05-12-2007

Interview met Peter Drost

Interview Peter Drost op 03-12-2007
Nadat PJF op Playchess een lastige stelling remise wist te houden, kwam er een discussie over het eindspel. Daarna kwam PJF's opleiding weer ter sprake.
Het gesprek verliep (ongeveer) als volgt:
 
Peter: "Ik ga even weg van Playchess. Even met m'n vriendinnetje MSN'en en dan leren. Woensdag drie toetsen."
Behirder: "Zo, zo."
Peter: "Stelt niet veel voor."
Behirder: "Om 8:00 uur, 12:00 uur en 16:00 uur?"
Peter : "10:30, 13:15 en 15:00."
Behirder: "Wat voor toetsen?"
Peter: "Human performance (is Psychologie en Biologie), Engines (de motoren van het vliegtuig) en Systems (hoe het vliegtuig in elkaar is gezet ongeveer)."
Behirder: "Allemaal theoretisch?"
Peter: "Ja en dan op 17 december ongeveer de tentamens voor het eggie."
Behirder: "Ook schriftelijk?"
Peter: "Multiple choise en daarna alleen nog praktijk."
Behirder: "Alsof het in een vliegtuig alleen maar gokken is."
Peter: "Haha! Ja, hè?"
Behirder: "Hoelang duurt dat?"
Peter: "Acht maanden theorie, acht maanden Portugal (kleine vliegtuigjes), twee maanden in een Boeing 737-simulator." "Die twee maanden zijn in Brussel."
Behirder: "Ah, in het najaar van 2008?"
Peter: "Ja, voor 2009 ben ik klaar." "In 2009 hoop ik werk te hebben. Dan ben ik 21 en piloot."
Peter: "Het is schijteng om dan te mogen vliegen." "Ik heb zaterdag een half uur gevlogen in Hilversum. Over Bussum heen, met instructeur."
Behirder: "In wat voor toestel?"
Peter: "Een propellorvliegtuigje."
Behirder: "Ah, stuurde jij?"
Peter: "Ja, ook opgestegen; niet geland." "Ik was de eerste minuten luchtziek."
Behirder: "Is zo'n propellording wel geautomatiseerd?"
Peter: "Haha, je moet zelf sturen. En dat soort dingen." "Bedoel je dat?"
Peter: "Je hoeft niet te trappen zoals bij een fiets."
Behirder: "En het opstijgen, is dat lastig?"
Peter: "Ja, dat was eng."
Behirder: "Had je al eens gevlogen?"
Peter: "Nee, dit was de eerste keer dat ik zelf vloog!"
Behirder: "En ook de eerste keer dat je gevlogen werd?"
Peter: "Euw, de derde keer."
Peter: "Eén keer heen en weer naar Wales en één keer heen en weer naar Letland." "En nu een rondje, met tussendoor wat rondjes."
Behirder: "Een rondje over Bussum?"
Peter: "Rondjes boven Loosdrecht en toen ik recht boven m'n huis was."
Behirder: "Gaaf!"
Peter: "Ik heb een filmpje van een paar seconden. M'n broer heeft dat van de grond opgenomen."
Behirder: "Ziet het er mooi uit vanuit het vliegtuig?"
Peter: "Het ziet er dan net uit als chocoladehuisjes. Ik kreeg er honger van."
Behirder: "Staat het op youtube?"
Peter: "Nog niet. Ik zal het er zometeen op zetten."
Behirder: "Maar zie je dan het vliegtuig of die huisjes?"
Peter: "Het vliegtuig. Heel kort, elf seconden of zo."
Behirder: "Wist-ie dat jij het was?"
Peter: "Ja, m'n oom belde dat ik er over tien minuten was." "Hij stond in Hilversum te kijken hoe ik opsteeg." "En m'n moeder stond buiten te kijken en te gillen toen ze me zag, maar ik zag haar niet van zo hoog."
Behirder: "Hoe hoog vloog je dan?"
Peter: "Tussen de 1200 en 1500 ft. Ongeveer 400 meter."
Peter: "Het ziet er echt heel raar uit, die huisjes. Je kan ze goed zien, maar ook weer niet."
Peter: "Maar in Portugal ga ik 21000 ft."
Behirder: "Zeven kilometer?"
Peter: "Zoiets."
Behirder: "Heeft een goede piloot ook altijd een parachute mee?"
Peter: "Haha! Je kan toch niet uit dat ding springen en ik zal het ook mooi niet doen."
Peter: "Liever dood, anders krijg je weer van die rechtzaken."
Behirder: "Hoezo, omdat je niet dood bent?"
Peter: "Iemand krijgt dat vliegtuig op zijn hoofd."
Peter: "Als-ie neerstort, ben ik opeens een moordenaar."
Peter: "Maar het gaat niet mis, dus ook geen parachute nodig."
Behirder: "Totdat de computer crasht."
Peter: "Zaterdag was er harde wind en turbulentie, dat was effe te voelen, joh!"
Peter: "En nog gebeurde er niets!"
Behirder: "Komt dat omdat je laag vliegt?"
Peter: "Ik had grondturbulentie boven de bomen." "Omdat je laag vliegt is er veel wind."
Behirder: "Heb je pas boven de bomen grondturbulentie?"
Peter: "Toen had ik er pas last van. Echt knallen,  omhoog en omlaag, maar wel leuk!"
Peter: "Op 700 ft, het gebeurde toen we gingen landen."
Behirder: "Dat is best wel boven de bomen, maar wat is grondturbulentie precies?"
Peter: "De wind vervormt door de bomen, denk ik. Rare golven."
Behirder: "Is daar ook een cursus van?"
Peter: "Denk het niet. Ik weet het niet."
Behirder: "Mastering ground turbulence, of zo."
Peter: "Haha, door Garry Kasparov."
Behirder: "Die bemoeit zich momenteel alleen met de Russische politiek."
Peter: "Je moet gewoon zorgen dat je niet al te laag vliegt."
Peter: "Echt heel raar. Van veel hoef je maar een beetje te weten."
Behirder: "Als je er maar van gehoord hebt, denken ze dan."
Peter: "De vader van een klasgenoot van mij, die had in een simulator een test met een MD 11 (een groot vliegtuig met een motor onder de staart en twee onder de vleugels). Na de take-off viel meteen een motor uit en toen hij hoger zat een tweede. Had-ie nog maar één motor. En toen moest-ie keihard tegen het stuur drukken om dat vliegtuig omlaag te houden."
Peter: "Maar hij drukte dat stuur kapot, zoveel kracht zette hij."
Behirder: "LOL!"
Peter: "Zoiets was het, ik ken het precieze verhaal niet."
Peter: "Maar hij had het niet gehaald, want hij had het stuur gemold."
Behirder: "LOL!"
Behirder: "Maar was het een examen?"
Peter: "Ja, haha!"
Peter: "Maar hij reageerde precies hoe het moest."
Behirder: "Dit is een cool verhaal."
 
Behirder ging eten en beloofde dat hij het verhaal zou opschrijven. Nu staat het ook op internet, zodat iedereen erom kan lachen. (of niet)

1 opmerking: