aardig. Een week voor de deadline ging ik het verslag aan elkaar schrijven en uiteindelijk redde ik het net op tijd om met een verslag aan te komen waar ik best tevreden mee was. Ik leverde mijn conceptversie in op Blackboard en ik ging mijn presentatie voorbereiden.

Juli 2010

De presentatie verliep niet al te best, maar ik was blij dat het jaar was afgelopen. Op de tweede presentatiedag kreeg ik echter slecht nieuws te horen: er werd me namelijk verteld dat mijn begeleider het conceptrapport moest nakijken, waarna ik het nog eventueel kon verbeteren en als eindversie kon inleveren. Probleem: mijn begeleider was net een paar dagen daarvoor op vakantie gegaan (en ik had 'm nog wel allervrolijkst een fijne vakantie gewenst. :P) Omdat beide begeleiders met elkaar moesten overleggen over het eindcijfer, zag ik het somber in: mijn begeleider zou op 20 juli terugkomen, terwijl de andere de 25e op vakantie zou gaan, er was dus maar een hele korte tijd dat ze allebei nog in Nederland waren. Gelukkig kwam alles toch nog goed doordat mijn begeleider mij op zijn vakantieadres van tips kon voorzien. Die tips kon ik gebruiken om mijn verslag flink aan te pakken en al heel snel kreeg ik mijn cijfer. Op 22 juli kreeg ik de evaluatie mee. Op de laatste dag van mijn 23-jarige bestaan had ik eindelijk vakantie!

Studiepunten na zesde periode:
Bachelorthesis 12

Augustus 2010
Om mijn Bachelor te halen, moest ik nog éé vak halen: Kwartairgeologie. Gisteren lukte me dat, waarmee ik mijn drie jaar van de Bachelor heb afgesloten. Het was een aparte, leerzame tijd, maar ik hoop dat het volgend jaar wat rustiger zal zijn.

Studiepunten na herkansingen:
Kwartairgeologie 6

Totaal aantal studiepunten dit jaar:
61 (Jaar 3)
6 (Jaar 2)

Gerelateerde artikelen:
Een zwaar jaar II ; 27-08 2010

1 opmerking: