20-01-2008

Wat moet er met BSG gebeuren?

Bejaarden

BSG staat tegenwoordig bekend als een club voor oude mannetjes. Dit heeft twee oorzaken:

- Jaren geleden splitste SOPSWEPS zich af, een groepje pubers met weinig hersencellen.
- In de jaren die volgen heeft een niet nader te noemen persoon de jeugdafdeling de nek omgedraaid. Toen ik in 1995 lid werd, waren er nog jeugdspelers. Rond de eeuwwisseling was er vrijwel niets van over.

Hierdoor bleven er vooral mensen van "middelbare" leeftijd en oudjes over. Omdat er weinig jongeren bij kwamen, leverde dit een hele scheve leeftijdsverhouding op.

Ondertussen zit BSG dus met de vergrijzing, wat betekent dat:

- Er binnen niet al te lange tijd veel leden zullen doodgaan
- Oude schaker gaan steeds slechter schaken, dat is geen goed teken voor een club die op zijn minst eerste klasse KNSB wil spelen.

Le wilde deze problematiek aanpakken. Hoe hij het gaat doen, weet ik niet. Hij wilde het BSG-Pinkstertoernooi aantrekkelijker maken.
Het Pinkstertoernooi heeft één groot voordeel boven de andere weekendtoernooien: het Pinksterweekeinde telt drie dagen (i.p.v. twee dus). Hierdoor is het Pinkstertoernooi relaxter en wordt er een ronde meer gespeeld, wat het toernooi alleen maar ten goede komt.

Het nadeel van het Pinkstertoernooi is vooral de locatie. Het Denksportcentrum is te klein om twee groepen van een slordige tachtig deelnemers te huisvesten. Er is namelijk geen plaats voor mensen die na afloop willen analyseren.

Le wilde voor het DSC een tent neerzetten. Het lijkt me sterk dat dit de analyseproblematiek oplost. Een betere mogelijkheid lijkt het uitwijken naar een andere locatie. Een locatie die ik al jaren op het oog heb, is het Goois Lyceum.

Deze school heeft genoeg ruimten om veel schakers in op te bergen en het ligt op "een steenworp" afstand van het DSC. Het enige probleem dat ik zo snel zie, is dat er vrijdagavond al geschaakt moet worden. Op vrijdag blijven veel leerlingen nog plakken (vrijdagmiddagactiviteiten en zo) en repeteren ze misschien nog voor een musical. Ik kan begrijpen dat de school niet wil dat die grijze mannetjes in de lokalen gaan schaken.

De meest voor de hand liggende ruimte is dan het "groene gedeelte", een gebied waar leerlingen in de pauze graag zitten. De ruimte is rond 2001 aangebouwd. Ik weet niet hoeveel spelers hier zouden kunnen spelen.
De aula is niet zo'n geschikte ruimte. Voor zover ik weet willen ze er nog wel eens musicals opvoeren, maar het belangrijkste bezwaar is de vloer. Die is niet vlak, maar loopt trapsgewijs af. In Wageningen heb ik gezien hoe onhandig ouwe mensen daar over kunnen struikelen.

Eerst moet dus bepaald worden in welke ruimtes er geschaakt mag worden en of die ruimte voldoende is. Misschien is een combinatie van het DSC en het Goois Lyceum een optie. En dan moet er nog toestemming worden gegeven.

Het Goois Lyceum
Omdat ik graag over het verleden schrijf, knal ik nog even een artikel van Ewood op mijn blog. Het artikel gaat over de hierboven genoemde school, waar hij zo'n hekel aan had. Het artikel is van 2006 (!), in het begin van het schooljaar. Ewood wist toen nog niet dat hij er nu nog zou zitten. Misschien dat hij er in de toekomst nog veel vaker zal komen...
School, een nieuwe dictatuur?

Vandaag was weer zo'n dag dat er de helft van mijn lessen uitviel. Dat is mooi, zou je zeggen, maar dat viel wel tegen. Ik had alleen het 2e en 7e uur les. In de 4 tussenuren (waarvan 1 een pauzeuur is) verveel je je natuurlijk te pletter. Uiteraard ga je je mogelijkheden af om te zien of je het 7e uur niet eerder kan, of nog beter, vrij kunt krijgen.
De persoon die daarover gaat, de oh zo geliefde coördinator was tot 14:15 afwezig. Ofwel, na het 7e uur. Dat is jammer, nu kun je het alleen met de betreffende docent regelen. Uiteraard was die er ook nog niet, dus moest ik maar wachten en wachten.
Maar wat doe je in al die tussenuren? Geen idee, ik deed het 1e uur niets, het 2e uur heb ik nog wat voor het PWS gedaan en daarna hadden Thomas en ik een afspraak met onze PWS-begeleider. Die vond alles werkelijk fantastisch. Maar wat te doen in de volgende 2 tussenuren? Nog steeds geen idee, dus ging ik maar ergens in school aan een tafel zitten. Dat schijnt niet te mogen en daarmee kom ik eindelijk aan bij het punt waarom ik dit aan het schrijven ben.
Ik schets eerst ff de situatie.
Stel je voor: je zit gewoon in een tussenuur aan een tafel met je GR te spelen. Komt er ineens een mevrouwtje die zegt: "Gaan jullie naar beneden of naar de mediatheek?" Ik wil dat helemaal niet, dus zeg ik: "Ik blijf wel hier." Daarop zegt ze: "Anders kun je ook naar je coördinator gaan." Zeg ik zo: " Die is er vandaag zgn. niet, dat staat op d'r deur." "Dan ga je maar naar meneer Spijker/Spijker's." Geen idee wie dat is, maar ik kwam erachter dat het de baas hier op school is en dat hij de schuldige is voor hoe het hier op school gaat. "Ik ga wel naar de media." En dat deed ik ook, maar ook daar schijnt het zo te zijn dat je iets aan school moet doen. Ik wist dat niet, dus ik ging m'n web-log bekijken. Het resultaat: dat ik na 10 minuten ook uit de media moest en weer de kans liep naar de coordinator gestuurd te worden. Mmmmh.... Listig...
 
Het belang van de school hierbij? Tsja, die willen dat er meer leerlingen slagen. Als vorig jaar 40% van de havoërs zakt is het tijd voor drastische maatregelen. Daarom heeft de school het volgende bedacht:
- Het zgn. continurooster. De bedoeling is om leerlingen de tussenuren nuttig te laten gebruiken door ze op te vangen in lokalen met docenten. Zelfs leerlingen van 6V behoren tot deze groep.
- Leerlingen strenger aanpakken: Dit doet de school door leerlingen die te laat dingen inleveren meteen met een 1 te belonen. Hiervoor is zelfs een speciaal iemand voor aangenomen. De andere manier is door de leerlingen meteen de volgende dag te laten melden om 8 uur als ze de vorige dat ergens te laat waren.
- Om de enorme aantal leerlingen in de pauzes niet in de file te laten belanden is het zgn. "pauzeuur" bedacht. Het pauzeuur is het 5e of 6e uur, waardoor de ene helft van de leerlingen het 5e uur pauze heeft en de andere helft het 6e. Klinkt nog niet zo verkeerd, maar nu ben je wel elke dag een kwartier later uit dan je normaal had.
 
Maar nu waar we allemaal op zitten te wachten: Waarom is deze school toch zo kut?
- Het zgn. continurooster dat alle leerlingen met tussenuren moet opvangen, kan natuurlijk nooit. Vorig jaar lukte dat nog niet eens met de 1e 3 klassen, laat staan met nog meer bruggers en 40% meer havoërs. Daarbij komt dat er veel te weinig mensen zijn om deze leerlingen op te vangen. Er is nu eenmaal een docententekort. En dan heb ik het nog niet eens over waar we die leerlingen moeten opvangen. Veel kleine lokaaltjes worden nu al gebruikt omdat er gewoon verder geen plek meer is elders in de school. In de uren dat je niet opgevangen word, is het de bedoeling dat je iets aan school doet. Dat mag vreemd genoeg niet op de tafels in de gangen, maar het moet maar in de mediatheek, aula of groene gedeelte. (wat ook deel van de aula is) De school wil blijkbaar een lege school die overvol zit. Vorige jaren zag je daar altijd wel mensen zitten en m'n eigen ervaring is dat daar niets mis mee is. Je kunt er prima dingen doen...
- De leerlingen strenger aanpakken: Klinkt goed, want de school was eerst een laffe slappe school die alles door de vingers zag. Je kon makkelijk dingen te laat inleveren en je kon makkelijk dingen manipuleren. Met een speciaal aangesteld iemand die controleert  of jij je werk hebt ingeleverd lijkt de school een nieuw imago te beginnen. Wordt de school zo niet te streng? Als je een 1 haalt voor een PO dan word je overgang ook ineens onzekerder. De vraag is hoeveel mensen hierdoor blijven zitten en hoeveel mensen hier last van gaan krijgen.
 
- Dan ga ik gauw over naar het volgende punt: Het om 8 uur melden. Toen ik me gisterochtend moest melden, waren er 6 papiertjes vol met namen die zich moesten melden. En mijn naam stond er niet bij! Terwijl er duidelijk tegen me was gezegd door de docent dat ik me de volgende dag melden moest. De school lijkt dit helemaal niet aan te kunnen. Om van al die schrapkaarten de mensen op te schrijven is een enorm karwei. En dan heb ik het nog niet eens over het invoeren op de computer. Dat moet echt jaren duren voordat die hersenloze mensen die dat werk doen hebben bijgewerkt. En stel je ff voor: dat moeten ze dus elke dag doen...

- Het eetverbod. In de eerste gemeenschappelijke pauze voor de hele school is het verboden om in school te eten. Je mag in de aula, groene hal en buiten eten. Verder nergens. Ook in de tussenuren waar je opvang zou moeten krijgen is het ook niet toegestaan om te eten. Terwijl het goed voor je is om te eten. Dan hebben je hersenen weer meer energie en kun je de rest van de dag er weer tegenaan. Maar dat wil de school blijkbaar niet. Ze willen het blijkbaar schoon houden in school. Maar als je dan de vloer beneden ziet, die elke dag schoongemaakt word zie je nog steeds dat er overal troep ligt en aangekoekte dingen.

- De fietsenstalling: Tsja, dat is echt een ramp. Als je dat ziet, schrik je je rot. Overal staan fietsen en als je pech hebt, dan sta je door 4 fietsen ingebouwd. Het is helemaal een teringbende na het 8e uur uit bent. Dan zijn alle bruggers ook uit en moet je snel wezen voordat het hele schoolplein vastloopt. Ik dacht dat toen ik in de 2e of 3e klas zat dat er extra fietsenstallingen kwamen. Die zijn er volgens mij nooit gekomen, en toen was de fietsenstalling al overbevolkt.

- (laat ik ff open voor nog meer ellende over deze school)
Is er iemand die denkt deze school te redden? Of heeft iemand suggesties? Deze school staat namelijk op het punt een dictatuur te worden. Als iemand kan helpen, zal ik proberen m'n eindexamen te halen.


"School, een nieuwe dictatuur?", op Ewoods weblog op 21 september 2006.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten